Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • ,,Waarom een bestuurlijke visitatie in het laatste jaar van je bestuursperiode?” Dit was een van de eerste vragen die Gert Jan Veeter van Stichting Sarkon van de visitatiecommissie te horen kreeg. Volgend jaar gaat de voorzitter van het College van Bestuur met pensioen, maar hij heeft er heel bewust voor gekozen om een bestuurlijke visitatie in te zetten.  ,,Goed kijken hoe we er nu voor staan als bestuur en wat een passende vorm van bestuur is voor de toekomst.”

  • Welke informatie hebben toezichthouders nodig om hun werk te kunnen doen? Past het bij de rol van de raad van toezicht om scholen te bezoeken? En wie bepaalt dan wat er onderwerp van gesprek is? Ben je doelbewust aan het controleren of gebruik je het als thermometer om te kijken of dat wat je ziet in het grotere verhaal past? Vragen die opkomen bij geanimeerde gesprekken tussen... Lees verder

  • De PO-Raad verkent de mogelijkheid van het opzetten van een benchmark. Doel van de benchmark op bestuursniveau is het onderlinge leren te stimuleren, handvatten te bieden voor gesprekken over besteding van onderwijsgeld en daarnaast een feitelijk onderbouwd sectorbeeld te schetsen. De vraag is nu hoe deze benchmark er uit kan zien en wat er dan voor nodig is. Hiervoor nodigt de PO-Raad schoolbestuurders uit mee te denken via regiotafels en een vragenlijst.

  • Schoolleiders en schoolbesturen zien de toegevoegde waarde van het schoolleidersregister voor het primair onderwijs. Zij zijn wel kritisch op functie van het register voor professionalisering van de individuele schoolleiders. Het register sluit nog onvoldoende aan bij de ontwikkelbehoefte van de individuele schoolleider. Dat blijkt uit onderzoek naar de activiteiten van het Schoolleidersregister PO.

  • Odette Meskers is schoolbestuurder bij Allure, een stichting die verantwoordelijk is voor 15 openbare basisscholen in West-Friesland. ,,Ik ben net gestart als bestuurder. Het bestuurlijk visitatietraject zag ik als een mooie nulmeting’, vertelt Meskers.

  • Samen werken aan onderwijskwaliteit, ieder vanuit hun eigen rol, dat is waar de PO-Raad naartoe werkt binnen de ontwikkelgroepen die zij samen met de AVS en VTOI-NVTK organiseert. Schoolbesturen gaan samen met een schoolleider of toezichthouder in gesprek over hoe ze het samenspel kunnen versterken en zo volop in kunnen zetten op de versterking van de kwaliteit van onderwijs.

  • Bij bestuurlijke visitatie staat leren van elkaar centraal. Het schoolbestuur dat gevisiteerd wordt, krijgt feedback van collega-bestuurders en van een expert van buiten de sector. De PO-Raad vindt de ontwikkeling en professionalisering van schoolbesturen van groot belang en zoekt zowel schoolbesturen die willen deelnemen aan het bestuurlijk visitatietraject als leden voor de visitatiecommissie.

Pagina's