Financiën

Jongetje dat druk bezig is met vraagstukken en omhoog kijkt naar het bord of de leraar

Voldoende bekostiging en het op orde hebben van de financiën is een voorwaarde voor goed onderwijs voor leerlingen. Hoeveel personeel in dienst kan worden genomen, welke lesmethodes worden gebruikt en wanneer deze kunnen worden vervangen, wordt voor een groot gedeelte bepaald door het geld dat het schoolbestuur krijgt van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het schoolbestuur moet daarvoor goed financieel management voeren. Dit houdt ook in dat besturen verplicht zijn te verantwoorden hoe zij de (publieke) middelen hebben besteed.

Wat doet de PO-Raad?

Schoolbesturen zijn ervoor verantwoordelijk dat de kwaliteit van hun onderwijs blijft verbeteren, onder meer door hun bekostiging doelmatig in te zetten. Ze kunnen worden aangesproken op de bereikte resultaten en moeten zich hierover verantwoorden. Om die verantwoordelijkheid te kunnen dragen, moeten ze de ruimte hebben om eigen keuzes te maken.

De PO-Raad wil schoolbesturen in staat stellen die verantwoordelijkheid ook te kunnen nemen. Ze behartigt daarom hun belangen in gesprek met de politiek. Een van de daarbij veel besproken onderwerpen is dat de lasten per leerling in het primair onderwijs al enige jaren harder stijgen dan de baten. De PO-Raad brengt deze afnemende financiële ruimte in politiek Den Haag continu onder de aandacht en pleit daarnaast voor een parlementair onderzoek naar de ontoereikendheid van de bekostiging. 

Schoolbesturen in het primair onderwijs hebben de afgelopen jaren behoorlijke stappen gezet in het professionaliseren van het financieel management. De PO-Raad wil verdere professionalisering stimuleren en ondersteunt schoolbesturen daarbij. Dat doet ze door het organiseren van diverse professionaliseringsactiviteiten, waaronder het organiseren van de Kennisgroep financien.

De PO-Raad onderhoudt verder een toolbox Financiën met daarin instrumenten die schoolbesturen daarbij helpen. Er zijn onder meer tools voor het opstellen van een meerjarenbegroting en voor het inventariseren en evalueren van risico’s. Ook biedt ze goede voorbeelden en publicaties die schoolbesturen bij hun financieel management ondersteunen.

Ambities

De belangrijkste ambitie van de PO-Raad is dat schoolbesturen met goed financieel management optimaal kunnen bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.  Zij moeten daarvoor in de juiste positie worden gebracht waarbij ze zoveel mogelijk ruimte hebben om zelf keuzes te maken.

Om dat te kunnen bereiken streeft de PO-Raad naar een eenvoudiger bekostigingssysteem dat transparanter, stabieler en zo min mogelijk sturend is. Voor zo veel mogelijk keuzevrijheid is het belangrijk dat de bekostiging van scholen zoveel mogelijk via de lumpsum naar schoolbesturen gaat. Onnodige controle- en verantwoordingslasten wil de PO-Raad verminderen.

Meer weten?

Voor concrete vragen over de financiën in het primair onderwijs kunnen leden van de PO-Raad terecht bij de Helpdesk. Schoolbesturen kunnen ook contact opnemen met beleidsadviseur Reinier Goedhart.

Laatste nieuws

  • Schoolbesturen en samenwerkingsverbanden in het primair onderwijs hebben in 2018 vrijwel al het geld dat zij ontvingen ook daadwerkelijk ingezet voor het onderwijs. Daarmee neemt de vermogenspositie in de sector niet toe. Prognoses laten bovendien zien dat de vermogens de komende jaren meer zullen afnemen dan eerder begroot. De PO-Raad constateert dat schoolbesturen minder voorzichtig zijn gaan begroten, om middelen maximaal in te zetten voor het onderwijs.

  • De PO-Raad is teleurgesteld dat het kabinet in 2020 ondanks een begrotingsoverschot niets extra’s over heeft voor het primair onderwijs. Dit laat zien dat ze het lerarentekort, hét probleem waar het onderwijs voor staat, onvoldoende serieus neemt. Het kabinet presenteerde haar jaarlijkse miljoenennota met bijbehorende Rijksbegroting dinsdagmiddag.

Standpunten

  • Vrijwillige ouderbijdrage

    Geen enkel kind mag worden uitgesloten van activiteiten die de school organiseert, ook al betalen zijn ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet. Dat is het uitgangspunt van de richtlijn die de PO...

  • Lumpsum

    De lumpsum, de manier waarop het primair onderwijs is Nederland wordt bekostigd, is een groot goed

  • Verantwoording over publieke middelen

    Schoolbesturen zijn verplicht zich te verantwoorden over hoe zij (publieke) middelen hebben besteed.

Agenda

Komende evenementen

Meer agenda-items

Toolbox Financiën

Deze toolbox bevat rekenmodellen die helpen bij financiële bedrijfsvoering.

Achtergrond afbeelding toolbox bestaande uit radarwielen

Centen van de sector

Alles wat u altijd al wilde weten over de financien in het primair onderwijs

Kennisgroep Financiën

Netwerk Financiën en huisvesting

Publicaties over Financiën

Hier vindt u brochures en handreikingen over Financiën.

Goede voorbeelden


Goede voorbeelden van het versterken van de koppeling tussen doelen en de inzet van financiele middelen.

Veelgestelde vragen

  • Voor het schooljaar 2019-2020 komen er extra middelen voor werkdrukverlaging beschikbaar. Welk bedrag komt er per leerling beschikbaar voor werkdrukverlaging?

    Als gevolg van een kasschuif is het bedrag per leerling dat beschikbaar komt voor de aanpak werkdruk aangepast van €155,55 naar €220,08 per leerling. Het model Extra middelen aanpak werkdruk in de Toolbox is op het nieuwe bedrag aangepast.

  • Geldt de informatieplicht voor de wet milieubeheer voor individuele scholen met een verbruik van meer dan 50.000 kWh, of ook voor besturen met een gezamenlijk verbruik van die omvang?

    In de sectoren po en vo is een instelling (of eigenlijk volgens de Wet milieubeheer; ‘inrichting’) een school. De informatieplicht geldt dus enkel voor scholen die een hoger verbruik hebben dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m³ aardgas (equivalent) per jaar.

    Vaak is het ook voor scholen die qua elektriciteit en gasverbruik onder deze normen verbruiken wel zinvol om de maatregelen door te nemen en te kijken welke goed uitvoerbaar zijn op uw school/scholen. Het idee is namelijk dat deze maatregelen zich doorgaans terugverdienen.

  • Samenwerkingsverbanden hanteren uiteenlopende afspraken rond het thema geld volgt leerling bij verhuizingen en doorplaatsingen van leerlingen naar het (VS)O met instroom van buiten het eigen SWV. Wat is de algemeen geldende regelgeving op dit punt?

    Het (V)SO heeft geen grensverkeerregeling zoals in het speciaal basisonderwijs (SBO). Omdat de leerling in principe een toelatingsverklaring (TLV) heeft moet het SWV betalen dat deze TLV heeft afgegeven. Een leerling uit (V)SO die van SWV A naar SWV B gaat wordt nog steeds betaald door het SWV dat de TLV heeft afgegeven.