Startende bestuurders in positie
Ben jij een startende bestuurder in het primair onderwijs? In je nieuwe functie heb je te maken met tal van complexe vraagstukken, uitdagingen en belangen in een omgeving die continu in beweging is. Hoe krijg je snel overzicht en hoe kun je impact hebben op een manier die bij je past? Met dit leertraject maak je een goede start.
Voor wie?
Dit leertraject is ontwikkeld voor onderwijsbestuurders die recent gestart zijn in deze rol (tot maximaal 2 jaar ervaring) en graag in positie willen komen. Het is belangrijk dat je deze rol al vervult bij de start van het traject.
Waarom deelnemen?
- Meer inzicht in je rol, positie en verantwoordelijkheden, mede aan de hand van het beroepsprofiel voor onderwijsbestuurders
- Een eigen visie op je positie als bestuurder vanuit jouw kwaliteiten en drijfveren
- Meer inzicht in je maatschappelijke rol en het bijbehorende krachtenveld
- Handvatten om leiding te geven aan de ontwikkeling van je schoolorganisatie én onderwijskwaliteit
- Kennis over belangrijke vraagstukken binnen de sector
- Ontsluiting van een handig netwerk met collega-bestuurders, onderwijsprofessionals en medewerkers binnen de PO-Raad.
Wat houdt het leertraject in?
Inzicht in jezelf, de organisatie en de opgave
Tijdens dit leertraject werk je aan de professionalisering van jezelf, je schoolorganisatie én de sector. Je brengt je eigen waarden in kaart en krijgt meer inzicht in je ambities en functioneren. Daarnaast beschik je na het traject over up-to-date kennis van de belangrijkste inhoudelijke en procesmatige vraagstukken binnen je nieuwe werkveld en krijg je handvatten om hier effectief mee om te gaan. Adviseurs van de PO-Raad delen hun expertise over inhoudelijke thema's en beantwoorden vragen en dilemma's uit jouw praktijk.
Je leert over de inhoudelijke thema's die spelen in de sector, maar ook hoe je vanuit je eigen kwaliteiten en waarden richting kan geven aan de ambities van je organisatie. De drie aandachtsvelden van het beroepsprofiel onderwijsbestuurders (inhoudelijk, bestuurlijk en persoonlijk leiderschap) zitten verweven door het hele programma.
Met overnachting
Omdat leren van elkaar en netwerken belangrijke uitgangspunten zijn, bevat het programma twee keer een tweedaagse met overnachting. Dat maakt het mogelijk om even uit de waan van alledag te stappen en de tijd te nemen voor een goed gesprek en reflectie op de lesdagen.
Wat vraagt dit van jou?
De lesdagen starten om 09:00 uur en eindigen rond 16:30 uur. Per bijeenkomst is maximaal twee uur voorbereiding nodig. De intervisiebijeenkomsten vragen gemiddeld 2 tot 3 uur per keer.
Ervaringen van anderen
Aanmelden en meer informatie
Enthousiast geworden over dit leertraject? Je kunt je inschrijven via de aanmeldbutton. Er zijn 20 plekken voor dit leertraject, op volgorde van binnenkomst, en vol is vol. We werken met een wachtlijst.
Interesselijst
Komen de huidige data voor dit leertraject jou niet uit maar heb je wel interesse? Laat je gegevens dan achter op de interesselijst. Bij voldoende interesse bieden we dit leertraject nogmaals aan. Je ontvangt dan een seintje van ons.
Ga naar interesselijst
Heb je vragen, of weet je nog niet zeker of dit leertraject bij jou past? Neem contact met ons op, we helpen je graag verder.
Programma
Intake
Voordat het leertraject start, heb je een online intakegesprek. Zo kun je kijken of het traject inderdaad past bij jouw leervragen en wensen. En krijgen de procesbegeleider input om het traject meer op maat te maken.
Dag 1 & 2 - Inzicht in mijzelf (dag 1 met avondprogramma tot uiterlijk 21 uur)
2 en 3 oktober 2025 - Buitenplaats de Bergse Bossen in Driebergen
Dag 3 - Inzicht in de organisatie
28 november 2025 – PO-Raad in Utrecht
Dag 4 - Inzicht in de organisatie
16 januari 2026 – PO-Raad in Utrecht
Dag 5 & 6: Inzicht in de opgave (dag 5 met avondprogramma tot uiterlijk 21 uur)
12 en 13 maart 2026 - Buitenplaats de Bergse Bossen in Driebergen
Intervisie
Naast het basisprogramma van zes lesdagen, vinden drie intervisiebijeenkomsten op locatie plaats in kleinere groepen die begeleid worden door ervaren bestuurders uit het netwerk van de PO-Raad. De data en locaties stem je op de eerste dag met elkaar af.
Deskundige begeleiding
Drs. M.J.M. (Marc) van Leeuwen MCM CMC begeleidt het leertraject. Hij werkt als partner en adviseur Onderwijs bij adviesbureau TwynstraGudde. In de afgelopen vijftien jaar heeft hij bestuurders en leidinggevenden van diverse onderwijsorganisaties ondersteund bij het scherp stellen en realiseren van hun ambities. Daarnaast heeft hij zich gespecialiseerd in het begeleiden van leer- en ontwikkeltrajecten.
