Verantwoording

Schoolbesturen in het primair onderwijs ontvangen lumpsumfinanciering. De overheid bepaalt niet welk bedrag schoolbesturen waaraan besteden, de schoolbesturen bepalen dit zelf. Zij hebben dus veel vrijheid, waardoor de rol die verantwoording speelt steeds belangrijker is geworden. In de Strategische Agenda is afgesproken dat schoolbesturen zich actief verantwoorden over de eigen kwaliteit en die van haar scholen via jaarverslagen en Vensters. Daarmee dragen schoolbesturen ook bij aan de verantwoording van de sector als geheel.

Wat doet de PO-Raad?

Het thema Goed bestuur hangt samen met de lijn ‘Besturen is een vak’ van de Strategische Agenda van de PO-Raad. De PO-Raad vindt dat verantwoording een verantwoordelijkheid is die hoort bij de publieke middelen waar de sector mee werkt. Verantwoording hoort bij goed bestuur en past bij cyclische kwaliteitsverbetering. Verantwoording over wat je doet en met welk resultaat vormt onderdeel van de horizontale dialoog, waarin het niet alleen gaat over rekenschap geven maar ook over rekenschap nemen. De sectororganisatie vindt het van groot belang dat horizontale verantwoording waarbij schoolbesturen het gesprek aangaan met intern toezicht, ouders, schoolteams en andere belangrijke partners van de school de nodige aandacht krijgt. Juist in de horizontale dialoog met directe belanghebbenden komt onderwijskwaliteit tot stand.  

Meer weten?

Wilt u meer informatie over verantwoording? Stel uw vraag aan de Helpdesk of benader beleidsadviseur Melchior Hendriks

Laatste nieuws

  • Een nieuwe signaleringswaarde voor reserves bij onderwijsinstellingen is vandaag gelanceerd door het ministerie van OCW. Met dit nieuwe kengetal stijgt het totaalbedrag aan mogelijk bovenmatige reserves in het primair onderwijs in een keer van 2,4% naar 7,9% van de totale baten. De PO-Raad ziet dat veel schoolbesturen hun financieel management kunnen verbeteren en hun financiële positie kunnen afbouwen ten behoeve van het onderwijs. De PO-Raad heeft vragen bij de enorme stijging van de reserves door een nieuwe signaleringswaarde. Daarom wil de sectororganisatie onderzoeken hoe de berekening van de signaleringswaarde meer recht kan doen aan sectorspecifieke kenmerken.

  • Eind 2019 stemden leden van de PO-Raad en de VO-raad in met de ontwikkeling van een Benchmark PO en VO. Bestuurders, controllers en stafmedewerkers gaven in grote getalen gehoor aan de oproep om mee te denken over de inrichting. We spraken met drie deelnemers na de werksessies over de verdere ontwikkeling van de benchmark: het wordt veel meer dan een pakket aan cijfers...

  • Schoolbesturen die voorheen de lasten van groot onderhoud rechtstreeks via de staat van baten en lasten lieten verlopen, mogen dat in het jaarverslag over 2019 niet meer doen. Zij moeten direct kiezen voor ofwel de componentenbenadering (activeren en afschrijven) ofwel voor een onderhoudsvoorziening op de wijze die de Regeling Jaarverslaggeving Onderwijs voorstaat.

Standpunten

  • Schoolbesturen verantwoorden zich proactief

    Schoolbesturen geven zelf het goede voorbeeld, verantwoorden zich proactief en spreken andere besturen aan wanneer dit nodig is.

  • Horizontale verantwoording

    Ieder schoolbestuur betrekt zijn intern toezicht, schoolteams en ouders actief bij de organisatie en het beleid in en om de scholen.

Agenda

Net aangekondigd

Komende evenementen

Meer agenda-items