Kind leest

Taal & rekenen

Taal en rekenen zijn de fundamenten van het basisonderwijs. In de referentieniveaus is vastgelegd wat een leerling op dat gebied precies moet kennen en kunnen. De PO-Raad gelooft in het evidence informed verrijken van het taal- en rekenonderwijs. Hierbij is het van belang dat scholen toegang krijgen tot wetenschappelijk bewezen interventies.  

De PO-Raad is een van de initiatiefnemers van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs. Hier werken onderwijsprofessionals en onderzoekers samen aan het verzamelen, delen en toepasbaar maken van kennis rondom effectief leesonderwijs. Zo krijgen onderwijsprofessionals meer grip krijgen op hun leesonderwijs.  
 
Om collega schoolbesturen te ondersteunen bij het versterken van de basisvaardigheden leverden acht schoolbestuurders in 2023 een advies op. De PO-Raad roept haar leden op om met dit advies aan te slag te gaan.  

Informatie over Taal & Rekenen

Kennistafel Effectief Leesonderwijs

Externe link
Platform Samen Onderzoeken
Onderwijsprofessionals en onderzoekers werken samen aan leesonderwijs.
Lees meer

Webinar TIMMS en Peil Rekenen

Externe link
leerling aan het werk
Kijk het webinar TIMMS en Peil Rekenen terug.
Lees meer

Didactiefonline.nl: leer ze lezen

Externe link
Leerling zoekt een boek uit op school
Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs.
Lees meer

Onze standpunten over Taal & Rekenen

  • Taal en rekenen zijn de fundamenten van het primair onderwijs

    Taal en rekenen zijn de fundamenten van het primair onderwijs. Om de kwaliteit van het taal- en rekenonderwijs te verbeteren, pleit de PO-raad voor een evidence-informed aanpak, waarbij wetenschappelijke inzichten worden gekoppeld aan de onderwijspraktijk. Ook dringen wij aan op hogere ambities rondom de streefniveaus en pleiten wij voor een latere selectie in het onderwijs om leerlingen beter voor te bereiden op hun toekomst.  

    Een duurzame en structurele aanpak voor het verbeteren van de basisvaardigheden is belangrijk. Dit gaat om het vastleggen en monitoren van landelijke einddoelen en niveaus, het integreren van taal en rekenen in andere vakken, het stellen van hoge eisen aan de uitstroom van lerarenopleidingen én het zorgen voor bekwame leraren in taal- en rekenonderwijs.  

Instrumenten voor Taal & Rekenen

Adviesgroep basisvaardigheden

Download
Hoe versterk je als schoolbestuurder de basisvaardigheden?
Lees meer

Kwaliteitswaaier

Download
Leerling zoekt een boek uit op school
Til het leesonderwijs in begrijpend lezen naar een hoger niveau.
Lees meer

Veelgestelde vragen

  • Wat zijn de referentieniveaus voor taal en rekenen?

    Referentieniveaus beschrijven wat een leerling op het gebied van taal en rekenen moet beheersen op een bepaald moment in de schoolloopbaan. Hiermee krijgen scholen inzicht in het niveau van de leerling in elke fase van de opleiding, kunnen zij de leerling gericht helpen bij het verbeteren van de prestaties en wordt de basis gelegd voor een soepelere aansluiting tussen primair en voortgezet onderwijs.

    Voor het primair onderwijs worden twee beheersingsniveaus onderscheiden:

    • Het fundamentele niveau, 1F. Dit zouden alle leerlingen moeten beheersen om goed mee te kunnen doen in de maatschappij;
    • Het streefniveau, dat is 1S (voor rekenen) en 2F (voor taal). Als leerlingen dit niveau beheersen, hebben zij voldoende bagage om door te stromen naar TL, HAVO of VWO.

    De Referentieniveaus zijn vastgelegd in de Wet Referentieniveaus Nederlandse Taal en Rekenen en zijn van toepassing op het (speciaal) basisonderwijs en alle vormen van speciaal onderwijs, met uitzondering van zeer moeilijk lerende en meervoudig gehandicapte leerlingen (ZML en MG). Lees meer op de website van Stichting Leerplan Ontwikkeling.

Gerelateerd nieuws over Taal & rekenen

Leraar Marjolein Vrauwdeunt: “Het Kwaliteitskader Taal geeft scholen een duw in de goede richting”

Interview
20 mei 2025
foto van Marjolein Vrauwdeunt
Op 16 juni wordt het Kwaliteitskader Taal voor leermiddelen gelanceerd. Met dit kader kunnen scholen de kwaliteit van leermiddelen en aangeboden teksten beoordelen. Zo krijgen zij houvast bij het selecteren van goed leermateriaal…
Lees meer

Versterking onderwijs in mens en maatschappij vraagt om een gezamenlijke aanpak

Nieuws
19 mei 2025
Kinderen aan het werk in de klas
De kennis van aardrijkskunde en geschiedenis van leerlingen uit groep 8 is gedaald, dit blijkt uit het peilingsonderzoek mens en maatschappij van de Inspectie van het Onderwijs. De PO-Raad onderschrijft een belangrijke conclusie…
Lees meer

Deelnemende scholen masterplan basisvaardigheden zien vooruitgang

Nieuws
05 dec 2024
Leerlingen in de klas aan het schrijven
Ruim 80% van de scholen die subsidie ontvangen voor het verbeteren van de basisvaardigheden zien vooruitgang op het gebied van taal en rekenen-wiskunde. Staatssecretaris Mariëlle Paul (funderend onderwijs en emancipatie) meldt dit…
Lees meer

Rekenniveaus van leerlingen terug op niveau voor corona

Nieuws
04 dec 2024
De rekenniveaus van leerlingen in het basisonderwijs (bo) en speciaal basisonderwijs (sbo) zijn gelijk aan de niveaus die leerlingen hadden voor de coronaperiode. De resultaten zijn nog wel beneden de nagestreefde niveaus. Dit…
Lees meer