Ondersteuningstraject

Op peil houden onderwijskwaliteit

Goed Worden, Goed Blijven +
Gratis

Op locatie

Aanmelden
Interessant voor
Schoolleiders
Organisator
PO-Raad

Heeft jouw school de basis op orde, maar liggen de resultaten rondom of onder de signaleringswaarden die de Inspectie van het Onderwijs hanteert bij de beoordeling van de leerresultaten? Dan kun je als school(leider) gebruikmaken van het ondersteuningstraject 'Goed Worden, Goed Blijven Plus (GWGB+)' om hieraan te werken. Ga samen met een extern adviseur aan de slag met een zelfevaluatie en een verbeterplan.  

Wat houdt de ondersteuning in? 

Het ondersteuningstraject GWGB+ van de PO-Raad voor schoolleiders (en teams) bestaat uit: 

  • Ondersteuning bij het aanscherpen van een zelfevaluatie die gebruikt kan worden als basis voor een jaar- of schoolplan.
  • Ondersteuning bij het opstellen van een plan van aanpak gericht op het verbeteren van de resultaten (en breder).
  • Begeleiding van een ervaren onderwijsadviseur bij de uitvoering van het plan van aanpak.

Voor wie? 

Het ondersteuningstraject GWGB+ is bestemd voor basisscholen:

  • waarbij het gemiddeld behaalde percentage referentieniveaus op niveau 1F en/of 1S/2F op basis van de doorstroomtoets in 2022, 2023 en 2024 onder de signaleringswaarden ligt die de Inspectie van het Onderwijs hanteert en
  • die op dit moment of in de laatste twee schooljaren (2022/2023 en 2023/2024) geen ondersteuning hebben (gehad) vanuit een ander subsidietraject zoals de subsidie Basisvaardigheden of GWGB(+). Als de school binnen 3 maanden een onderzoek van de inspectie verwacht en de kans groot is op een onvoldoende of zeer zwakke beoordeling starten we niet met een GWGB+ traject, maar adviseren we om na de beoordeling een regulier GWGB-traject te starten. Mocht de school bij dit inspectiebezoek toch voldoende worden beoordeeld maar binnen de criteria van GWGB+ vallen, dan is ondersteuning vanuit GWGB+ alsnog mogelijk. 

Basisscholen die boven de signaleringswaarden 1F en 1S/2F scoren, maar dichter bij de signaleringwaarden dan bij de landelijk gemiddelden (zie tabel hieronder) kunnen ook een aanvraag indienen voor ondersteuning van GWGB+. Zij komen in aanmerking voor een verkort ondersteuningstraject. In dit traject staat ondersteuning bij het aanscherpen van een zelfevaluatie en opstellen van een plan van aanpak op basis daarvan centraal. De uitvoering van het plan van aanpak pakt de school vervolgens zelf op met eventueel een lichte monitoring vanuit een expert.

Ook voor sbo, so en vso

GWGB+ is er ook voor het speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. Bij deze scholen spelen de signaleringswaarden geen rol om in aanmerking te komen voor GWGB+.

Een sbo- of (v)so-school komt voor ondersteuning vanuit GWGB+ in aanmerking als deze voldoet aan een of meerdere van onderstaande kenmerken: 

  • De leerlingpopulatie is niet in beeld en beschreven
  • Er zijn op het gebied van de opbrengsten geen ambities geformuleerd passend bij de leerlingpopulatie
  • Er zijn wel ambities geformuleerd, maar deze worden in de meeste jaren niet waargemaakt. 

Ook voor sbo- of (v)so-scholen geldt dat zij alleen voor GWGB+ in aanmerking komen als scholen op dit moment of in de laatste twee schooljaren (2022/2023 en 2023/2024) geen ondersteuning hebben (gehad) vanuit een ander subsidietraject zoals de subsidie Basisvaardigheden of GWGB(+).

Hoe werkt het? 

  • Aanmelding
    Meld je aan voor het programma via dit formulier.  Hierop vul je je school-en bestuursgegevens in en de berekening van de leerresultaten van je school (voor sbo, so en vso geldt dit laatste niet). Hierna ontvang je een ontvangstbevestiging.  
  • Kennismaking
    Een programmamedewerker neemt daarna contact met je op voor een kennismakingsgesprek.  Hierin ga je in op de wederzijdse verwachtingen en geef je achtergrondinformatie over de school en de resultaten. De aanmelding wordt hierna definitief.  
  • Expert
    Op basis van het kennismakingsgesprek, word je in contact gebracht met een expert die past bij de vraagstukken van jouw school. De experts van het programma zijn goed thuis in het onderwijs en het begeleiden van scholen.  
  • Zelfevaluatie
    Je maakt als school een zelfevaluatie aan de hand van een format. De expert kijkt mee en kan, afhankelijk van je wensen, hulp bieden. Door bijvoorbeeld klassenbezoeken af te leggen of mee te kijken naar de LVS-resultaten.  Zo ontstaat een goed beeld van de beginsituatie (0-meting) en jullie (hulp)vraag.   
  • Verbeterplan
    Samen met de expert stelt  je school een Plan van Aanpak of verbeterplan op. Ook hiervoor gebruik je een format. In het plan beschrijf je wat de school gaat doen de komende periode, maar ook wat de expert oppakt. Je verbetert de leerresultaten door keuzes te maken in het aanbod en de manier waarop de leerstof wordt aangeboden. De expert kan een studiedag leiden over een bepaald onderwerp, enkele leraren intensief begeleiden, meewerken met de intern begeleider of een coach zijn voor de schoolleider.   
  • Aan de slag
    Samen met de expert ga je aan de slag om het beste uit je leerlingen te halen en de ambities van de school te verwezenlijken. Werken vanuit een Plan van Aanpak geeft nieuwe energie, zeker als doelen worden behaald. 

Zoals hierboven beschreven start deelname met het opstellen van een zelfevaluatie. Om je op weg te helpen heeft de PO-Raad een zelfevaluatietool ontwikkeld voor zowel het regulier basisonderwijs als het gespecialiseerd onderwijs. Wil je aan de slag met het Onderwijsresultatenmodel van de inspectie? Volg dan onze online mini-cursus

Wat vraagt dit van jouw school?

Meedoen met het programma vraagt inzet van de school en uiteraard goedkeuring van het bestuur. Het is een interventie die je samen inzet om de resultaten (verder) te verbeteren en waarvoor motivatie nodig is op alle niveaus.  

Gebruikmaken van het ondersteuningstraject? 

Kijk of je school in aanmerking komt voor het ondersteuningsprogramma van GWGB+, bespreek het met je team en meld je aan!

Heb je nog vragen? Mail ons.

Zo bereken je of jouw school in aanmerking komt

Om te berekenen of je school in aanmerking komt voor de ondersteuning van GWGB+, kijk je naar de gemiddelde resultaten op de doorstroom- en eindtoetsen van 2022, 2023 en 2024. Je berekent welk percentage leerlingen in deze jaren 1F en 1S/2F heeft behaald voor lezen, taalverzorging en rekenen samen. Dit is ook de wijze waarop de inspectie de leerresultaten berekent. Vervolgens kijk je of je school in aanmerking komt voor GWGB+ door deze gemiddeldes te vergelijken met de grenzen voor deelname in onderstaande tabel op basis van de schoolwegingscategorie waartoe jouw school behoort. 

Kijk in Vensters

De gemiddelde leerresultaten op de doorstroom- en eindtoetsen kun je binnenkort ook vinden in het programma Vensters. In aanmerking voor GWGB+ komen: 

  • Scholen die in Vensters ‘oranje’ kleuren en daarnaast dichter bij de signaleringswaarde van hun schoolwegingsgroep uitkomen dan bij het landelijk gemiddelde.   
  • Scholen die in Vensters ‘rood’ kleuren omdat ze onder de signaleringswaarde scoren. Na de aanmelding wordt besproken of de start van ondersteuningstraject niet samenvalt met een bezoek van de inspectie of een herstelopdracht. Ook bekijken we of de school geschikt is voor GWGB+ of beter past binnen het reguliere programma GWGB.

Grenswaarden om mee te kunnen doen

Hier zie je een overzicht van de schoolwegingsgroepen. Achter elke schoolwegingsgroep staat de signaleringswaarde waarbij de school gebruik kan maken van het reguliere ondersteuningsaanbod van GWGB+. Ook is de maximale score om gebruik te kunnen maken van het verkorte ondersteuningsaanbod van GWGB+ (bij een score tussen de signaleringswaarde en de maximale score) opgenomen. Ook als je slechts op één 1F of alleen op 1S/2F onder de signaleringswaarde of de grenswaarde scoort, kan je jouw school inschrijven.

tabel van GWGB+
Goed Worden, Goed Blijven +