Onderwijs vraagt richting debat leermiddelen om scherpere kwaliteitseisen, transparantie over tarieven en brede toegankelijkheid
De Tweede Kamer debatteert op donderdag 3 april over digitalisering en leermiddelen in het funderend onderwijs. In lijn met het gezamenlijke manifest ‘Meer grip op leermiddelen’ pleiten twaalf onderwijspartijen in een brief aan de Kamer voor scherpere eisen aan de kwaliteit en transparantie, lagere kosten en bredere toegankelijkheid. Goed onderwijs begint bij kwalitatief hoogwaardige, betaalbare en toegankelijke leermiddelen.
Scherpere landelijke eisen aan kwaliteit
De huidige markt wordt gedomineerd door een beperkt aantal grote commerciële partijen. Deze uitgevers bieden leermiddelen aan die onvoldoende aansluiten bij de onderwijspraktijk, zijn niet transparant over de kwaliteitseisen en geven onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing bij de keuzes die ze maken. Dit resulteert in leermiddelen die niet aansluiten bij de wensen, onnodig veel stof bevatten en een te grote digitale component hebben.
Het onderwijs pleit voor het formuleren van landelijke kwaliteitseisen en het weren van leermiddelen die hier niet aan voldoen. Omdat uitgevers nu al aan de slag zijn met de ontwikkeling van nieuwe lesmethodes op basis van de conceptkerndoelen, moet de door staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs) aangekondigde kwaliteitsalliantie versneld aan het werk.
Zorgen over stijgende kosten leermiddelen
Het onderwijs maakt zich zorgen over de stijgende kosten voor leermiddelen. Commerciële partijen bieden leermiddelen aan die niet afzonderlijk ingekocht kunnen worden en vaak voor de hele leerlingpopulatie moeten worden afgenomen. Scholen betalen hierdoor voor middelen die ze niet nodig hebben en niet gebruiken. Wij vragen het kabinet om maatregelen te nemen tegen de verplichte afname van leermiddelen in pakketvorm en in te zetten op meer transparantie over de tarieven op de leermiddelenmarkt. Scholen moeten zelf kunnen bepalen welke leermiddelen zij afnemen.
Bredere toegankelijkheid
Tot slot pleit de onderwijssector voor strengere eisen aan toegankelijkheid van leermiddelen voor leerlingen met een ondersteuningsvraag. Veel huidige leermiddelen sluiten onvoldoende aan bij de behoeften van leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs en het praktijkonderwijs. Open leermateriaal kan een oplossing bieden, maar uitgevers moeten ook verplicht worden om methodes te ontwikkelen die beter aansluiten op diverse ondersteuningsbehoeften.
Het debat over digitalisering en leermiddelen in het onderwijs is op donderdag 3 april, van 10.00 uur tot 15.00 uur en is hier live te volgen.
Benieuwd naar ervaringen uit de praktijk?
Lees het interview met Colette Hendriks, adviseur leermiddelen: "Het is tijd voor transparantie en keuzevrijheid in de markt"