Verantwoording

Schoolbesturen in het primair onderwijs ontvangen lumpsumfinanciering. De overheid bepaalt niet welk bedrag schoolbesturen waaraan besteden, de schoolbesturen bepalen dit zelf. Zij hebben dus veel vrijheid, waardoor de rol die verantwoording speelt steeds belangrijker is geworden. In de Strategische Agenda is afgesproken dat schoolbesturen zich actief verantwoorden over de eigen kwaliteit en die van haar scholen via jaarverslagen en Vensters. Daarmee dragen schoolbesturen ook bij aan de verantwoording van de sector als geheel.

Wat doet de PO-Raad?

Het thema Goed bestuur hangt samen met de lijn ‘Besturen is een vak’ van de Strategische Agenda van de PO-Raad. De PO-Raad vindt dat verantwoording een verantwoordelijkheid is die hoort bij de publieke middelen waar de sector mee werkt. Verantwoording hoort bij goed bestuur en past bij cyclische kwaliteitsverbetering. Verantwoording over wat je doet en met welk resultaat vormt onderdeel van de horizontale dialoog, waarin het niet alleen gaat over rekenschap geven maar ook over rekenschap nemen. De sectororganisatie vindt het van groot belang dat horizontale verantwoording waarbij schoolbesturen het gesprek aangaan met intern toezicht, ouders, schoolteams en andere belangrijke partners van de school de nodige aandacht krijgt. Juist in de horizontale dialoog met directe belanghebbenden komt onderwijskwaliteit tot stand.  

Meer weten?

Wilt u meer informatie over verantwoording? Stel uw vraag aan de Helpdesk of benader beleidsadviseur Isadora Huber

Laatste nieuws

  • Stichting Voila uit Leusden heeft begin december de Bestuursbokaal 2018 voor het primair onderwijs gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan het bestuur met het beste bestuursverslag. Dit jaar werd dat gedaan door de Branchevereniging voor onderwijsbedrijfsvoering (BRAVO). De PO-Raad zit in de jury van de verkiezing.

  • Vensters heeft een aantal periodes vastgesteld waarin tevredenheidsonderzoeken afgenomen en gepubliceerd kunnen worden. Hieronder vindt u een overzicht van deze periodes. Wilt u daarnaast meer informatie over de tevredenheidsonderzoeken? Of bent u op zoek naar de handleidingen bij de onderzoeken? Neem dan een kijkje bij de ondersteuningsdocumenten.

  • Wat gebeurt er met het geld dat de overheid uittrekt voor basisschoolleerlingen? Daar was ouder Marije van den Berg ook wel nieuwsgierig naar. Samen met de schooldirecteur van de Lucas van Leydenschool en een aantal andere geïnteresseerden werd gestart met het project ‘Geldstromen door de school’ schrijft de Volkskrant. Al snel werd duidelijk dat het bekostigingssysteem van het primair onderwijs nogal ingewikkeld in elkaar zit.

Standpunten

  • Schoolbesturen verantwoorden zich proactief

    Schoolbesturen geven zelf het goede voorbeeld, verantwoorden zich proactief en spreken andere besturen aan wanneer dit nodig is.

  • Horizontale verantwoording

    Ieder schoolbestuur betrekt zijn intern toezicht, schoolteams en ouders actief bij de organisatie en het beleid in en om de scholen.

Agenda

Komende evenementen

Meer agenda-items