Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Demissionair minister Slob ziet voor nu af van het korten op het budget van de samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Dat schrijft hij in een brief aan de Kamer. De samenwerkingsverbanden hing zo’n korting boven het hoofd als ze hun bovenmatige reserves niet zouden afbouwen. Maar daarmee zijn ze goed op weg. 

  • De samenwerkingsverbanden passend onderwijs zetten in 2020 een eerste, stevige stap in het afbouwen van hun bovenmatige reserves: die slonken, volgens de eerst gehouden monitor, met ruim 25 miljoen euro. De geplande afbouw loopt daarmee vrijwel op schema.

  • Hoe hebben leerlingen inspraak binnen passend onderwijs op jouw school/scholen? LAKS, Ouders & Onderwijs, Steunpunt Passend Onderwijs, PO-Raad en VO-raad verzamelen goede voorbeelden van scholen die leerlingen inspraak geven over hun eigen ondersteuningsbehoeften. Deel jouw ervaring!

  • Alle 151 samenwerkingsverbanden, zowel in het primair als voortgezet onderwijs, hebben een plan gemaakt om bovenmatige reserves uiterlijk eind 2023 af te bouwen. Een eerste analyse laat zien dat de eerste doelstelling van het sectorplan (40% reductie voor eind 2021) wordt behaald. Dat is een mooi eerste resultaat. Ook de geplande afbouw voor 2022 is in lijn met het sectorplan. Het definitieve rapport van de eerste monitoring (op basis van de ingediende plannen) wordt in de eerste week van september aan de minister aangebonden.

  • Over de combinatie van onderwijs en zorg bestaan veel vragen. Wat mag wel en wat niet, welke ruimte bieden de wetten en hoe zit het met financiering? Ondertussen ontstaan in de praktijk steeds meer...

  • Het Steunpunt Passend Onderwijs, de LBBO en de NVS-NVL organiseerden op 10 maart 2021 de conferentie ‘Passend onderwijs, hoe nu samen verder?’. In een online magazine vind je, naast een korte terugblik, bestuurders aan het woord over hun visie op passend onderwijs en interviews met de bevlogen gastsprekers.

  • Een dekkend aanbod aan scholen waarin regulier en speciaal onderwijs samenkomen in een geïntegreerde voorziening waarin leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte zo veel als mogelijk samen naar school gaan, in dezelfde klas zitten en op het zelfde schoolplein spelen. Dat is de ontwikkeling richting inclusiever onderwijs. De beleidsregel experimenten samenwerking regulier en speciaal onderwijs, die 29 juni 2020 gepubliceerd is, maakt het mogelijk om intensieve samenwerking tussen speciale en reguliere scholen aan te gaan. 

  • De initiatiefwet van D66 om de Leerplichtwet aan te passen op het recht op onderwijs, zoals ook in het Kinderrechtenverdrag wordt omschreven, staat open voor internetconsultatie. Jongeren krijgen daarmee het recht op zo volledig mogelijke ontplooiing. De PO-Raad en LECSO hebben een aantal aandachtspunten meegegeven in reactie op de internetconsultatie.

  • De samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs hebben deze week een extra uitvraag ontvangen over de reserves. De uitvraag is een gevolg van de opdracht van minister Arie Slob (onderwijs) aan ‘de gezamenlijke  samenwerkingsverbanden’ om voor 1 februari 2021 te komen met een plan om de mogelijk bovenmatige reserves terug te dringen tot aan de signaleringswaarde.

  • In de evaluatie van passend onderwijs zijn de initiatieven voor integratie van regulier en speciaal onderwijs naar voren gekomen als dé voorbeelden voor de doorontwikkeling richting inclusiever onderwijs. Ter inspiratie en stimulans hiervoor vond op 27 november 2020 een landelijke online conferentie plaats over verdergaande samenwerking of integratie van speciaal en regulier onderwijs.

Pagina's