Standpunten over goed bestuur
-
Bewustwording, dialoog en verantwoordelijk handelen
De Code Goed Bestuur is opgebouwd rond vier centrale principes.
- Het bestuur is verantwoordelijk voor goed onderwijs aan alle kinderen. Het onderwijs is kwalitatief hoogwaardig en sluit aan bij de behoeften van leerlingen én samenleving.
- Het bestuur staat voortdurend in verbinding met de maatschappelijke context. Schoolbesturen onderhouden actief relaties met de omgeving van de school en spelen in op maatschappelijke ontwikkelingen.
- Het bestuur werkt actief aan de professionalisering van zowel de organisatie als zichzelf. Dit omvat een continue investering in de ontwikkeling van competenties en kwaliteiten binnen het bestuur en het interne toezicht.
- Het vierde en laatste principe benadrukt het belang van integer en transparant handelen. Besturen moeten eerlijk en open opereren en hun beslissingen en beleid kunnen verantwoorden.
Naast deze principes bevat de code enkele verplichte bepalingen, zoals het hebben van een klokkenluidersregeling en een integriteitscode.
De PO-Raad biedt hiervoor handreikingen om schoolbesturen te ondersteunen bij het opstellen van dergelijke regelingen. De code heeft tot doel bewustwording te creëren, de dialoog te stimuleren en het verantwoordelijk handelen van besturen te bevorderen. Besturen worden aangespoord om te reflecteren, weloverwogen keuzes te maken en daarover verantwoording af te leggen.
-
Vrijheid van onderwijs
De vrijheid van onderwijs is de vrijheid om een school te stichten, op basis van de eigen overtuiging. Die vrijheid is uniek en we koesteren die. Scholen en hun besturen zijn zelf verantwoordelijk voor de inrichting van hun onderwijs en het geven van goede onderwijskwaliteit aan ieder kind.
De PO-Raad koestert de vrijheid van onderwijs: scholen en hun besturen zijn zelf verantwoordelijk voor de invulling van hun onderwijs. Hoe zij hun onderwijs inrichten en welke lesmethodes ze gebruiken, is aan de scholen en hun besturen zelf. Zij zijn hierbij ook verantwoordelijk van een goede kwaliteit van onderwijs.