Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Augustus is vaak het startmoment van nieuwe regels, andere veranderingen en subsidies. Voor een ieder die net terug is van vakantie en even snel op de hoogte wil zijn, maakten we een overzicht van diverse interessante en belangrijke wijzigingen en andere zaken om aan te denken.

  • Het schooladvies blijft leidend en de eindtoets blijft tellen als een soort second opinion. Maar beide volgen korter op elkaar en alle leerlingen van groep 8 moeten zich tegelijkertijd, rond 1 mei, inschrijven op een middelbare school. In een debat dinsdagavond in de Tweede Kamer schaarden de coalitiepartijen zich achter deze plannen van minister Arie Slob (Onderwijs).

  • Het kabinet wil van de eindtoets een doorstroomtoets maken. Minister Arie Slob (Onderwijs) schrijft aan de Tweede Kamer dat gelijke kansen voor leerlingen belangrijk zijn en dat de eindtoets op den duur minder bepalend moet worden. Uiteindelijk moet het makkelijker zijn om in de eerste klassen van de middelbare school nog te wisselen van niveau. De PO-Raad is positief dat haar standpunten over de langere termijn zijn overgenomen door de minister.

  • Door een fout in de normering van de eindtoets heeft elf procent van de leerlingen uit groep 8 een onjuist toetsadvies ontvangen. Het overgrote deel van deze groep leerlingen heeft een te hoog toetsadvies gekregen. Voor een deel van hen kan dat hebben geleid tot een onterechte heroverweging van het schooladvies, zo heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bekend gemaakt. Dit is een ernstige fout met mogelijk grote gevolgen voor leerlingen en hun ouders.  

  • Krijgt ieder kind wel gelijke kansen in het onderwijs? In een aflevering van De publieke tribune gingen schoolbestuurder Arnold Jonk, schoolleider Ineke van Uden, leraar Jan van de Ven en voorzitter van de PO-Raad Rinda den Besten hierover in gesprek.

  • Amper twee weken voordat de eerste leerlingen zich buigen over de eindtoets, adviseert het Centraal Plan Bureau (CPB) om die toets een belangrijkere rol te geven ín het schooladvies. Het CPB schaart zich daarmee achter de PO-Raad en diverse politieke partijen.

  • ,,Volgens mij hebben we in het onderwijs twee grote uitdagingen: gelijke kansen creëren én de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs soepeler maken’’, zegt Bert-Jan Kollmer, schoolbestuurder bij Stichting OVO in Gorinchem. ,,Toen ik 4,5 jaar geleden als bestuurder begon, wilde ik daar iets aan veranderen.’’

  • Om te bevorderen dat alle kinderen op een passend niveau kunnen starten in het voortgezet onderwijs en dat niveau ook zo veel mogelijk vasthouden, kunnen basisscholen en middelbare scholen gezamenlijk een subsidie aanvragen voor het ontwikkelen en uitvoeren van zogenoemde doorstroomprogramma’s po-vo.

  • Volgens RTLZ  zijn er steeds meer bedrijven die eindtoetstrainingen en bijlessen aanbieden voor leerlingen op de basisschool.

  • Door de manier waarop ons onderwijsstelsel is ingericht, worden kinderen veel te vroeg in hokjes geplaatst. Daardoor krijgen sommige groepen leerlingen minder kansen, stelt de Onderwijsraad in zijn rapport De Stand van educatief Nederland. Met zijn pleidooi voor één voorziening voor alle kinderen van 0-12 jaar en meer mogelijkheden om op de middelbare school van niveau te wisselen, onderschrijft de raad de visie van de PO-Raad.

Pagina's