Uitgaven en verantwoording

Wat de sector primair onderwijs jaarlijks kan betalen aan personeel, lesmethodes, schoolgebouwen etcetera, staat begroot in de Onderwijsbegroting. Goed onderwijs kost jaarlijks bijna 11 miljard euro, dat is ongeveer twee-zevende deel van de totale onderwijsbegroting. De grootste uitgavenpost voor het primair onderwijs is het personeel. Het aandeel personeelskosten in de totale uitgaven ligt rond de 80 procent.

Meer dan 95 procent van de bekostiging ontvangen schoolbesturen geld van de overheid. Onderwijs wordt daarmee in feite betaald door publieke middelen. Het is daarom extra van belang dat scholen en hun besturen inzichtelijk maken waaraan ze het geld uitgeven. Door te verantwoorden wat er met het geld gebeurt, wordt ook inzichtelijk of de bekostiging voldoet, waar tekorten zijn en waar juist minder geld voor nodig is.

Wat doet de PO-Raad?

Schoolbesturen zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen financieel beleid. De PO-Raad ondersteunt schoolbesturen die het daarmee moeilijk hebben, en komt landelijk op voor de belangen van besturen bijvoorbeeld wanneer zij worden geconfronteerd met bezuinigingen. Ook houdt ze schoolbesturen op de hoogte van ontwikkelingen die gevolgen hebben voor hun inkomsten en uitgaven.

Meer weten?

Meer informatie is te vinden door door onderstaand menu te navigeren. Niet gevonden wat u zocht? Leden van de PO-Raad kunnen contact opnemen met de Helpdesk.

Alle inhoud binnen dit onderwerp

Laatste nieuws

  • Het actieleernetwerk verantwoording zoekt dat de komende maanden uit. Binnen het traject ‘Regie op verantwoording’ werken schoolbesturen samen in een actieleernetwerk aan de ontwikkeling van verantwoording in het primair onderwijs. Eind maart kwam het netwerk van bestuurders voor het eerst samen. Op welke thema’s zetten zij de komende tijd in?

  • Veel schoolbesturen werken op dit moment aan het jaarverslag. Wilt u in het jaarverslag van uw schoolbestuur extra aandacht besteden aan de verantwoording van de vermogenspositie? Heeft uw schoolbestuur reserves? Leg het verhaal achter deze cijfers dan uit in uw jaarverslag.

  • De Tweede Kamer wil meer inzicht in de financiën: vooraf moet duidelijk zijn waar schoolbesturen hun geld aan willen besteden en achteraf moeten zij beter laten zien waar de middelen aan zijn uitgegeven. Die wens liep als een rode draad door het debat over de lumpsum in de Tweede Kamer. De politiek roept de sector op om samen op te trekken met ouders, leraren en schoolleiders bij het maken van plannen en om beter te laten zien waar het geld naartoe gaat. Belangrijke thema’s tijdens het debat waren schotten in de lumpsum, reserves, medezeggenschap en versterking van de verantwoording.

Standpunten

  • Verantwoording over publieke middelen

    Schoolbesturen zijn verplicht zich te verantwoorden over hoe zij (publieke) middelen hebben besteed.

Agenda

Komende evenementen

  • ma
    04
    nov

    Kennisgroep Financiën

    12:30 - 16:30
    Eindhoven
    Georganiseerd door: 
    PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf
  • wo
    06
    nov

    Kennisgroep Financiën

    12:30 - 16:30
    Zwolle
    Georganiseerd door: 
    PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf
  • wo
    13
    nov

    Kennisgroep Financiën

    12:30 - 16:30
    Utrecht
    Georganiseerd door: 
    PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf
Meer agenda-items

Toolbox verantwoording van de financiële positie

Publicatie verantwoording van financiën

Veelgestelde vragen

  • Welke ICT-kosten zijn er en hoe maken wij die inzichtelijk op de begroting?

    ICT-kosten worden vaak gemaakt bij verschillende partijen en zijn in de begroting ondergebracht bij meerdere posten die lang niet altijd als “ICT” geoormerkt zijn. Om toch inzicht te krijgen in deze kosten is er het volgende stappenplan:

    1. Maak samen met alle scholen een inventarisatie van alle ICT-kosten.
    2. Categoriseer de kosten. Denk hierbij aan:
    • Hardware, waaronder ook digiborden, printers en access points;
    • Infrastructuur, zoals internetverbinding, locatieverbindingen;
    • Afschrijving van apparatuur;
    • Software, zowel onderwijsinhoudelijke als administratiesoftware, van aanschaf en jaarlijkse licenties tot onderhoud;
    • Clouddiensten;
    • Inrichtingskosten, zoals installatie en configuratie;
    • Beheer;
    • Kosten einde levenscyclus, d.w.z. het verwijderen en afvoeren van hard- en software;
    • Personeel, zoals een ICT-coördinator en de inhuur van derden.
    1. Neem uw begroting erbij en probeer de categorieën zoveel mogelijk letterlijk over te nemen of anders te specificeren als ICT-uitgave.

    Voor een uitgebreide ICT-meerjarenbegroting kunt u gebruikmaken van de spreadsheet financieel onderdeel innovatie- en investeringsplan ICT.