PO-Raad: ‘Investeer in bewezen oplossingen voor het lerarentekort’
Voorafgaand aan het Tweede Kamerdebat leraren op 22 januari roept de PO-Raad de politiek op dringend te investeren in bewezen oplossingen voor het lerarentekort. Momenteel vinden er gesprekken plaats over een gezamenlijke en duurzame aanpak vanuit de overheid en het onderwijs. Tegelijkertijd vraagt de PO-Raad aandacht voor drie specifieke speerpunten: structurele middelen voor basisvaardigheden, meer budget voor zij-instromers en heroverweging van de plannen om de pabo te splitsen.
Structurele middelen voor basisvaardigheden
Sinds 2022 worden er structurele middelen beschikbaar gesteld voor basisvaardigheden, maar dit geld wordt toegekend via losse subsidies met een korte looptijd. Hierdoor kunnen scholen geen langetermijnplanning maken.
De regering is van plan deze middelen structureel naar scholen te laten gaan, maar wacht hiermee tot 2027. Weima: “Wij vragen het kabinet om te komen met een tussenoplossing: stel nu al voor zoveel mogelijk scholen een subsidie beschikbaar die aansluit op het structurele bedrag, zodat scholen personeel in dienst kunnen nemen en houden."
Meer budget voor zij-instromers
Zij-instroom is een belangrijke route naar het leraarschap. Hoewel het aantal zij-instromers sinds 2022 met 15 procent is gegroeid, blijft verdere groei beperkt door de hoge kosten die scholen moeten dragen. Het aanstellen van een zij-instromer kost gemiddeld 58.000 euro en kan oplopen tot 73.000 euro, terwijl de subsidie 25.000 euro bedraagt.
Weima benadrukt: “Het is een gemiste kans dat niet alle scholen financieel in staat zijn om zij-instromers aan te nemen. Wij roepen het kabinet op om de vergoeding fors te verhogen, zodat deze drempel wordt weggenomen.”
Oproep sector: splits pabo niet
Het kabinet heeft het voornemen om aparte opleidingen te realiseren voor het jonge en het oude kind. Deze maatregel stuit op breed verzet binnen de onderwijssector. Samen met de Vereniging Hogescholen, CNV Onderwijs, AOb, AVS en LOBO roepen wij de Tweede Kamer op de plannen te heroverwegen.
Het splitsen van de pabo draagt niet bij aan het oplossen van het lerarentekort; integendeel, het verkleint de arbeidsmarkt. Bovendien bieden veel pabo’s al specialisatiemodellen waarmee studenten zich kunnen richten op specifieke doelgroepen.
Weima: “Het splitsen van de pabo is overbodig en werkt averechts. Laten we ons focussen op oplossingen die wél bijdragen aan het oplossen van het lerarentekort.”
Het debat leraren is live te volgen op woensdag 22 januari van 10.00 uur tot 14.00 uur.