Minicursus

Goed Worden, Goed Blijven (GWGB)

Introductie

Krijgt je bestuur een beoordeling onvoldoende of wordt je school zeer zwak of onvoldoende beoordeeld door de Inspectie van het Onderwijs? Dan sta je voor een stevige opgave. Het programma Goed Worden, Goed Blijven helpt je om de kwaliteit van het onderwijs snel en duurzaam te verbeteren. 

Het programma is er speciaal voor besturen én scholen die ondersteuning nodig hebben bij het verbeteren van hun kwaliteitszorg en onderwijskwaliteit. We bieden maatwerk, met ondersteuning van ervaren adviseurs. Deelname is kosteloos. 

Details 

  • Op locatie bij jouw school of bestuur
  • Gehele schooljaar beschikbaar, startdatum in overleg
  • Looptijd: ongeveer 1 jaar, tot aan het herstelonderzoek door de inspectie 

Informatie en aanmelden 

Wil je aan de slag met de ondersteuning van Goed Worden, Goed Blijven? Meld je dan direct aan via één van de onderstaande formulieren.

Ondersteuning van een onvoldoende of zeer zwakke school 

Ondersteuning van een onvoldoende bestuur

Heb je vragen, mail dan naar gwgb@poraad.nl

(Nog) geen onvoldoende, wel aan de slag?  

Zie je risico’s in je onderwijskwaliteit of kwaliteitszorg, maar is jouw bestuur of school nog niet door de Inspectie van het Onderwijs zeer zwak of onvoldoende beoordeeld? Dan kun je met GWGB+ preventief aan de slag.  

Naar GWGB+

 

Ondersteuning bij herstel van onderwijskwaliteit

Voor wie?  

Dit ondersteuningstraject is bedoeld voor basisscholen, scholen voor speciaal (basis)onderwijs en speciaal onderwijs die van de Inspectie van het Onderwijs de beoordeling zeer zwak of onvoldoende hebben gekregen. Je kunt jouw school aanmelden zodra het inspectiebezoek is geweest en je mondeling hebt gehoord dat het oordeel zeer zwak of onvoldoende wordt. 

Waarom?  

Om kinderen op zeer zwak of onvoldoende beoordeelde scholen het onderwijs te geven waar zij recht op hebben, is het van belang de onderwijskwaliteit zo snel mogelijk te verbeteren. Een negatieve beoordeling zet daarmee niet alleen het onderwijsteam onder druk, maar raakt ook de reputatie van de school. Tegelijk biedt het een kans om opnieuw naar de basis van het onderwijs te kijken en met een frisse blik verbeteringen door te voeren. Met GWGB krijg je deskundige ondersteuning bij het maken van die kwaliteitsslag – en sta je er niet alleen voor. 

Wat houdt het ondersteuningstraject in? 
  • Je krijgt ondersteuning in de vorm van een traject op maat.
  • Dit begint met een intakegesprek met een medewerker van het projectteam van GWGB om de situatie op jouw school door te nemen en na te gaan waarbij GWGB mogelijk kan ondersteunen.
  • Een externe adviseur voert vervolgens binnen vier (school)weken een grondige analyse uit van de situatie op school:
    • De analyse sluit aan op het inspectiekader en brengt in beeld wat goed gaat en wat beter kan – op  het gebied van het onderwijsleerproces, de organisatie, samenwerking en leiderschap.
    • De analyse bestaat uit het bestuderen van beschikbare documenten en gegevens, een schoolbezoek met lesobservaties en gesprekken met teamleden, schoolleiding en bestuur.
    • De analyse eindigt met een bespreking van de uitkomsten met de schoolleiding en het bestuur.
  • Op basis van de analyse stellen jullie samen een Plan van Aanpak op.
  • Indien gewenst, kun je bij de uitvoering van het Plan van Aanpak een beroep doen op ondersteuning vanuit GWGB. Deze ondersteuning wordt gegeven door adviseurs met ruime ervaring bij het ondersteunen van scholen bij kwaliteitsverbetering.
  • De focus ligt op het op orde brengen van de basis: duidelijke doelen, goede lessen en een effectieve schoolorganisatie. 
Wat vraagt dit van jou en de school? 

Dit traject vraagt om openheid, samenwerking en betrokkenheid van het hele team. De schoolleiding speelt hierin een sleutelrol. Er wordt verwacht dat je actief meewerkt aan de analyse, het maken van plannen en de uitvoering daarvan. Bestuurlijke betrokkenheid is hierbij essentieel. 

Kosten 

Er zijn geen kosten verbonden aan deelname. De ondersteuning wordt bekostigd uit subsidiegelden. 

Ervaringen van anderen 

“Samen met de adviseur van GWGB hebben we gekeken; wat is het laaghangend fruit en wat kunnen we op een korte termijn verbeteren? Ook zijn we ondersteund bij het neerzetten van een ondersteuningscyclus en het schrijven van een jaarplan. Daarnaast heeft GWGB ons ondersteund bij het duurzame borgen van de ingezette verbeteringen door praktische dingen mee te geven. De ondersteuning was hands-on en precies wat we nodig hadden.” 

— Karin Helsen, directeur De Witte Vlinder 


Bekijk haar ervaring in de video.  

Externe video URL

Aanmelden?

Wil je aan de slag met de ondersteuning van Goed Worden, Goed Blijven? Meld je dan direct aan. 

Ondersteuning van een onvoldoende of zeer zwakke school 

Heb je vragen, mail dan naar gwgb@poraad.nl.

Ondersteuning bij herstel van kwaliteitszorg

Voor wie? 

Dit traject is voor schoolbesturen die een onvoldoende beoordeling hebben gekregen op één of meerdere van de standaarden op het gebied van besturing, kwaliteitszorg en ambitie (BKA) van het inspectiekader.  

Waarom? 

Als bestuur ben je eindverantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit. Een onvoldoende beoordeling maakt zichtbaar waar verbeteringen nodig zijn. Tegelijk biedt deze beoordeling ruimte om scherp te kijken naar je kwaliteitszorgsysteem en bestuurlijk handelen. Met GWGB krijg je ondersteuning om gestructureerd te werken aan herstel én versterking van je sturingskracht. Om zo toe te werken naar een voldoende beoordeling én een volgende stap te zetten in de verbetering van de kwaliteitszorg.  

Wat houdt de ondersteuning in? 

De ondersteuning is maatwerk, afgestemd op de situatie en ontwikkelbehoefte van het bestuur. De precieze invulling hangt dus af van de ondersteuningsvraag. Je wordt als bestuurder gekoppeld aan een ervaren adviseur die feedback geeft en adviseert. 
Het traject bestaat in elk geval uit de volgende vaste stappen:

  1. Het traject begint met een intakegesprek met een medewerker van het projectteam van GWGB, waarin we de situatie verkennen en nagaan waarbij GWGB mogelijk kan ondersteunen.
  2. Daarna word je gekoppeld aan een ervaren adviseur. Samen stellen jullie scherp waar de ondersteuningsbehoefte ligt waarbij het inspectierapport het uitgangspunt vormt.
  3. Afhankelijk van de situatie bestaat het traject uit één of meerdere gesprekken, een verdiepende analyse van bestuurlijke documenten en – indien gewenst – ondersteuning bij het opstellen van een plan van aanpak.
  4. Ook tijdens de uitvoering van het plan is begeleiding mogelijk. 
Wat vraagt dit van jou en het bestuur? 

Het traject vraagt om reflectie en de bereidheid om scherp te kijken naar je eigen rol als bestuurder. Dat betekent tijd vrijmaken voor gesprekken, het delen van documenten en actief samenwerken met de adviseur en eventueel andere stakeholders zoals intern toezicht en/of schoolleiders. 

Kosten 

Deelname aan het programma is kosteloos en wordt gefinancierd met subsidiegelden. 

Ervaringen van anderen 

“Het programma GWGB heeft ons bestuur en toezicht een enorme boost gegeven: effectief, ontwikkelingsgericht en toekomstbestendig. We zijn zowel op school- als bestuursniveau aan de slag gegaan en hebben op al onze herstelopdrachten een voldoende gekregen. Het traject bracht transparantie, versterkte vaardigheden én het vertrouwen dat we met elkaar weer kunnen groeien.”  
— Hendrik Bouw, Directeur en Bestuurder Willem Teelinckschool 

Aanmelden?

Wil je aan de slag met de ondersteuning van Goed Worden, Goed Blijven? Meld je dan direct aan. 

Ondersteuning van een onvoldoende bestuur

Heb je vragen, mail dan naar gwgb@poraad.nl

Sinds 2009 kunnen scholen die door de Inspectie van het Onderwijs zeer zwak of onvoldoende zijn beoordeeld terecht bij het programma Goed Worden, Goed Blijven (GWGB). In 2018 is daar de ondersteuning van onvoldoende besturen aan toegevoegd. Zodat de onderwijskwaliteit en kwaliteitszorg bij zowel besturen als scholen zo snel mogelijk weer op orde zijn. 

Bekijk de infographic met alle informatie voor GWGB.  

Op twee figuren uit de infographic geven we hieronder nog een korte toelichting.

Oordel bij herstelonderzoek
  • Op meer dan drie kwart van de scholen die in de periode januari 2022 tot en met juni 2023 ondersteuning van GWGB ontvingen, is de onderwijskwaliteit bij het herstelonderzoek ongeveer een jaar na de aanvankelijke beoordeling verbeterd. Dit percentage komt overeen met de bevindingen uit een eerder onderzoek van Regioplan (2021) naar de doeltreffendheid van GWGB.
  • Op 11% van de scholen die GWGB heeft begeleid, is de onderwijskwaliteit nog niet voldoende verbeterd.
  • 10% van de scholen is in de periode tussen het aanvankelijke onderzoek en het herstelonderzoek door de inspectie gesloten.
  • Op 3% van de scholen heeft de inspectie nog geen herstelonderzoek uitgevoerd.
     
Herstel na onvoldoende beoordeling bij kwaliteitsonderzoek
  • De scholen die GWGB begeleidt, worden het vaakst onvoldoende beoordeeld op de standaarden ‘Zicht op ontwikkeling’ en ‘Pedagogisch-didactisch handelen’. Dit sluit aan bij de rapportage van de Inspectie van het Onderwijs in Rapport De Staat van het Onderwijs 2025 | Rapport | Inspectie van het onderwijs.
  • Een groot percentage van de scholen dat door GWGB is begeleid op de door de inspectie onvoldoende beoordeelde standaarden, heeft zichzelf hierop bij het herstelonderzoek verbeterd. Met uitzondering van de standaard ‘Resultaten’ gaat het om 75% van de scholen of meer.
  • Vooral op de standaard ‘Resultaten’ is bij het herstelonderzoek nog sprake van een onvoldoende oordeel. Het herstel op deze standaard vraagt veelal meer tijd dan een jaar omdat hogere resultaten voortvloeien uit verbetering van het onderwijsleerproces.