Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • De initiatiefwet van D66 om de Leerplichtwet aan te passen op het recht op onderwijs, zoals ook in het Kinderrechtenverdrag wordt omschreven, staat open voor internetconsultatie. Jongeren krijgen daarmee het recht op zo volledig mogelijke ontplooiing. De PO-Raad en LECSO hebben een aantal aandachtspunten meegegeven in reactie op de internetconsultatie.

  • De samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs hebben deze week een extra uitvraag ontvangen over de reserves. De uitvraag is een gevolg van de opdracht van minister Arie Slob (onderwijs) aan ‘de gezamenlijke  samenwerkingsverbanden’ om voor 1 februari 2021 te komen met een plan om de mogelijk bovenmatige reserves terug te dringen tot aan de signaleringswaarde.

  • In de evaluatie van passend onderwijs zijn de initiatieven voor integratie van regulier en speciaal onderwijs naar voren gekomen als dé voorbeelden voor de doorontwikkeling richting inclusiever onderwijs. Ter inspiratie en stimulans hiervoor vond op 27 november 2020 een landelijke online conferentie plaats over verdergaande samenwerking of integratie van speciaal en regulier onderwijs.

  • Voor de ontwikkeling van leerlingen is het van belang dat zij goed onderwijs krijgen aangeboden en waar nodig de juiste ondersteuning. In verschillende situaties is het van belang dat onderwijs, gemeente(n) en andere partners uit het jeugd domein met elkaar samenwerken om de juiste ondersteuning mogelijk te maken. Daarom is een Model Privacy Convenant Samenwerking Onderwijs - Gemeenten - Jeugdhulp ontwikkeld.

  • Alle samenwerkingsverbanden passend onderwijs moeten met één gezamenlijk plan komen om hun financiële reserves te verminderen. En wel voor 1 februari 2021. Dat wil minister Slob. Een werkgroep, waarin ook de PO-Raad zit, is ermee aan de slag.

  • Passend onderwijs werd het afgelopen jaar uitgebreid geëvalueerd door het ministerie van OCW en vorige week stuurde minister Arie Slob zijn verbeteraanpak met 25 maatregelen naar de Tweede Kamer. Deze week spraken minister en Tweede Kamer over hun ideeën om passend onderwijs te verbeteren. Ze waren het er wel over eens dat het stelsel niet in zijn geheel op de schop hoeft. 

  • Minister Arie Slob (Onderwijs) en staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) hebben de Tweede Kamer geïnformeerd  over de maatregelen die zij nemen om zorg en onderwijs beter met elkaar te verbinden. De PO-Raad vindt het mooi dat er stappen genomen worden om de samenwerking tussen onderwijs en zorg te verbeteren, maar denkt dat er meer nodig is om passende combinaties van onderwijs en zorg te bieden aan kinderen die dat nodig hebben.

  • Hoewel er op veel plekken al het nodige bereikt is en het ondersteuningsaanbod beter is geworden, zijn we op veel plekken nog lang niet waar we willen zijn, schrijft minister Arie Slob (Onderwijs) aan de Tweede Kamer over de evaluatie passend onderwijs. De minister stelt daarom een integraal pakket aan maatregelen voor, de zogenaamde verbeteraanpak, waarmee hij inzet op twee lijnen. Op de korte termijn moeten er verbeteringen komen in de uitvoering van passend onderwijs voor alle kinderen. Daarnaast schetst hij een stip op de horizon richting inclusiever onderwijs.

  • Samenwerkingsverbanden moeten een plan maken om bovenmatige reserves te besteden aan het realiseren van passend onderwijs voor leerlingen, kondigde minister Arie Slob (Onderwijs) gisteren aan tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van OCW in de Tweede Kamer. Ook diende de PvdA een motie in om de nieuwe coronasneltest met voorrang voor het onderwijs in te zetten, hier heeft de PO-Raad voor gepleit.

  • Op 12 februari werd de startconferentie Naar Inclusiever Onderwijs door het gelijknamige praktijkplatform georganiseerd. Deze conferentie is een van de activiteiten om scholen in het po, vo en mbo te ondersteunen met het doel het onderwijs inclusiever te maken. Vanuit het praktijkplatform doet het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg (NCOJ) een startonderzoek naar scholen in het po en vo die op dit moment inclusiever onderwijs praktiseren.

Pagina's