Onderwijsraad adviseert: maak werk van zeggenschap leraren
Overheid, leraren, schoolleiders en schoolbestuurders moeten meer werk maken van zeggenschap van leraren, dit adviseert de Onderwijsraad in het rapport ‘Een stevige stem’. De raad pleit voor een consistente onderwijsbeleidsagenda vanuit de overheid. Ook zouden schoolleiders en schoolbestuurders leraren moeten stimuleren om zeggenschap uit te voeren. De PO-Raad onderschrijft het belang van zeggenschap van leraren en gaat met de aanbevelingen aan de slag.
Door leraren systematisch een stevige stem te geven bij de ontwikkeling van (landelijk) beleid, wordt de kwaliteit van het onderwijsbeleid én de positie van de beroepsgroep versterkt. Om dit te realiseren adviseert de Onderwijsraad:
- De overheid om te stoppen met ‘ad hoc-vormen van lerarenbetrokkenheid’ en te werken met een onderwijsbeleidsagenda, waarin voor elk beleidsdossier duidelijk staat waartoe, wanneer en in welke vorm leraren betrokken worden.
- Schoolbestuurders en schoolleiders om ruimte aan leraren te geven om zeggenschap uit te voeren. Onder andere via een professioneel statuut en te zorgen voor helder en consistent beleid.
- Niet te wachten op een beroepsorganisatie die namens ‘de leraar’ spreekt. Systematische zeggenschap van leraren is nodig en staat los van de mogelijke vorming van een beroepsorganisatie. Versterking van het huidige veld van kleinere netwerken is een eerste stap naar meer zeggenschap.
Inconsistent onderwijsbeleid vanuit de overheid
Ook concludeert de Onderwijsraad dat ‘veel onderwijsbeleid niet de uitkomst is van doordachte, consistente voorbereiding gericht op de lange termijn, maar gebaseerd op individuele moties uit de Tweede Kamer’. Dit leidt volgens de Onderwijsraad tot inconsistent beleid en maakt het betrekken van leraren moeilijk. Hiermee legt de Onderwijsraad de vinger op de zere plek. De PO-Raad pleit al langer voor consistent langetermijnbeleid in nauwe samenspraak mét de sector.
Ook werk aan de winkel in de sector
De PO-Raad hecht veel waarde aan versterking van de beroepsgroep en meer zeggenschap voor leraren. De sectorvereniging ziet veel goede voorbeelden waar leraren betrokken zijn bij besluitvorming of andere strategische trajecten. Tegelijkertijd ziet de PO-Raad dat het, binnen de bestaande wet- en regelgeving, op veel plekken beter kan. De komende tijd blijven we werken aan versterking van (mede)zeggenschap van leraren én van ouders en leerlingen. In lijn met de conclusies uit het rapport ‘Breed gesprek governance en (mede)zeggenschap’.
Meer informatie?
Download het rapport ‘Een stevige stem’ of lees de samenvatting.