Nieuws

PO-Raad herhaalt oproep: kies voor één doorstroomtoets en latere selectie

De PO-Raad herhaalt in een brief aan de Kamer haar oproep voor één centrale, gestandaardiseerde doorstroomtoets en een systeem van latere selectie. Ook moeten we afstappen van de dubbele functie van de doorstroomtoets. Alleen zo kunnen de risico’s voor kansengelijkheid worden beperkt. De brief is verstuurd in aanloop naar het debat op donderdag 15 mei over toetsen en examens in het funderend onderwijs. 

Eén centrale, gestandaardiseerde doorstroomtoets 

In de brief onderstreept de PO-Raad het belang van één doorstroomtoets. Op dit moment bestaan er meerdere doorstroomtoetsen van verschillende toetsaanbieders. De resultaten laten zien dat dit niet goed gaat: leerlingen met vergelijkbare achtergronden behalen bij verschillende aanbieders andere resultaten. De doorstroomtoets zou een objectief beeld moeten geven, maar slaagt daar niet in. 

In zijn huidige vorm zorgt de doorstroomtoets voor onduidelijkheid, risico’s voor kansengelijkheid en onvergelijkbare uitkomsten. De onderwijssector pleit voor één landelijke doorstroomtoets die goed genormeerd is en wil nadrukkelijk meegeven dat hier brede steun voor is.  

Dubbele functie  

De huidige doorstroomtoets vervult een problematische dubbele functie: het selecteert leerlingen én beoordeelt de resultaten op schoolniveau. Dit creëert tegenstrijdige prikkels. De doorstroomtoets moet de docent helpen bij het bepalen van een volgende stap in de ontwikkeling van een leerling. 

Systeem van latere selectie 

De doorstroomtoets zet samen met het schooladvies in groep 8 de toon voor de verdere schoolloopbaan van kinderen. Dit systeem verkleint onderwijskansen en moet volgens de onderwijssector op de schop. Er is binnen het huidige systeem geen ruimte voor kinderen om zich in een ander tempo te ontwikkelen of later tot bloei te komen.  

Bovendien zien we dat de achtergrond van kinderen zorgt voor verkeerde inschattingen van de capaciteiten. De PO-Raad pleit: ga voor een systeem dat ruimte geeft om te ontwikkelen en dat recht doet aan het potentieel van álle kinderen.  

Het debat over toetsen en examens in het funderend onderwijs vindt plaats op donderdag 15 mei, van 10:00 uur tot 15:00 uur en is hier live te volgen.    

vo

Downloads

Brief PO-Raad voor debat Toetsen en examens op 15 mei
PDF, 167.36 kB