Staatssecretaris kondigt maatregelen aan om TLV-aanvragen te vereenvoudigen
De administratieve lasten bij het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor het (voortgezet) speciaal onderwijs worden aangepakt. De staatssecretaris van Onderwijs stuurde hierover een brief aan de Tweede Kamer.
In de brief reageert zij op de evaluatie van de Wet Kwaliteit (v)so en op onderzoeken naar het functioneren van het systeem van passend onderwijs.
Sinds de invoering van passend onderwijs in 2014 bepalen samenwerkingsverbanden zelf hoe zij de toelating tot het (v)so regelen. Scholen hebben te maken hebben met verschillende aanvraagprocedures en formats. Vooral scholen die leerlingen uit meerdere regio’s ontvangen (en dus met meerdere samenwerkingsverbanden te maken hebben), ervaren hierdoor veel administratieve druk.
Minimale termijn TLV’s verlengen
De staatssecretaris kondigt nu maatregelen aan om de aanvraag van TLV’s eenvoudiger te maken. Zo wil zij de minimale termijn voor TLV’s verlengen. Op dit moment wordt ongeveer de helft van de TLV’s slechts voor korte tijd verstrekt, wat leidt tot herhaalde aanvragen. Door de minimale termijn te verlengen, ontstaat er meer rust en duidelijkheid voor scholen en ouders. Wel blijft het verplicht om jaarlijks het ontwikkelingsperspectief van de leerling te evalueren.
Onafhankelijk deskundigen
Daarnaast laat de staatssecretaris onderzoeken of het echt nodig is om bij elke aanvraag twee onafhankelijke deskundigen van het samenwerkingsverband te betrekken. Deze verplichting wordt in de praktijk vaak als belastend ervaren en levert niet altijd extra inzicht op. De staatssecretaris wil daarom bekijken of deze eis versoepeld kan worden.
Landelijk format TLV-aanvraag in wet
Tot slot wordt een landelijk format voor de TLV-aanvraag wettelijk vastgelegd. Eerder was er nog onvoldoende draagvlak om één landelijke aanvraagvorm te hanteren, maar de grote verschillen tussen samenwerkingsverbanden zorgen nu voor te veel onduidelijkheid en extra werk. Door één format te gebruiken, wordt het aanvraagproces overzichtelijker voor scholen en voorspelbaarder voor ouders.
Evaluatie Wet Kwaliteit (v)so
De aangekondigde maatregelen zijn onderdeel van een breder pakket aan acties naar aanleiding van de evaluatie van de Wet Kwaliteit (v)so. Uit die evaluatie blijkt dat de wet over het algemeen bijdraagt aan betere onderwijskwaliteit en meer ontwikkelkansen voor leerlingen in het speciaal onderwijs. Maar er zijn ook dingen die beter kunnen. De staatssecretaris voert een ‘verbetertraject OPP’ uit, samen met Steunpunt Passend Onderwijs.
Ook blijkt uit de evaluatie dat leraren in het (v)so onvoldoende worden voorbereid op lesgeven aan leerlingen met ondersteuningsbehoeften en het toeleiden van vso-leerlingen naar het examen. De staatssecretaris wil via de Landelijke Werkgroep Bevoegd (LWB) maatwerktrajecten ontwikkelen om dit te verbeteren.
Lees hier de brief, de evaluatie en de bijbehorende onderzoeken.