Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • In het primair onderwijs zijn steeds meer academisch geschoolde leraren werkzaam. Maar hoe zet je academische leraren optimaal in binnen je schoolbestuur? Wat is hun toegevoegde waarde en wat vraagt dit van het HR-beleid? In het katern 'Academische leraren, praktijk in zicht' delen een aantal bestuurders, directeuren en adviseurs hun ervaringen. 

  • Het ministerie van OCW, de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, VH en VSNU hebben in bestuurlijk overleg besloten een nieuw financieringsmodel in te voeren voor opleidingsscholen. Doel is om met het nieuwe model de groei van het aantal opleidingsplekken in opleidingsscholen te stimuleren. Dit is een belangrijke ambitie van de partijen.

  • In de regio’s Zeeland, Arnhem-Nijmegen, Alkmaar, Lelystad- Dronten en Leiden zijn vijf aspirant-opleidingsscholen voor het primair onderwijs gestart. Hiermee groeit het aantal (aspirant) opleidingsscholen voor het primair onderwijs naar 38. Een positieve ontwikkeling, want ‘Samen opleiden en professionaliseren’ zou volgens de PO-Raad de norm moeten zijn voor het opleiden en doorlopend professionaliseren van leraren. 

  • De PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, VH en VSNU streven ernaar 100 procent van de studenten aan een lerarenopleiding op te leiden volgens het concept 'Samen opleiden en professionaliseren' en binnen zogenaamde opleidingsscholen. Om dit te kunnen realiseren vragen de raden aan de Tweede Kamer een structurele investering van 44 miljoen euro per jaar.

  • In aanloop naar het debat over leraren vraagt de PO-Raad de Tweede Kamer in te zetten op consistent beleid en duurzame oplossingen voor het lerarentekort. Het is noodzakelijk de bekostiging te verbeteren om het verschil in salaris met het voortgezet onderwijs te kunnen overbruggen. Daarnaast is het van belang de regioaanpak lerarentekort te professionaliseren en beter te coördineren.

  • De PO-Raad vindt het goed nieuws dat minister Arie Slob (Onderwijs) het subsidieplafond voor zij-instromers heeft verhoogd. De minister heeft daarvoor geld gevonden in de bestaande begroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het opleiden van zij-instromers helpt in de aanpak van het lerarentekort en is een van de speerpunten van de PO-Raad geweest in het gezamenlijke overleg over de aanpak lerarentekort.

  • Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren, de VO-raad en de PO-Raad brengen in kaart welke huisacademies er in het basis- en voortgezet onderwijs zijn. Het Kohnstamm Instituut voert dit onderzoek uit. Via een vragenlijst komen we meer te weten over hoe huisacademies zijn georganiseerd, op welke doelgroepen zij zich richten, en welke professionaliseringsactiviteiten er worden aangeboden.

  • Op 25 april 2018 stroomde het BOVAG-huis in Bunnik vol met onderwijsprofessionals voor de werkconferentie Zij-instroom. Er was dermate veel animo dat de inschrijving vroegtijdig gesloten moest worden. Dit sluit naadloos aan bij de groeiende behoefte aan zij-instromers. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek dat veel mensen een baan als leraar overwegen, maar dat slechts weinigen de stap zetten. Een gemiste kans, aangezien zij-instromers andere vaardigheden de school in brengen waardoor er meer diversiteit in de teams ontstaat. Tijdens de werkconferentie ging het er dan vooral ook om hoe de sector zij-instroom kan organiseren.

Pagina's