Leden gezocht voor panel Onderwijskansen
In februari dit jaar is het onderzoeks- en kennisdelingsprogramma ‘Onderwijsachterstanden’ van start gegaan met een conferentie in de Rijtuigenloods. Leraren, schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers en onderzoekers deelden daar hun kennis, ervaringen en behoeftes over de bestrijding van onderwijsachterstanden. Een van de wensen was om een positievere benaming te hanteren. Daarom gaat het programma nu verder onder de naam 'Onderwijskansen'.
Het ontsluiten van kennis over 'wat werkt' en 'wat werkt niet' is een belangrijk onderdeel van het programma 'Onderwijskansen'. Zo kunnen scholen hun keuzes ten aanzien van het bestrijden van onderwijsachterstanden 'evidence-informed' onderbouwen. Om deze kennis zo nauw mogelijk aan te laten sluiten bij de gebruikers zijn wij op zoek naar onderwijsprofessionals die -gevraagd en ongevraagd- hun feedback en advies geven. Meer info en aanmelden kan via de website van het NRO.
Onderwijskansen is een initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en de PO-Raad. Doel van dit programma is om meer kennis te genereren over ‘wat werkt’ en ‘wat niet werkt’ bij het bestrijden van onderwijsachterstanden. Onderwijskansen is de nieuwe naam van het voormalige Research & Development programma onderwijsachterstanden.