Interview

Kom naar de ALV op 5 juni: “Andreas Schleicher zegt dingen die mensen misschien niet willen horen, maar die wel nodig zijn”

Wat kunnen we in Nederland leren van andere onderwijssystemen wereldwijd? Tijdens de Algemene Ledenvergadering op 5 juni krijgen leden van de PO-Raad en VO-raad een unieke kans om dat te horen van Andreas Schleicher, directeur Onderwijs en Vaardigheden bij de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). “Schleicher zorgt voor een breder perspectief op je werk, op je vak en op wat er gebeurt in de wereld om ons heen,” zegt bestuurder Sandra Beuving. 

Meld je nu aan voor de ALV 

Brede kennis over onderwijssystemen wereldwijd

Afgelopen oktober bracht een delegatie met enkele schoolbestuurders uit het primair onderwijs een bezoek aan Schleicher in Parijs. We spraken met Sandra Beuving (Etuda), Eveline Driest (Sophia Scholen) en Harrie van de Ven (Optimus) over die ontmoeting en vroegen hen wat we nog van Schleicher kunnen leren.

Tijdens het werkbezoek maakte Andreas Schleicher veel indruk, vooral door zijn onuitputtelijke bron van wetenschappelijke kennis. Als hoofd van OESO kent hij als geen ander de sterke en zwakke punten van nationale onderwijssystemen. “Het blikveld van Andreas Schleicher is erg rijk en bevat voorbeelden uit verschillende landen. Hij kan je precies vertellen welke landen vooroplopen en als voorbeeld kunnen dienen,” vertelt Beuving.

Driest voegt hieraan toe: “Hij deelt geen mening, hij vertelt hoe het zit. Het ‘hoe het zit’ baseert hij op een ongelooflijke dosis aan wetenschappelijke kennis. Zo biedt hij het complete beeld van alle landen en alle scholen, waardoor je het Nederlandse onderwijssysteem in perspectief kunt plaatsen.”

Waardering van het Nederlandse onderwijs

Ook van het Nederlandse onderwijs weet Schleicher behoorlijk wat af. Van de Ven: “Het is fijn als iemand van buitenaf een respectvol perspectief op ons onderwijs biedt. Wat snel opviel tijdens het bezoek aan OESO, is dat hij een veel mildere en meer waarderende waarneming van het Nederlandse onderwijs heeft dan wij intern hebben. Schleicher noemt ons onderwijs divers, adaptief en toekomstbestendig.”

“Hij liet tijdens ons bezoek aan Parijs ook weten dat andere landen kijken naar Nederland en daar een voorbeeld in zien, bijvoorbeeld op het gebied van de verbinding tussen kinderen en leerkrachten,” voegt Beuving toe.

Uitgesproken meningen

Maar Schleicher weet Nederlandse bestuurders ook een spiegel voor te houden en is zeker niet alleen maar positief. “Hij heeft onderbouwde opvattingen, maar is daar ook heel uitgesproken in,” vertelt Beuving. Ook Driest merkt op dat Schleicher wat dat betreft geen blad voor de mond neemt en soms zelfs bewust prikkelt.

“Schleicher zegt dingen die mensen misschien niet willen horen. Het zijn soms vrij impopulaire meningen. Zo nam hij ons tijdens het werkbezoek mee in de opvatting: de differentiatie in het Nederlandse onderwijs is fantastisch, maar je helpt er niet ieder kind mee. Zeker de kinderen aan de onderkant niet. Door zijn standpunten wetenschappelijk te onderbouwen, nodigt hij je uit om te reflecteren op jezelf en je eigen handelen.”

Beuving: “Hij is ook kritisch op zichzelf. Hij relativeert bijvoorbeeld de bijna mythische proporties die de PISA-scores bij ons beginnen te krijgen. Hierover zegt hij: het is ook maar één manier van kijken.”

ALV op 5 juni

Op 5 juni vindt de Algemene Ledenvergadering van de PO-Raad plaats in Hilversum. Het is een bijzondere ALV omdat we een groot deel van de middag samen met de VO-raad verzorgen. Je ontmoet collega’s uit het primair en voortgezet onderwijs. Daarnaast neemt Andreas Schleicher ons mee in zijn blik op het Nederlandse onderwijssysteem. Beuving: “Het gesprek heeft mij toen ook echt weer in ontwikkeling gezet. Hij gaat tijdens de ALV waarschijnlijk ook genoeg haakjes bieden om dingen net even anders en beter te doen.”

“Schleicher neemt je mee in zijn gedachtegang en zet je aan het denken. Hij zorgt dat je gaat nadenken over vragen als: wat kunnen we nog net even iets beter doen? Waar liggen de mogelijkheden? En wie loopt er voorop? Zo kun je met zijn hulp net een stapje verder denken.”

Wil je onderwijsbeleid beter begrijpen en met een frisse blik naar je eigen praktijk kijken? Zorg dan dat je erbij bent op 5 juni in Hilversum. Meld je nu aan voor de ALV.

Wie is Andreas Schleicher? 

De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is een internationale economische organisatie van 38 landen. De OESO werkt aan het bevorderen van economische groei, welvaart en duurzame ontwikkeling. Ze doet onderzoek, verzamelt data en geeft beleidsaanbevelingen op gebieden zoals economie, onderwijs (PISA), milieu en technologie. 

Als directeur van deze organisatie heeft Andreas Schleicher een hele hoop kennis in huis. Daarnaast is hij de initiator van het Programme for International Student Assessment (PISA), waarbij elke drie jaar de kennis en vaardigheden van 15-jarige leerlingen in lezen, wiskunde en natuurwetenschappen wordt getest. De resultaten helpen landen hun onderwijssystemen te benchmarken en te verbeteren. 

Groep mensen kijkt naar een spreker op een podium