Toolbox

Onderwijs ontwerpen met Design Thinking

Gebruik Design Thinking voor het ontwerpen van onderwijs
Ontwikkeld door

Ben je op zoek naar een manier om ideeën snel in praktijk te brengen? De ontwerpmethodiek Design Thinking helpt je bij het (her)ontwerpen van onderwijs.  

Deze toolbox Design Thinking is het resultaat van de versnellingsvraag van Wereldkidz. 'Versnellingsvragen' zijn vragen waar scholen tegenaan lopen bij de innovatieve inzet van ICT in hun onderwijs. Als antwoord op deze vragen zijn handige tools en stappenplannen voortgekomen, zoals deze toolbox.  

 

Hoe helpt deze toolbox je verder?  

  • Inzicht in hoe je Design Thinking kunt toepassen bij het (her)ontwerpen van onderwijs.
  • Praktische tips en handvatten voor iedere fase van het Design Thinking proces.
  • Inzicht in de verschillende werkvormen binnen Design Thinking om het op maat toe te kunnen passen voor jouw school.

Waarom Design Thinking gebruiken om onderwijs te (her)ontwerpen?

Design Thinking is een populaire ontwerpmethodiek om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen in het bedrijfsleven. De methode is echter ook heel geschikt om eigentijds onderwijs mee te ontwerpen. De methode daagt uit om bij het ontwerpen van onderwijs  21e eeuwse vaardigheden toe te passen, zoals: kritisch denken, samenwerken, probleem oplossen, creatief denken en ICT-vaardigheden. Door zelf in het (her)ontwerpen van onderwijs deze vaardigheden in te zetten, ben je als leraar ook beter in staat kinderen deze 21e eeuwse vaardigheden bij te brengen.  

Hoe zet je Design Thinking in om onderwijs te (her)ontwerpen?

De kracht van Design Thinking is dat je niet alleen, maar juist samen met je collega's én de leerlingen aan de slag gaat met het oplossen van een vraagstuk. Die vraagstukken kunnen heel divers zijn. Zo kun je Design Thinking inzetten om te onderzoeken hoe je lastige onderwerpen zoals klimaatverandering kunt bespreken of om leerlingen iets concreets te leren, zoals programmeren.

Maar de methodiek leent zich ook goed voor het beetpakken van vraagstukken op een meer strategisch niveau. Denk aan vragen als ‘Hoe maken we gepersonaliseerd onderwijs mogelijk?’ of ‘Hoe betrekken we ouders meer bij het onderwijs?’.

Welke vraag je ook samen wilt oppakken met behulp van Design Thinking, je doorloopt altijd de zeven verschillende fasen:

  • Fase 1 - Start: In de startfase van het proces wordt omschreven welke situatie je wilt gaan aanpakken of veranderen.  
  • Fase 2 – Ontdekken: Analyseer de situatie en het onderwerp dat aangepakt moet gaan worden.
  • Fase 3 – Duiden: Nadat je het onderwerp hebt geanalyseerd, ga je dit onderwerp heel concreet herformuleren en duiden.
  • Fase 4 – Idee ontwikkelen: In deze fase gaat het om het genereren van de meest uiteenlopende en soms gekke oplossingen.
  • Fase 5 – Maken: Maak één of meerdere prototypen of lessen om uit te proberen in de klas.
  • Fase 6 – Feedback verzamelen: Voer je oplossing of les uit in de klas en verzamel feedback bij de doelgroep.
  • Fase 7 – Verankering: In deze fase reflecteer je op het hele proces en de veranderde situatie.  

Aan de slag met Design Thinking

Wil je zelf aan de slag met Design Thinking bij het ontwerpen van eigentijds onderwijs? De Handleiding ‘Onderwijs ontwerpen met Design Thinking’ helpt je op weg. De methodiek en verschillende werkvormen worden hierin uitgebreid toegelicht en je vindt praktische voorbeelden. Zo heb je alles in handen om Design Thinking zelf toe te passen binnen jouw school.

Onze professionals staan voor je klaar

Stel je vraag of zoek een opleiding

Contact met de Juridische Helpdesk

Heb je een juridisch vraag? Als lid van de PO-Raad kun je via de pagina van de Juridische helpdesk je vraag stellen op Mijn PO-Raad (na het inloggen in het ledenportaal).

Voor dringende vragen bel met 030 - 31 00 933. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 – 12.00 uur.

Helpdesk 2 mensen praten