Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • ,,Het is alweer bijna twee maanden geleden dat ik aantrad als jullie voorzitter”, opent Freddy Weima zijn eerste Algemene Ledenvergadering als voorzitter van de PO-Raad. ,,Het waren enerverende weken, waarin ik ook velen van jullie gesproken heb. Soms was het een weerzien, vaak ook een eerste kennismaking en ik kijk daar met veel plezier op terug.” 

  • In verband met de beschikbaar gestelde middelen via het Nationaal Programma Onderwijs kunnen schoolbesturen de komende tijd extra personeel inschakelen. Bij veel besturen leeft de vraag hoe zij de inzet van personeel kunnen vormgeven en waar ze op moeten letten in het kader van geldende wetgeving en de cao. In deze handreiking zet de PO-Raad de belangrijkste aandachtspunten op een rij.

  • Help gemeenten en maatschappelijke partijen om de kloof te dichten tussen de mensen die vooruit gaan en die achterop raken. Dat is in een notendop de oproep ‘’Dicht de Kloof!’’ die burgemeester Halsema (Amsterdam), burgemeester Aboutaleb (Rotterdam), burgemeester Buma (Leeuwarden), burgemeester Hamming (Zaanstad) en burgemeester Weterings (Tilburg) namens 15 burgemeesters en verschillende maatschappelijke partners vanochtend deden aan de fractievoorzitters van de Tweede Kamer. 

  • De beschikkingen voor de aanvullende bekostiging onderwijsachterstandenbeleid 2021-2022 zijn in april naar schoolbesturen gestuurd. De PO-Raad heeft geconstateerd dat de achterstandsscores en dus de beschikbare achterstandsmiddelen fluctueren op schoolniveau ten opzichte van vorig schooljaar (zowel positief als negatief). Mede op verzoek van de PO Raad heeft OCW in samenwerking met CBS een brochure opgesteld over de achterliggende oorzaken van deze fluctuaties. In deze brochure lees je hoe bepaald wordt hoeveel geld een school ontvangt en hoe fluctuaties in de achterstandsscore tot stand komen.

  • ‘Wat hebben de leerlingen in Rotterdam-Zuid nodig om zich optimaal te kunnen ontwikkelen en welke interventies zijn het meest effectief?’, met deze vragen gaan Rotterdamse scholen aan de slag in een regionale Kennisagenda. Broodnodig, want zo’n driekwart van de scholen in Rotterdam-Zuid heeft te maken met een concentratie van leerlingen met complexe onderwijsbehoeften. 

  • De onderwijssegregatie in Nederland neemt toe. Het gaat hierbij om segregatie op basis van sociaaleconomische status van de ouders. Het risico van segregatie is dat verschillende groepen kinderen...

  • Een breed palet met bewezen effectieve maatregelen is in april beschikbaar, stelde minister Arie Slob (Onderwijs) vorige week in het debat met de vaste Kamercommissie. Ook krijgt de Kamer twee keer per jaar een voortgangsrapportage, zo is afgesproken.

  • De Tweede Kamer gaat in debat over het Nationaal Plan onderwijs na corona, waarmee het kabinet het onderwijs meerjarig wil ondersteunen om de gevolgen van de coronacrisis te ondervangen. De PO-Raad heeft de Kamer in een brief een aantal punten van aandacht meegegeven.

  • Binnenkort ontvangen basisscholen in heel Nederland een uitnodiging om dit voorjaar deel te nemen aan een  onderzoek naar de leerpotentie van leerlingen in groep 6. Bij deze leerlingen wordt de Niet-Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test (NSCCT) afgenomen. Deze test geeft een indicatie van de onderwijsprestaties waartoe een leerling in staat zou moeten zijn. 

  • Om kinderen een stevige basis mee te geven, is goede samenwerking tussen kinderopvang en basisonderwijs ontzettend belangrijk. Op steeds meer plekken zien we inspirerende voorbeelden van scholen en kinderopvangorganisaties die samen optrekken zodat kinderen hun onderwijscarrière soepel starten. Een aantal van die praktijkvoorbeelden zijn gebundeld in de publicatie Verrassend Passend Special: samenwerking kinderopvang en onderwijs.

Pagina's