Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Op dit moment zijn er geen bewaartermijnen voor gegevens behorende bij de ‘openbaar gezagtaken’ van scholen in het primair en voortgezet onderwijs. Tot deze taken behoren de besluiten tot vrijstelling op grond van de Leerplichtwet (artikel 11), en het afgeven van diploma’s en cijferlijsten. Na de inwerkingtreding van de nieuwe Archiefwet in 2022 of 2023 wordt het mogelijk voor het onderwijs om bewaartermijnen vast te stellen zonder al te veel administratieve lasten.

  • De Overstap Service Onderwijs (OSO) helpt scholen om op een veilige en betrouwbare manier gegevens en dossiers over te dragen tussen scholen. Sinds kort is Kennisnet officieel de aanbieder van OSO. Wat betekent dit in de praktijk? Lees meer in dit bericht. 

  • Scholen zijn volop bezig om online lessen of andere vormen van leren op afstand te organiseren voor hun leerlingen. Maar hoe zit het met de privacy van leerlingen en medewerkers? De PO-Raad heeft een aantal tips en aandachtspunten op een rijtje gezet. 

  • 82 procent van de schoolbesturen in het primair onderwijs is goed op weg of (bijna) klaar met de implementatie van beleid omtrent informatiebeveiliging en privacy (IBP). Dit blijkt uit de Monitor IBP 2020 van de PO-Raad, VO-raad en Kennisnet. In vergelijking met de resultaten van de vorige monitor zien we dat op alle onderdelen vooruitgang is geboekt. Er zijn nog wel wat aandachtspunten. 

  • Vorig jaar is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ van kracht geworden. Om aan deze wet te voldoen dienen scholen in het VSO vanaf september 2020 de Voorziening Vroegtijdig Aanmelden mbo (VVA) te gebruiken. Hierdoor wordt aanmeldinformatie van potentiele mbo-leerlingen op een veilige manier uitgewisseld.     

  • Scholen in het primair onderwijs hebben het hele jaar door te maken met nieuwe leerlingen die zich aanmelden en inschrijven. Het is daarbij belangrijk om te streven naar zo min mogelijk uitwisseling van gegevens tussen scholen en met ouders. Alleen relevante gegevens mogen worden overgedragen. Wat betekent dat nu in de praktijk en welke regels zijn hiervoor?

  • Technologie ontwikkelt zich steeds sneller en het gebruik ervan wordt almaar groter. Producten en diensten van grote technologiebedrijven als Microsoft, Google en Apple worden veel gebruikt in het onderwijs. Vooral bij gratis software rijst regelmatig de vraag op hoe het gesteld is met de privacy van leerlingen. Hoe kijkt de PO-Raad naar het gebruik van producten van de bekende ‘techreuzen’?

  • Sinds de inwerkingtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is er veel veranderd op het gebied van informatiebeveiliging en privacy (IBP). Om een goed beeld te krijgen van hoe het funderend onderwijs er op het gebied van IBP voor staat, wordt voor de tweede keer de Monitor IBP afgenomen.

  • De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bracht in 2018 nieuwe eisen en begrippen met zich mee rond de omgang met en bescherming van persoonsgegevens. Veel scholen hebben de Aanpak IBP gebruikt om Informatiebeveiliging & privacy beleid te formuleren. Maar hoe zorg je dat al die plannen, protocollen en richtlijnen ook daadwerkelijk in de praktijk landen? 

Pagina's