Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Heb jij wetenschappelijke kennis succesvol toegepast binnen je school of klas? Werk jij samen met anderen om onderwijs met behulp van onderzoek te verbeteren? Meld je dan aan voor de NRO-verbindingsprijs en maak kans op 2000 euro! Aanmelden kan tot maandag 8 juli.

  • Om onderwijsachterstanden te bestrijden zijn er verschillende interventies mogelijk, zoals het vergroten van de ouderbetrokkenheid of het bieden van extra leertijd. Maar in hoeverre zijn die succesvol en onder welke omstandigheden? De PO-Raad en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) willen de ontwikkeling van kennis stimuleren en de toegankelijkheid tot deze kennis vergroten. Daarom worden er vier werkplaatsen opgestart die praktijkgericht onderzoek gaan verrichten naar een effectieve aanpak van onderwijsachterstanden. Het ministerie van OCW stelt per werkplaats 600.000 euro beschikbaar. 

  • Een landelijk loket dat inzichtelijk maakt waar onderwijsonderzoek plaatsvindt en wie dit uitvoert, een ‘curriculumcoach’ die nieuwe ontwikkelingen binnen de scholen verspreidt en een landelijk fonds voor innovatie en onderzoek, dit waren enkele suggesties van deelnemers aan de bouwsessie ‘Samen werken aan kennis voor onderwijs’. Tijdens de sessies bouwen leraren, schoolleiders, bestuurders, onderzoekers en beleidsmakers mee aan de ontwikkeling van een kennisinfrastructuur voor het onderwijs. 

  • Dankzij de subsidie kan de Werkplaats officieel van start gaan met het ontsluiten en delen van kennis op het gebied van gepersonaliseerd leren met behulp van ICT. Dit is goed nieuws want er is een sterke behoefte aan meer kennis over ‘wat werkt’ en ‘wat niet werkt’. 

  • De PO-Raad, VO-raad, MBO raad, Vereniging Hogescholen en de VSNU hebben zich eind juni verbonden aan de realisatie van een kennisinfrastructuur voor het onderwijs. Hiermee is een belangrijke stap gezet om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren met behulp van onderzoek en kennisintensieve innovatie. 

  • Bijna twee jaar na de start van de pilot zijn de werkplaatsen onderwijsonderzoek PO voor de derde keer samengekomen. Dit om opgeleverde resultaten met elkaar te delen, een kijkje in elkaars keuken te bieden maar vooral om samen naar de toekomst te kijken. Want waar het eerste jaar de focus lag op de samenwerking goed in de steigers te zetten en het tweede jaar om het onderzoek verder in te richten, staat het komende jaar vooral in het teken van borging en verduurzaming. En dit is belangrijk want de scholen binnen de werkplaats en iedere andere school in Nederland moet straks kunnen profiteren van de resultaten uit de werkplaatsen.

Pagina's