Nieuws

Digitale lesmethoden combineren? Eerst metadateren! Een oproep aan de uitgeverijen

Steeds meer scholen en hun leraren werken niet meer met één lesmethode voor één vak maar combineren diverse methodes. Zij variëren met leermateriaal waardoor ze hun lessen steeds beter kunnen afstemmen op individuele leerlingen.

Om eenvoudig te kunnen variëren, zijn metadata nodig. Dat zijn gedetailleerde beschrijvingen van leermiddelen waarin onder meer staat beschreven op welke leerdoelen het leermateriaal inspeelt en voor welk niveau het leermiddel geschikt is.

Ook om inzicht te krijgen in de voortang van een leerling zijn deze metadata essentieel. Het is dan ook niet verrassend, dat de vraag naar het metadateren van leermateriaal in verschillende versnellingsvragen naar voren komt.

Het Doorbraakproject Onderwijs en ICT, waarin diverse partners samenwerken aan een doorbraak met ICT voor het geven van goed onderwijs, heeft een filmpje gemaakt over dit onderwerp. Het filmpje is een compilatie van de diverse onderwijsvragen waarmee leerkrachten, schoolleiders en bestuurders worstelen en waarbij zij behoefte hebben aan metadata. In deze compilatie komen scholen aan het woord die een versnellingsvraag hebben ingediend, maar ook scholen die een versnellingsvraag ondersteunen. In de film doen zij een oproep aan (met name) uitgevers om hun leermateriaal van deze metadata te voorzien.

Onze professionals staan voor je klaar

Stel je vraag of zoek een opleiding

Contact met de Juridische Helpdesk

Heb je een juridisch vraag? Als lid van de PO-Raad kun je via de pagina van de Juridische helpdesk je vraag stellen op Mijn PO-Raad (na het inloggen in het ledenportaal).

Voor dringende vragen bel met 030 - 31 00 933. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 – 12.00 uur.

Helpdesk 2 mensen praten