Gezamenlijke brief daagt educatieve uitgevers uit
In een gezamenlijke brief aan de MEVW, de branchevereniging van educatieve uitgevers, roepen de PO-Raad en partners de educatieve uitgevers op tot een verbetering van de kwaliteit van leermiddelen en meer transparantie rondom de ontwikkeling van leermiddelen.
In 2024 lanceerde de PO-Raad met een brede coalitie van onderwijsorganisaties het Manifest ‘Meer grip op kwaliteit leermiddelen’. Op basis van een peiling van ruim 2500 leraren, schoolleiders, schoolbesturen en andere onderwijsprofessionals deden we een oproep voor meer publieke regie, een eerlijkere leermiddelenmarkt én het wegnemen van zorgen rondom stijgende kosten. De actualisatie van de kerndoelen en de lancering van het Kwaliteitskader Leermiddelen Taal/Nederlands bieden een uitgelezen kans voor educatieve uitgevers om de kwaliteit van leermiddelen te verbeteren en transparantie te bieden over de ontwikkeling van leermiddelen
We roepen educatieve uitgevers op:
- Geef inzicht in de gemaakte keuzes bij de totstandkoming van leermiddelen; Wees transparant over hoe leermiddelen aansluiten bij de geactualiseerde kerndoelen, met een duidelijk onderscheid tussen verplichte stof (kerndoelen en eindtermen) en aanvullende stof;
- Ontwikkel leermiddelen samen met leraren, onderwijsprofessionals, leerlingen en wetenschappers. Zorg dat onderwijsprofessionals de wijze van verantwoording en gemaakte keuzes in leermiddelen kunnen vergelijken;
- Gebruik het Kwaliteitskader Leermiddelen Taal/Nederlands (en andere kwaliteitskaders) bij de ontwikkeling van leermiddelen en laat duidelijk en transparant zien hoe deze kaders gebruikt zijn;
- Zie kleinere vakken en onderwijssoorten niet over het hoofd – ook daarvoor zijn goede leermiddelen van groot belang. Zo zijn er voor het gespecialiseerd onderwijs nog onvoldoende passende leermiddelen beschikbaar.
Kwaliteitskader Leermiddelen Taal/Nederlands
Op 16 juni is het Kwaliteitskader Taal voor Leermiddelen onder grote belangstelling van ruim 150 deelnemers gelanceerd. Met dit kwaliteitskader kunnen scholen en educatieve uitgevers de kwaliteit van leermiddelen beoordelen. Het Kwaliteitskader is ontwikkeld in samenwerking met leraren en sluit nauw aan op de geactualiseerde kerndoelen. Het Kwaliteitskader biedt educatieve uitgevers dan ook ondersteuning bij de ontwikkeling van de leermiddelen.
Kwaliteitsalliantie voor leermiddelen
In november 2024 kondigde staatssecretaris Mariëlle Paul in een Kamerbrief een kwaliteitsalliantie voor leermiddelen aan. Deze alliantie, bestaande uit onder andere leraren, schoolleiders en uitgevers, zal samen werken aan kwalitatief goede leermiddelen en een effectieve inzet daarvan. Op dit moment wordt er door een onafhankelijke kwartiermaker gewerkt aan een advies voor de governance van deze alliantie. Het advies wordt rondom het zomerreces van dit jaar verwacht. Met de ontwikkeling van het Kwaliteitskader Leermiddelen Taal/Nederlands, is de eerste stap richting deze samenwerking al gezet.
Brief OCW: Hoe maak je lesmateriaal van het nieuwe curriculum?
Op 3 juli j.l. stuurde OCW een informatieve brief naar leermiddelenmakers. In deze brief spreekt OCW uit de oproep van de onderwijsorganisaties te ondersteunen. Ook benadrukken zij dat er tijdig kwalitatief nieuw lesmateriaal moet worden ontwikkeld. Om daarbij te helpen biedt het ministerie van OCW informatie over het proces en de planning.