Agenda

Net aangekondigd

Komende bijeenkomsten

Meer agenda-items

Bijeenkomsten voor risicoscholen

De kwaliteit van uw scholen verbeteren? Kom op 26 of 27 oktober of 6 november 2015 naar de bijeenkomsten voor risicoscholen.

Netwerk Onderwijsinhoud en - opbrengsten

Publicaties over onderwijsinhoud en -opbrengsten

Hier vindt u handreikingen en brochures over het thema Onderwijsinhoud en -opbrengsten.

Kennisgroep Kwaliteitszorg

Netwerk Inspectietoezicht

Veelgestelde vragen

  • Wat moet ik met 21e eeuwse vaardigheden in het onderwijs?

    21e eeuwse vaardigheden worden gezien als de competenties die leerlingen nodig hebben in de maatschappij van de toekomst. Het nieuwe model, begin 2016 gepresenteerd door Kennisnet en SLO, bestaat uit 11 vaardigheden: creatief denken, probleem oplossen, kritisch denken, zelfregulering, sociale en culturele vaardigheden, samenwerken, communiceren, computational thinking, informatievaardigheden, ict-basisvaardigheden en mediawijsheid. Deze laatste vier vallen onder digitale geletterdheid.

    De huidige situatie

    Om leerlingen goed voor te bereiden op de 21e eeuwse samenleving is het belangrijk deze competenties een plek te geven in het onderwijs. Maar uit onderzoek blijkt dat losse lessen over computers en het gebruik van digitale media niet of nauwelijks bijdragen aan digitale geletterdheid. En 21e eeuwse vaardigheden komen nog weinig doelgericht en structureel aan de orde op scholen. Daarnaast is er weinig aandacht voor de vaardigheden in landelijke leerplankaders en komen ze weinig voor in reguliere methodes, blijkt uit het rapport '21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs' van SLO.

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

  • Mag een vo-school de ene leerling met kader/tl advies op kaderniveau plaatsen en de andere op tl-niveau?

    Ja, dit mag. Hier is sprake van het onderscheid tussen toelating en plaatsing.
    Een leerling met een kader/tl advies is toelaatbaar tot beide schoolsoorten. De vo-school kan het onderwijskundig rapport gebruiken om te komen tot plaatsing. En die plaatsing is in beide brugklassen conform het schooladvies. In een brief van de staatssecretaris spreekt hij over ‘hoge plaatsing’. Het zou wenselijk zijn om leerlingen op het hoogste niveau te plaatsen, maar dat is niet verplicht. De school zou naast het schooladvies ook een plaatsingsadvies kunnen meegeven (dit heeft geen juridische waarde).

  • Voor 1 februari 2016 moeten scholen zich hebben aangemeld voor een eindtoets. Hoe zit het ook alweer met het aanmelden voor de verplichte eindtoets?

    In het huidige schooljaar is het voor alle scholen in het reguliere basisonderwijs verplicht om bij alle leerlingen in leerjaar 8 een eindtoets af te nemen (uitgezonderd leerlingen die vallen onder de ontheffingsgronden). Dit schooljaar zijn er drie eindtoetsen waaruit een basisschool kan kiezen. De eindtoets wordt gratis aan scholen beschikbaar gesteld.

    Uiterlijk 31 januari 2016 moet iedere school zijn aangemeld voor één van de volgende eindtoetsen:  

    • Centrale Eindtoets van het College voor Toetsen en Examens (CvTE), zie: www.centraleeindtoetspo.nl
    • IEP Eindtoets van Bureau ICE, zie: www.toets.nl/iepeindtoets
    • ROUTE 8 De eindtoets van A-VISION, zie: www.route8.nl.

    Aandachtspunten keuze eindtoets

    Iedere school kiest voor één toetsaanbieder, zodat alle leerlingen (op alle locaties van de school) dezelfde toets maken. Scholen die onder hetzelfde bestuur vallen, hoeven niet allemaal voor dezelfde eindtoets te kiezen. De keuze voor een eindtoets kan echter ook een bestuursbeslissing zijn. Als een locatie staat geregistreerd als zogenoemde 'i-locatie' (apart object van toezicht voor de inspectie), kan de locatie wel een eigen eindtoets kiezen.

    Schooladvies

    In de komende periode zullen alle leerlingen uit groep 8 een schooladvies ontvangen. Basisscholen geven alle schoolverlaters vóór 1 maart een (schriftelijk vastgelegd) schooladvies en voeren dit voor 15 maart in BRON in.  

    Vorig jaar ontvingen scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden van de PO-Raad een handreiking over het schooladvies. In deze folder staat een samenvatting van de aanbevelingen voor scholen in het primair onderwijs bij het opstellen van een schooladvies over het best passend vervolg in het voortgezet onderwijs. Meer informatie over de aanbevelingen is te vinden op een gezamenlijke website van PO-Raad en VO-raad.