In verbinding blijven is het allerbelangrijkst
“Als beleidsadviseur sla ik een brug tussen het bestuur en scholen om de kwaliteit van het onderwijs naar een hoger niveau te brengen.” Een stevige ambitie die Evi van der Meer, Beleidsadviseur onderwijs en kwaliteit bij Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden (SCOL), neerzet. Sinds begin dit jaar vervult ze deze functie. Om een vliegende start te maken, besluit ze het leertraject ‘Kwaliteit in het primair onderwijs’ van de PO-Academie te volgen. De kennis en inzichten die ze hier opdoet, helpen haar richting en invulling te geven aan haar nieuwe rol.
Na een aantal jaar als schooldirecteur gewerkt te hebben binnen SCOL zocht van der Meer een andere uitdaging binnen het onderwijs. Die vond ze als Beleidsadviseur onderwijs en kwaliteit bij dezelfde organisatie. Hoewel het onderwerp onderwijskwaliteit geen onbekend terrein voor haar was, wilde ze ook in haar nieuwe rol net zo stevig in haar schoenen staan als in haar tijd als schooldirecteur. Van der Meer: “Wettelijke eisen en het inspectiekader zijn thema’s waar je als directeur natuurlijk wel mee te maken hebt, maar waar je niet dagelijks mee bezig bent. Nu is het één van de kernonderwerpen van mijn functie. Daar wilde ik me verder in verdiepen.” Naast de inhoudelijke kant, speelt ook persoonlijke motivatie een rol om met het leertraject te starten. “Jarenlang was ik directeur en nu had ik een meer adviserende rol. Dat riep vragen op over hoe ik mij het best kon positioneren, wat precies mijn rol was en hoe ik in goed contact kon komen en blijven met bestuurders en schoolleiders.”
Meer wetende partner
Tijdens het leertraject ‘Kwaliteit in het po’ krijgt van der Meer de antwoorden en praktische handvaten waar ze naar zoekt. Ze kijkt terug op een leerzame en inspirerende periode: “Je zit samen met een groep gelijkgestemden, allemaal mensen die in een soortgelijke positie zitten en met dezelfde soort vragen rondlopen. Dat levert zoveel herkenning op en daardoor ook de goede gesprekken. Je leert op die manier veel van elkaar.” Niet alleen de andere deelnemers zorgen voor inspiratie, ook de trainers spelen hier een belangrijke rol in. “Tijdens de groepsopdrachten, stelden de trainers vragen die nodig waren voor de verdieping. Dat maakt dat je tot nieuwe inzichten komt en op een andere manier naar situaties leert kijken.”
Mix van theorie en praktijk
Tijdens de vijfdaagse leergang ga je dieper in op de positionering van je rol als kwaliteitsmedewerker of beleidsadviseur en hoe je het gesprek aangaat met bestuurders en schoolleiders. Dat is echter niet het enige. “De kracht zit ook in de afwisseling van de onderwerpen en instrumenten. Zo komt het inspectiekader aan bod en leer je verschillende theoretische modellen in de praktijk toepassen. Al met al een mooie mix van kennisuitwisseling en praktische handvaten.”
Houd je scherp
Van der Meer profiteert dagelijks van de kennis en inzichten die ze tijdens het leertraject ‘Kwaliteit in het po’ opdeed. Ze noemt als voorbeeld de kwaliteitsgesprekken uit het kwaliteitsmanagementsysteem: “Vanuit onze doelstellingen voeren we twee keer per jaar kwaliteitsgesprekken met scholen. In de praktijk bleek dat nog best lastig om dat uit te voeren. Tijdens de leergang kwam duidelijk naar voren hoe belangrijk het is om in verbinding te blijven met de scholen. Daarom hebben we dit als afdeling onze prioriteit gemaakt.” Ook bepaalde modellen die zijn besproken, nam van der Meer mee en integreerde ze in het eigen kwaliteitssysteem. “Een grote meerwaarde van zo’n traject is dat het je scherp houdt. Je kijkt met een frisse blik naar je eigen organisatie. In plaats van te zeggen ‘zo doen we dat nu eenmaal’, word je uitgedaagd te vragen ‘doen we de goede dingen?’.”
Stevig in je schoenen
Volgend jaar start van der Meer met het vervolgtraject ‘Verdieping kwaliteit in het PO’. Daar stapt ze zonder specifieke verwachtingen en met open blik in. Zo hoopt ze nóg beter in haar vak te worden. “Ik zie nog zoveel kansen om de brug te zijn tussen besturen en scholen, daar wil ik me graag verder in bekwamen. In een tijd waarin scholen onder druk staan en je van alle kanten bestookt wordt met verbeterinitiatieven, moet je stevig in je schoenen staan om koers te houden en keuzes te maken die passen bij de visie van de scholen. Tijdens het verdiepende leertraject verwacht ik hier nog meer kennis en tools voor te krijgen.”
Leertrajecten Kwaliteit in PO 2025
Ook in 2025 biedt de PO-Academie twee leertrajecten voor kwaliteitzorgmedewerkers in het PO aan. Het basistraject richt zich op essentiële vaardigheden en inzichten, terwijl het verdiepingstraject strategische vaardigheden aanscherpt voor ervaren professionals (minimaal 5 jaar ervaring). Prijs: €2390 per deelnemer.
- Kwaliteit in het po Basis: februari – september 2025 – info & inschrijven
- Verdieping Kwaliteit in het po: februari – september 2025 - info & inschrijven