Onderwijssector: ‘Bezuinig niet op onderwijs, investeer in de toekomst’
De week voor de bespreking van de onderwijsbegroting in de Tweede Kamer doet de Stichting van het Onderwijs de dringende oproep aan minister Bruins en staatssecretaris Paul om de geplande bezuiniging van bijna twee miljard euro op het onderwijs terug te draaien. Deze bezuiniging bedreigt volgens de onderwijssector niet alleen de kwaliteit van het onderwijs, maar heeft het ook verstrekkende gevolgen voor de economie, het individu en de samenleving.
Freddy Weima, voorzitter van de PO-Raad: ‘Onderwijs moet geen kostenpost zijn, maar een investering in onze toekomst. Bezuinigen hierop is kortzichtig en schadelijk voor de lange termijn.’
Innovatie en concurrentiepositie Nederland onder druk
De Stichting van het Onderwijs, waarbinnen alle werkgevers en werknemers vanuit de gehele onderwijssector samenwerken, waarschuwt dat de voorgenomen bezuinigingen innovatie en de concurrentiepositie van Nederland ondermijnen. Onderzoek toont aan dat elke euro die in onderwijs wordt geïnvesteerd, op termijn tot wel zes euro kan opleveren. Investeren in onderwijs draagt bij aan hogere arbeidsproductiviteit, economische groei en een veerkrachtige samenleving. Experts en internationale organisaties wijzen steevast op het belang van investeren in onderwijs als basis voor duurzame economische en sociale ontwikkeling.
Maatschappelijke waarde van goed onderwijs
Naast economische voordelen benadrukt de Stichting ook de maatschappelijke waarde van goed onderwijs. Het bevordert sociale cohesie, biedt mensen de kans talenten te ontwikkelen en helpt hen mee te komen in een snel veranderende samenleving. Jongeren leren samenleven, maatschappelijke vraagstukken begrijpen en oplossingen vinden – vaardigheden die essentieel zijn voor een gezonde democratische samenleving.
Oproep tot samenwerking
De Stichting van het Onderwijs roept het kabinet op om niet te bezuinigen, maar samen te werken aan duurzame versterking van het onderwijs. ‘We moeten investeren in onderwijs om economische achteruitgang, sociale spanningen en het verlies van kansen voor toekomstige generaties te voorkomen,’ stelt Weima. "Dit is het moment om samen verantwoordelijkheid te nemen en de juiste keuzes te maken.’
Herstelplan Kwaliteit Onderwijs
In aanloop naar de behandeling van de onderwijsbegroting reageerden de sector- en werknemersorganisaties in het funderend onderwijs vorige week ook gezamenlijk op de brief van staatssecretaris Paul over het Herstelplan Onderwijs. Zij zien in de brief aanknopingspunten om tot een langetermijnaanpak te komen, maar constateren dat de voorgestelde aanpak ook een aantal onwenselijke en onrealistische voorstellen bevat.