Professionalisering schoolbesturen

Schoolbesturen hebben niet alleen oog voor de professionalisering van hun medewerkers, maar ontwikkelen zich ook zelf. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan een bestuurlijke visitatietraject of door een zelfevaluatie te maken die inzicht geeft in de ontwikkeling van het schoolbestuur.

Wat doet de PO-Raad?

Dat schoolbesturen werk maken van professionalisering en ontwikkeling hebben leden afgesproken middels de Strategische Agenda van de PO-Raad. De PO-Raad faciliteert bestuurlijke visitaties en lerende netwerken zodat schoolbesturen ook van elkaar kunnen leren.

Monitorcommissie Goed Bestuur

Ook de monitorcommissie Goed Bestuur van de PO-Raad houdt een vinger aan de pols door te monitoren of schoolbesturen voldoende vooruitgang boeken in hun professionalisering. Concreet toetsen de leden van de monitorcommissie (hoogleraren en schoolbestuurders) of de Code Goed Bestuur goed wordt toegepast en goed aansluit bij de praktijk. Dit doen zij door middel van gesprekken, een vragenlijst, door bestudering van jaarverslagen en door gebruik te maken van de rapporten van bestuurlijke visitaties. Zo nodig doet de commissie aanbevelingen om de Code te wijzigen.

Meer weten?

Wilt u meer informatie over de professionalisering van schoolbesturen? Neem dan contact op met beleidsadviseur Hugo Verheul.

Alle inhoud binnen dit onderwerp

Laatste nieuws

  • ,,Waarom een bestuurlijke visitatie in het laatste jaar van je bestuursperiode?” Dit was een van de eerste vragen die Gert Jan Veeter van Stichting Sarkon van de visitatiecommissie te horen kreeg. Volgend jaar gaat de voorzitter van het College van Bestuur met pensioen, maar hij heeft er heel bewust voor gekozen om een bestuurlijke visitatie in te zetten.  ,,Goed kijken hoe we er nu voor staan als bestuur en wat een passende vorm van bestuur is voor de toekomst.”

  • Welke informatie hebben toezichthouders nodig om hun werk te kunnen doen? Past het bij de rol van de raad van toezicht om scholen te bezoeken? En wie bepaalt dan wat er onderwerp van gesprek is? Ben je doelbewust aan het controleren of gebruik je het als thermometer om te kijken of dat wat je ziet in het grotere verhaal past? Vragen die opkomen bij geanimeerde gesprekken tussen... Lees verder

  • De PO-Raad verkent de mogelijkheid van het opzetten van een benchmark. Doel van de benchmark op bestuursniveau is het onderlinge leren te stimuleren, handvatten te bieden voor gesprekken over besteding van onderwijsgeld en daarnaast een feitelijk onderbouwd sectorbeeld te schetsen. De vraag is nu hoe deze benchmark er uit kan zien en wat er dan voor nodig is. Hiervoor nodigt de PO-Raad schoolbestuurders uit mee te denken via regiotafels en een vragenlijst.

Standpunten

  • Professionaliseringsagenda voor schoolbesturen

    Schoolbesturen hebben niet alleen oog voor de professionalisering van hun medewerkers, maar ontwikkelen zich ook zelf en hebben een professionaliseringsagenda.

Agenda

Komende evenementen

Meer agenda-items

Bestuurlijke visitatie

Hoe staan we ervoor als schoolbestuur en hoe kunnen we het nog beter doen? Die vragen staan centraal bij het bestuurlijk visitatietraject.

Video bestuurlijke visitatie

Leren van een frisse blik van buiten

Nieuwe ontwikkelgroep schoolbestuurders - leden van de (G)MR

Bekijk de agenda voor de data van de nieuwe ontwikkelgroep

Veelgestelde vragen

  • Hoe verhoudt de bestuurlijke visitatie zich tot het toezichtkader?

    Uit ervaring weten we dat de zelfevaluatie van meerwaarde kan zijn ter voorbereiding op een Inspectiebezoek. Maar de zelfevaluatie of het traject biedt geen garantie voor de beoordeling van de Inspectie. Uiteindelijk is datgene wat het bestuur in de zelfevaluatie investeert en de reflectie daarin op het eigen handelen ook bepalend voor wat het bestuur uit de visitatie kan halen. Ook is een bestuurlijk visitatietraject niet bedoeld om aan een herstelopdracht van de Inspectie te voldoen. Het kan echter wel helpen om te checken of je als bestuur op de goede weg bent.

  • Hoe ziet de dag van de visitatie er uit van het bestuurlijk visitatietraject?

    In onderstaand schema ziet u hoe de dag van de visitatie er standaard uit ziet:

  • Wie zitten er in de visitatiecommissie van de bestuurlijke visitatie?

    De visitatiecommissie bestaat uit tenminste twee collega-bestuurders uit het primair onderwijs en een onafhankelijk voorzitter. De voorzitter is niet actief in de PO-sector, maar heeft bestuurlijke ervaring in een andere sector. De bestuurders uit de commissie worden zo gekozen dat zij niet in dezelfde regio werken of op een andere manier werkrelaties hebben met het te visiteren bestuur. De commissie wordt ondersteund door een secretaris. Deze secretaris draagt zorg voor een goed verloop van de dag en schrijft het visitatierapport. De visitatiecommissie wordt ter goedkeuring voorgedragen aan het schoolbestuur.