Inclusie: onderwijskundige en pedagogische keuzes
Welke onderwijskundige en pedagogische keuzes rond diversiteit en inclusie kun je tegenkomen als schoolleider? En hoe ga je daarmee om binnen je onderwijs, in de coaching van je collega’s en in je schoolomgeving? In deze actieve masterclass nemen onderzoekers en docenten Sofie Sergeant en Hanne Touw je mee in de zoektocht naar antwoorden op deze lastige vragen.
Op 23 september geven Sofie Sergeant en Hanne Touw de masterclass Onderwijskundige en pedagogische keuzes rond inclusie. We trappen de masterclass af met het waarom van inclusie: omdat er nu eenmaal sprake is van exclusie. Vervolgens worden enkele concepten (kruispuntdenken, diversiteit, inclusie, inclusief onderwijs) toegelicht en gelinkt aan de praktijk.
Over de Masterclass
Het duo zal o.a. stilstaan bij de gewoontes van de inclusieve leraar (voortbouwend op het werk van Lani Florian en Tracy Edwards). Ze lichten toe waarom het werken aan een inclusieve school vraagt om moedige beslissingen en heldere communicatie.
De masterclass is interactief van karakter; je wordt uitgedaagd om mee te denken met vragen zoals: Hoe kunnen wij onze verantwoordelijkheid opnemen op die route richting inclusief onderwijs? Hoe kunnen wij ruimte maken voor ademen, verbinden, en… loslaten? Hoe brengen wij die inclusieve pedagogiek in de praktijk?
Wat ga je leren?
- Meer inzicht in de theoretische kaders rond diversiteit en inclusie in het onderwijs
- Meer inzicht in begrippen als diversiteit, kruispuntdenken, inclusie, inclusief onderwijs, inclusieve pedagogiek
- Handvatten om met een ‘inclusieve bril’ te kijken naar je eigen schoolpraktijk
- Handvatten om dilemma’s in je dagelijkse praktijk met collega’s te bespreken.
Voor wie?
De masterclass is bedoeld voor schoolleiders uit het po en vo die hun manier van werken en leidinggeven binnen de school op een inclusieve manier willen vormgeven.