
Leermiddelen
Hoe kunnen scholen meer grip krijgen op de kwaliteit en beschikbaarheid van (digitale) leermiddelen? Samen met de VO-raad en andere partners zet de PO-Raad zich in voor een sterker georganiseerde leermiddelenketen. Zo krijgen scholen en besturen meer regie over het aanbod, kunnen zij beter inspelen op hun eigen onderwijsvisie en behouden zij de controle in een snel digitaliserende markt. Door krachten te bundelen, publieke waarden te waarborgen en gezamenlijk te werken aan slimme oplossingen zoals binnen Edu-V en Edu-K, bouwen we aan een eerlijker en toekomstbestendig leermiddelenlandschap.
Op deze pagina
Onze standpunten over Leermiddelen
-
Meer publieke regie en een eerlijkere leermiddelenmarkt
Met het manifest ‘Meer grip op kwaliteit leermiddelen’ pleit o.a. de PO-Raad voor meer publieke regie, een eerlijkere leermiddelenmarkt én het wegnemen van zorgen over stijgende kosten.
We moedigen scholen aan om zich aan te sluiten bij SIVON. Zo kunnen we samenwerken, kennis delen en hun vraag naar digitale leermiddelen bundelen. Samen staan we sterker!
In het Nationaal Groeifonds-project Edu-V werken we aan een veilige digitale infrastructuur voor leermiddelen.
Binnen Edu-K maken we met verschillende partijen afspraken om de leermiddelenketen te verbeteren.
-
Doordachte en veilige integratie van digitale leermiddelen
De PO-Raad zet zich in voor een doordachte en veilige integratie van digitale leermiddelen in het onderwijs, met aandacht voor publieke regie, professionele ICT-organisatie en de ontwikkeling van digitale vaardigheden binnen onderwijsteams.
Het onderwijs moet een sterkere positie krijgen in de leermiddelenmarkt. Scholen en besturen moeten meer invloed kunnen uitoefenen op het aanbod van (digitale) leermiddelen.
Een solide ICT-infrastructuur en een zorgvuldige omgang met data en privacy is belangrijk om digitale middelen effectief en veilig te gebruiken. Kennisdeling en samenwerking is hierbij van groot belang.
Onze dienstverlening
Leertraject regie op digitalisering
Nieuwe technologieën creëren nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs. Denk aan maatwerk, motivatie van leerlingen, anders organiseren of ondersteuning in het administratieve en secundaire proces. Maar hoe regel je dat handig binnen je bestuur? En hoe blijf je in control?
Ontwikkelingen rondom digitalisering brengen uitdagende vraagstukken met zich mee, zoals de invloed van algoritmen en AI op het leren. Denk ook aan de frictie die kan optreden als technologie je waarden (onbedoeld) onder druk zet. Want hoe sta je tegenover de verschuivende balans tussen mens en machine? En hoe borg je informatiebeveiliging en privacy binnen je organisatie? Tijdens het leertraject Regie op digitalisering krijg je antwoord op deze vragen.
Gerelateerd nieuws over Leermiddelen
Onderwijs vraagt richting debat leermiddelen om scherpere kwaliteitseisen, transparantie over tarieven en brede toegankelijkheid

Adviseur leermiddelen Colette Hendriks: “Het is tijd voor transparantie en keuzevrijheid in de markt”

Kamerbrief Digitalisering en Leermiddelen toont belangrijke stap in de goede richting

Aan de slag met open leermateriaal? Maak gebruik van de subsidieregeling
