Beter en slimmer leren met ICT bestaat in vele verschijningsvormen. Op deze pagina zult u regelmatig nieuwe voorbeelden vinden van hoe scholen ICT inzetten om hun onderwijs beter en slimmer te maken. Met hulp van ICT lukt het deze scholen kinderen te laten leren op hun eigen niveau, toegespitst op hun eigen talenten. Leraren kunnen hun voortgang makkelijk en snel volgen en bijsturen, er wordt meer rendement uit lesuren opgehaald en er gaat minder kwaliteit verloren. In korte filmpjes ziet u wat er in deze scholen gebeurt, en welke keuzes zijn gemaakt.

Onderwijsgroep Fier, Stiens

Onderwijsgroep Fier heeft het iNNOVATORIUM opgericht. Een inspirerende ruimte waar leerlingen én leerkrachten, met behulp van de meest recente ICT-ontwikkelingen, aan de slag kunnen met het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden.

Stichting Ronduit Onderwijs, Alkmaar

Stichting Ronduit Onderwijs in Alkmaar heeft positieve ervaringen met het gebruik van elektronische leeromgeving Birdy, die zij op al haar dertien basisscholen heeft ingevoerd. Leerlingen krijgen hier deelopdrachten op en werken zelf toe naar grotere verbanden. Ook leveren ze feedback op elkaars werkstukken, voordat ze die aan de leerkracht voorleggen. Lees hier meer over de goede ervaringen van Ronduit met de elektronische leeromgeving.

SBO De Fakkel, Nieuw Vennep

Op SBO De Fakkel in Nieuw-Vennep krijgen leerlingen les met QR-codes en tablets. QR-codes worden onder meer ingezet bij rekenen. Op deze manier lesgeven, helpt juf Esther van Eeden gedifferentieerd les te geven. En de leerlingen vinden het erg leuk om op deze manier les te krijgen.

CBS Vizier, IJsselmuiden

De leerlingen van CBS Vizier werken veel met tablets. Vizier is een zogenoemd O4NT-School. Leerlingen krijgen eerst klassikale instructie en gaan vervolgens zelf met hun tablet aan de slag met opdrachten op hun eigen niveau. Ze leren veel zelfstandig werken.

Orion College Beijerland

Op Orion College Beijerland, een school voor VSO in Amsterdam, wordt ICT ingezet in de gymles. Niet alleen om de leerlingen gemotiveerd te houden, maar ook om op een actieve manier te werken aan bijvoorbeeld taal-en typevaardigheid.

De Rijdende School

Op De Rijdende School zitten alle groepen basisonderwijs door elkaar en zij gebruiken ook nog verschillende methodes. Een complexe situatie die met behulp van ICT overzichtelijker en effectiever gemaakt kan worden: het zelf ontwikkelde ‘Navileren’ maakt tijd-en plaatsonafhankelijk en meer gepersonaliseerd leren mogelijk.

Basisschool à Hermkes

Op Basisschool à Hermkes wordt gewerkt met TeamOnderwijs op Maat: “ICT past daarbij, omdat je met ICT kunt inspelen op wat elk kind individueel behoeft”, aldus directeur Cas Trausel.  Leerkrachten kunnen sneller zien wanneer leerlingen meer of andere ondersteuning nodig hebben, bovendien neemt ICT een deel van de (nakijk-)taken uit handen, zodat de leerkracht meer tijd overhoudt voor de leerlingen.

De Toonladder

Op De Toonladder in Nieuwegein wordt Snappet ingezet. De school heeft gekozen voor een geleidelijke implementatie: Eerst is het tabletonderwijs ingevoerd in groep 4, 5 6. Later ook in groep 7 en 8. Ook wat betreft de mogelijkheden die de tablets bieden is gekozen voor een stapsgewijze aanpak: eerst als vervanging voor het werkboekje, nu worden ook de adaptieve mogelijkheden gebruikt. De infrastructuur en de kennis en vaardigheden van de leerkrachten konden zo meegroeien.

Vragen over ICT in het onderwijs?


De Helpdesk Slimmer Leren staat voor u klaar! Bel 0800 321 22 33 of mail naar slimmerlerenmetict@poraad.nl.