Professionalisering schoolbesturen

Schoolbesturen hebben niet alleen oog voor de professionalisering van hun medewerkers, maar ontwikkelen zich ook zelf. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan een bestuurlijke visitatietraject of door een zelfevaluatie te maken die inzicht geeft in de ontwikkeling van het schoolbestuur.

Wat doet de PO-Raad?

Dat schoolbesturen werk maken van professionalisering en ontwikkeling hebben leden afgesproken middels de Strategische Agenda van de PO-Raad. De PO-Raad faciliteert bestuurlijke visitaties en lerende netwerken zodat schoolbesturen ook van elkaar kunnen leren.

Monitorcommissie Goed Bestuur

Ook de monitorcommissie Goed Bestuur van de PO-Raad houdt een vinger aan de pols door te monitoren of schoolbesturen voldoende vooruitgang boeken in hun professionalisering. Concreet toetsen de leden van de monitorcommissie (hoogleraren en schoolbestuurders) of de Code Goed Bestuur goed wordt toegepast en goed aansluit bij de praktijk. Dit doen zij door middel van gesprekken, een vragenlijst, door bestudering van jaarverslagen en door gebruik te maken van de rapporten van bestuurlijke visitaties. Zo nodig doet de commissie aanbevelingen om de Code te wijzigen.

Meer weten?

Wilt u meer informatie over de professionalisering van schoolbesturen? Neem dan contact op met beleidsadviseur Hugo Verheul.

Alle inhoud binnen dit onderwerp

Laatste nieuws

  • Welke informatie hebben toezichthouders nodig om hun werk te kunnen doen? Past het bij de rol van de raad van toezicht om scholen te bezoeken? En wie bepaalt dan wat er onderwerp van gesprek is? Ben je doelbewust aan het controleren of gebruik je het als thermometer om te kijken of dat wat je ziet in het grotere verhaal past? Vragen die opkomen bij geanimeerde gesprekken tussen... Lees verder

  • De PO-Raad verkent de mogelijkheid van het opzetten van een benchmark. Doel van de benchmark op bestuursniveau is het onderlinge leren te stimuleren, handvatten te bieden voor gesprekken over besteding van onderwijsgeld en daarnaast een feitelijk onderbouwd sectorbeeld te schetsen. De vraag is nu hoe deze benchmark er uit kan zien en wat er dan voor nodig is. Hiervoor nodigt de PO-Raad schoolbestuurders uit mee te denken via regiotafels en een vragenlijst.

  • Als lid van de Monitorcommissie Goed Bestuur volgt Sytske Feenstra de ontwikkeling en professionalisering van schoolbesturen op de voet. Ze hoopt dat het nieuwe Monitoronderzoek een representatief beeld geeft van het primair onderwijs. ,,De uitkomsten worden relevant als de verscheidenheid van het primair onderwijs vertegenwoordigd is.”

Standpunten

  • Professionaliseringsagenda voor schoolbesturen

    Schoolbesturen hebben niet alleen oog voor de professionalisering van hun medewerkers, maar ontwikkelen zich ook zelf en hebben een professionaliseringsagenda.

Agenda

Komende evenementen

Meer agenda-items

Bestuurlijke visitatie

Hoe staan we ervoor als schoolbestuur en hoe kunnen we het nog beter doen? Die vragen staan centraal bij het bestuurlijk visitatietraject.

Video bestuurlijke visitatie

Leren van een frisse blik van buiten

Q&A bestuurlijke visitatie

In dit document kunt u de veelgestelde vragen vinden over het bestuurlijk visitatietraject.

Lerende netwerken

De PO-Raad faciliteert bestuurders en bovenschoolse staf die willen deelnemen aan een lerend netwerk. Lerende netwerken zijn kleine groepjes van vijf á tien 'gelijkgestemden' die samenkomen om van elkaar te leren rond een bepaald thema.