Verantwoording

Schoolbesturen in het primair onderwijs ontvangen lumpsumfinanciering. De overheid bepaalt niet welk bedrag schoolbesturen waaraan besteden, de schoolbesturen bepalen dit zelf. Zij hebben dus veel vrijheid, waardoor de rol die verantwoording speelt steeds belangrijker is geworden. In de Strategische Agenda is afgesproken dat schoolbesturen zich actief verantwoorden over de eigen kwaliteit en die van haar scholen via jaarverslagen en Vensters. Daarmee dragen schoolbesturen ook bij aan de verantwoording van de sector als geheel.

Wat doet de PO-Raad?

Het thema Goed bestuur hangt samen met de lijn ‘Besturen is een vak’ van de Strategische Agenda van de PO-Raad. De PO-Raad vindt dat verantwoording een verantwoordelijkheid is die hoort bij de publieke middelen waar de sector mee werkt. Verantwoording hoort bij goed bestuur en past bij cyclische kwaliteitsverbetering. Verantwoording over wat je doet en met welk resultaat vormt onderdeel van de horizontale dialoog, waarin het niet alleen gaat over rekenschap geven maar ook over rekenschap nemen. De sectororganisatie vindt het van groot belang dat horizontale verantwoording waarbij schoolbesturen het gesprek aangaan met intern toezicht, ouders, schoolteams en andere belangrijke partners van de school de nodige aandacht krijgt. Juist in de horizontale dialoog met directe belanghebbenden komt onderwijskwaliteit tot stand.  

Meer weten?

Wilt u meer informatie over verantwoording? Stel uw vraag aan de Helpdesk of benader beleidsadviseur Hugo Verheul

Laatste nieuws

  • ,,Aan wie verantwoord je je? Dát is dus de hamvraag. Schrijven we ons bestuursverslag voor de raad van toezicht, de inspectie? Ik hoop toch echt dat de GMR, ouders en externen het lezen.” Aan het woord is Annet Dries. Ze is bestuurder van Stichting SIKO en zat in de werkgroep Bestuursverslag van de PO-Raad. We spraken haar over voor wie en hoe het onderwijs zich verantwoordt en of een format voor het bestuursverslag daaraan bijdraagt.

  • Welk exact bedrag een school via het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) kan ontvangen en hoe het onderwijs daarover verantwoording aflegt, maakt OCW in juni duidelijk. Het ministerie verzamelt en beantwoordt al wel veel gestelde vragen over het NPO in de Q&A NPO op haar website. Ook de PO-Raad krijgt de nodige vragen van leden over NPO-bekostiging en -verantwoording. We zetten de informatie waar de meeste vraag naar is, voor je op een rijtje:

  • Wanneer vindt een financieel inspecteur dat een bestuur zich goed verantwoordt? Hoe praat ze daarover met besturen? En waarom is die continuïteitsparagraaf toch zo belangrijk? Deze en meer vragen stelde de PO-Raad in gesprek met directeur Rekenschap en Juridische Zaken Annelies Opstraat en financieel inspecteur Ingrid van der Horst.

Standpunten

  • Schoolbesturen verantwoorden zich proactief

    Schoolbesturen geven zelf het goede voorbeeld, verantwoorden zich proactief en spreken andere besturen aan wanneer dit nodig is.

  • Horizontale verantwoording

    Ieder schoolbestuur betrekt zijn intern toezicht, schoolteams en ouders actief bij de organisatie en het beleid in en om de scholen.