Leerling is in een boek aan het lezen

Kerndoelen

Nieuwe kerndoelen zijn hard nodig en geven de gewenste focus om overladenheid in het curriculum terug te dringen. Ze maken het onderwijs toekomstbestendig met oog voor zowel de versterking van de basisvaardigheden als voor verbetering van de onderwijskwaliteit in de breedte. Sinds 2006 worstelen scholen met de huidige kerndoelen. Deze zijn te breed, te vaag en bieden onderwijsprofessionals onvoldoende houvast. 

Burgerschap

De basisnormen en -waarden van onze samenleving.

Taal & rekenen

Het is belangrijk dat leerlingen voldoende geletterd en gecijferd zijn.

Bewegingsonderwijs

Bewegen is gezond en helpt leerlingen met sociale en motorische ontwikkeling.

Digitale geletterdheid

Leerlingen hebben digitale kennis en vaardigheden nodig.

Zo helpen we jou met Kerndoelen

Informatie

Vind video's, podcasts, interviews en praktijkverhalen over de kerndoelen.

Onze standpunten

We hebben geformuleerd wat we willen bereiken op het gebied van kerndoelen.

Handige instrumenten

Vind tools, scans, handreikingen en modellen over kerndoelen.

Veelgestelde vragen

  • Wat zijn de referentieniveaus voor taal en rekenen?

    Referentieniveaus beschrijven wat een leerling op het gebied van taal en rekenen moet beheersen op een bepaald moment in de schoolloopbaan. Hiermee krijgen scholen inzicht in het niveau van de leerling in elke fase van de opleiding, kunnen zij de leerling gericht helpen bij het verbeteren van de prestaties en wordt de basis gelegd voor een soepelere aansluiting tussen primair en voortgezet onderwijs.

    Voor het primair onderwijs worden twee beheersingsniveaus onderscheiden:

    • Het fundamentele niveau, 1F. Dit zouden alle leerlingen moeten beheersen om goed mee te kunnen doen in de maatschappij;
    • Het streefniveau, dat is 1S (voor rekenen) en 2F (voor taal). Als leerlingen dit niveau beheersen, hebben zij voldoende bagage om door te stromen naar TL, HAVO of VWO.

    De Referentieniveaus zijn vastgelegd in de Wet Referentieniveaus Nederlandse Taal en Rekenen en zijn van toepassing op het (speciaal) basisonderwijs en alle vormen van speciaal onderwijs, met uitzondering van zeer moeilijk lerende en meervoudig gehandicapte leerlingen (ZML en MG). Lees meer op de website van Stichting Leerplan Ontwikkeling.

  • Wat moet er in een schoolplan / schoolgids staan over Burgerschap?

    In het schoolplan neem je de volgende zaken op:

    • Uitwerking van de Burgerschapsopdracht in relatie tot het onderwijskundig beleid
    • Hoe de school zorgt voor een cultuur en oefenplaats waarin de basiswaarden centraal staan
    • Hoe je resultaten monitort
    • Hoe je leraren ondersteunt en faciliteert

    In de schoolgids neem je ook de doelen en resultaten op het gebied van Burgerschapsvorming op. Vermeld hier ook de uitkomsten van de monitoring en daarop gebaseerde maatregelen.

  • De nieuwe Wet Burgerschapsonderwijs: wat is er verplicht?

    Ook in de nieuwe Wet Burgerschapsonderwijs hebben scholen de vrijheid om vanuit hun eigen identiteit kleur te geven aan het thema Burgerschap. Enkele onderwerpen zijn echter wel verplicht, dit noemen we de gemeenschappelijke kern:

    • Kennis van de democratie, de rechtstaat en de grondrechten. Voor PO betekent dit kerndoelen 36, 37, 38 en 43
    • Het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties
    • Een respectvolle oefenplaats bieden waarin actief geoefend wordt met de basiswaarden en Burgerschapsvaardigheden
    • Kennis, inzicht en respect voor de 3 basiswaarden: vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit

    De 3 basiswaarden zijn verplicht omdat ze de verbindende factor zijn binnen onze samenleving. Ze zorgen ervoor zorgen dat we vreedzaam met elkaar kunnen samenleven. Meer uitleg over wat er precies verplicht is vanuit de wet kun je lezen in Burgerschap op de Basisschool Wet en -regelgeving juli 2021 (pdf).

  • Hoe verhoudt de Wet Burgerschapsonderwijs zich tot de vrijheid van onderwijs?

    Scholen hebben de vrijheid om vanuit hun eigen identiteit kleur te geven aan het thema Burgerschap. Maar ze zijn wel verplicht om dit te doen binnen de grenzen van democratische rechtstaat. De 3 basiswaarden - vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit - en de daarbij passende competenties moeten centraal staan in Burgerschapsonderwijs. Je mag als school dus je eigen opvattingen hebben, maar je moet ervoor zorgen dat daarover dialoog plaatsvindt binnen de school. Hierbij zijn tolerantie, positieve verdraagzaamheid en kennis van en respect voor de basiswaarden van de democratische en pluriforme samenleving cruciaal.

  • Waar zal het toezicht vanuit de Inspectie zich op richten als het gaat om Burgerschapsonderwijs?

    Bij de invulling van Burgerschapsvorming ligt het eigenaarschap bij de scholen. Dat geeft ruimte voor de eigen identiteit van de school. Daarom toetst de Inspectie terughoudend. Hierbij geldt dat de gemeenschappelijke kern een verplicht uitgangspunt is voor alle scholen. De Inspectie kijkt naar:

    • Is het onderwijsprogramma doelgericht en samenhangend genoeg om de kern goed over te dragen?
    • Bestaat het onderwijsprogramma uit tenminste een kennis- en respectcomponent, de bijbehorende competenties en een schoolcultuur waarin de democratische spelregels worden voorgeleefd en waarmee wordt geoefend?
    • Draagt het bevoegd gezag zorg voor een schoolcultuur waarin alle betrokken personen deze spelregels hanteren: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, autonomie van leerlingen, verdraagzaamheid, onderling begrip en het afwijzen van discriminatie en onverdraagzaamheid
    • Creëert de school een omgeving waarin leerlingen worden gestimuleerd actief te oefenen met de basiswaarden van de democratische rechtsstaat?

Onze dienstverlening

Goed Worden, Goed Blijven

Scholen Heeft jouw school een onvoldoende of zeer zwak oordeel van de inspectie? Doe dan  een beroep op het programma Goed Worden, Goed Blijven (GWGB) van de PO-Raad. Een team van experts helpt om de kwaliteit(szorg) weer op orde te krijgen. 

Besturen Een onvoldoende oordeel van de inspectie? Met de bestuursondersteuning van 'Goed Worden, Goed Blijven' werk je als bestuur aan de herstelopdracht(en) en krijg je begeleiding van een ervaren adviseur.  

Meer informatie en aanmelden

Goed Worden, Goed Blijven +

Scholen Heeft jouw school de basis op orde, maar liggen de resultaten rond of onder de signaleringswaarden van de inspectie? Ga preventief aan de slag met het op orde brengen van de kwaliteit(szorg) op jouw school met 'Goed Worden, Goed Blijven Plus (GWGB+). In dit ondersteuningstraject ga je samen met een extern adviseur aan de slag met een zelfevaluatie en een verbeterplan

Besturen Een onvoldoende oordeel van de inspectie? Met de bestuursondersteuning van 'Goed Worden, Goed Blijven' werk je als bestuur aan de herstelopdracht(en) en krijg je begeleiding van een ervaren adviseur.

Meer informatie en aanmelden

Gerelateerd nieuws over Kerndoelen

Herziene sets kerndoelen Nederlands en rekenen/wiskunde gereed

Nieuws
22 apr 2025
De definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen/wiskunde voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs zijn gereed. Staatsecretaris Mariëlle Paul heeft de herziene versie naar de Tweede Kamer…
Lees meer

Blog Freddy Weima | De basisvaardighedensoap

Nieuws
22 apr 2025
Portretfoto van Freddy Weima
Terecht is woedend gereageerd op de ongekend lompe beslissing van de coalitie om de onderwijskansenregeling in het voortgezet onderwijs op te heffen. 177 miljoen bezuinigen op extra huiswerkbegeleiding, kleinere klassen en meer…
Lees meer

Nieuwe ronde subsidie basisvaardigheden van start

Nieuws
03 feb 2025
Leerling zoekt een boek uit op school
Van 3 tot en met 14 februari kunnen scholen subsidie aanvragen voor het versterken van de basisvaardigheden. Dit geldt alleen voor scholen die niet eerder middelen hebben ontvangen uit de subsidieregeling basisvaardigheden. De PO…
Lees meer

PO-Raad: ‘Investeer in bewezen oplossingen voor het lerarentekort’

Nieuws
20 jan 2025
Leraren in overleg
In aanloop naar het Tweede Kamerdebat leraren op 22 januari roept de PO-Raad de politiek op dringend te investeren in bewezen oplossingen voor het lerarentekort.
Lees meer