Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Wat levert Onderzoekend en Ontwerpend Leren op voor het primair onderwijs? Wat zijn gefundeerde manieren om dit goed te implementeren? De nieuwe website ‘Weten Wat Werkt bij leren ontdekken’ geeft antwoord op deze vragen. Gevoed uit inzichten uit de wetenschap en de dagelijkse onderwijspraktijk. Hier vind je een schat aan achtergrondinformatie, praktijkvoorbeelden en interviews waarmee scholen zelf aan de slag kunnen.

  • Begin dit jaar is het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) gestart met de ontwikkeling van een nationale Kennisagenda voor het onderwijs. De te ontwikkelen kennis uit deze Kennisagenda moet bijdragen aan effectief, aantrekkelijk en actueel onderwijs. Na een eerste inventarisatie van thema’s hebben 150 onderwijsprofessionals en onderzoekers de zes meest relevante en belangrijke thema’s geselecteerd.

  • ‘Creëer binnen de schoolorganisatie formatieruimte’ en ‘maak gezamenlijk werk van de positionering en loopbaanmogelijkheden van academische leraren’, dat zijn enkele aanbevelingen uit het onderzoek naar de positie van academisch opgeleide leraren in het primair onderwijs. Uit dit onderzoek blijkt dat academische leraren steeds beter worden ingezet, maar dat er nog veel kansen onbenut blijven.   

  • Een onderzoeksnetwerk moet het onderwijs gaan voeden met bewezen effectieve methoden om de onderwijskwaliteit te vergroten. De Tweede Kamer stemde vandaag unaniem voor een motie die dat bepaalt. De PO-Raad is blij met deze erkenning dat het voor de onderwijskwaliteit van groot belang is te investeren in kennisontwikkeling en -deling. 

  • De digitale Leeromgeving Onderzoekscultuur Opleidingen van het Platform Samen Onderzoeken ondersteunt opleidingen om op een onderzoekende manier te werken aan onderwijsontwikkeling. Met tips uit de tool kunnen opleidingen voortdurend hun kwaliteit verbeteren en werken aan een onderzoekscultuur. De leeromgeving is een initiatief van de PO-Raad en het NRO en is een vervolg op de eerder ontwikkelde Leeromgeving voor scholen en schoolbesturen.

  • Steeds meer scholen werken 'evidence-informed' aan schoolontwikkeling. Om scholen hierbij te ondersteunen hebben de PO-Raad en het NRO recentelijk de Leeromgeving Onderzoekscultuur gelanceerd. Deze gratis leeromgeving is te vinden op de website van het Platform Samen Onderzoeken. Op dit platform kunnen bestuurders en andere onderwijsprofessionals ook terecht voor tools, kennis en verhalen uit de praktijk. Vers van de pers is het interview met Angela Horsten, die zich met hart en ziel heeft ingezet om het onderzoeksmatig werken binnen de scholen van SALTO te stimuleren.  

  • Is jouw school een onderzoekschool en wil je graag leren van collega onderzoeksscholen en experts? Meld je dan aan voor het Netwerk Onderzoeksscholen van het Platform Samen Onderzoeken, een initiatief van de PO-Raad en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.  

  • ‘Wat hebben de leerlingen in Rotterdam-Zuid nodig om zich optimaal te kunnen ontwikkelen en welke interventies zijn het meest effectief?’, met deze vragen gaan Rotterdamse scholen aan de slag in een regionale Kennisagenda. Broodnodig, want zo’n driekwart van de scholen in Rotterdam-Zuid heeft te maken met een concentratie van leerlingen met complexe onderwijsbehoeften. 

  • De vaardigheid in rekenen-wiskunde van groep 8 leerlingen in het basisonderwijs is tussen 2011 en 2019 toegenomen. Desondanks "leren leerlingen niet zo goed rekenen als ze zouden kunnen", zo stelt de Inspectie van het Onderwijs in het rapport Peil Rekenen en Wiskunde. Het onderzoekt concludeert dat het lastig is voor scholen en leraren om het groeipotentieel van met name rekenvaardige leerlingen te benutten. 

  • Het onderwijs is voortdurend in verandering. Maar hoe zorg je ervoor dat die veranderingen ook echt leiden tot verbetering? En hoe werk je ‘evidence-informed’ aan schoolontwikkeling? Om scholen hierbij te ondersteunen hebben de PO-Raad en het NRO de Leeromgeving Onderzoekscultuur gelanceerd. Onderwijsprofessionals kunnen gratis gebruik maken van de leeromgeving op het Platform Samen Onderzoeken. 

Pagina's