Samenwerken aan visieontwikkeling
Hoe geef je als bestuurder en schoolleider samen vorm aan visieontwikkeling binnen je organisatie? Welke principes hanteer je, hoe breng je focus aan en hoe houd je koers? In deze actieve masterclass georganiseerd in samenwerking met de AVS neemt Dr. Loes van Wessum jullie mee in de zoektocht naar antwoorden op onder meer deze vragen.
Op 22 november geeft Loes van Wessum de masterclass Samenwerken aan visieontwikkeling. De masterclass verbindt theorie met de eigen praktijk. We staan stil bij de invloed van concurrerende waarden op visieontwikkeling. Ook bespreekt zij de samenhang tussen het leren van de leerling, de leraar, de schoolleider en de bestuurder; het model van de leerturbine.
Let op: Je volgt de masterclass als bestuurder(s) en schoolleider(s) samen.
Masterclass
De masterclass is interactief van karakter met ruimte voor reflectie over jullie eigen situatie. Ook staat er een casus uit de praktijk centraal; wat kan je leren van de successen en missers van collega’s? Hiervoor sluiten Maud Berendsen en Marloes Joosten, respectievelijk bestuurder en schoolleider binnen Ieder Kind Telt in Nijverdal aan. Binnen 'Ieder kind telt' is afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met het gezamenlijk ontwikkelen van visie. Maud en Marloes en geven vanuit deze praktijk inkleuring aan de theorie.
Wat levert het op?
- Een impuls aan de samenwerking tussen jou en je collega’s;
- Inspiratie en inzicht in het proces om samen tot een succesvolle visieontwikkeling te komen;
- Inzicht in de invloed van het leren van de professionals in jouw organisatie op het leren van jouw leerlingen;
- Inzicht op de invloed van jullie organisatiecultuur op visieontwikkeling;
- Inspiratie door praktijkvoorbeelden;
- Kans om te sparren met collega’s buiten jouw eigen organisatie.
Voor wie?
De masterclass is bedoeld voor bestuurders samen met schoolleiders uit het primair onderwijs die (meer) samen vorm willen geven aan visieontwikkeling binnen de organisatie(s). Je meldt je met je collega(‘s) tegelijkertijd aan, met een maximum van 4 personen per organisatie.
Spreker
Loes van Wessum kent het onderwijs vanuit verschillende perspectieven, de laatste jaren met name als onderzoeker, opleider voor schoolleiders en onderwijsadviseur. Ze heeft meerdere praktische publicaties geschreven (meest recent: Handboek bestuurlijk leidinggeven aan lerende scholen). Ze werkt samen met schoolleiders en bestuurders om de professionele groei van schoolleiders te stimuleren. Ze is senior onderzoeker in het Lectoraat Leraren en Lerarenopleiders voor Inclusieve Leeromgevingen Hogeschool Windesheim en bij ESHA en heeft haar eigen professionalisering- en adviesbureau.