Onderwijsinhoud en -opbrengsten

Jongetje dat over zijn rekenboek doordringend naar je kijkt

Een mens leert het meest in de eerste jaren van zijn leven; het primair onderwijs is daarmee een belangrijke schakel in de keten in die totale ontwikkelingen van jonge kinderen. Het geeft ieder kind de basis mee die het nodig heeft om later goed te kunnen functioneren in de maatschappij. Dat betekent dat leerlingen meer moeten leren dan alleen taal en rekenen en scholen. Ook sociale vaardigheden, emotionele ontwikkeling en burgerschap zijn belangrijk. Cultuur, techniek, muziek zijn evengoed niet meer weg te denken. Onderwijs creëert sociaal kapitaal.
Omdat de maatschappij almaar verandert, is het zaak dat het onderwijs op maatschappelijke ontwikkelingen anticipeert, zodat alle kinderen zo goed mogelijk worden voorbereid op hun toekomst in de 21e eeuw.

Wat leerlingen van de basisschool moet worden aangeboden is vastgelegd in de kerndoelen voor het basisonderwijs. Voor taal en rekenen zijn referentieniveaus vastgelegd: wat moeten kinderen ten minste beheersen? De overheid stelt deze kerndoelen en referentieniveaus vast. Naast scholen en hun besturen zelf, ziet de Inspectie van het Onderwijs erop toe dat leerlingen deze doelen bereiken en dat zij goed les krijgen zodat al hun talenten kunnen worden ontplooid.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad stimuleert scholen en hun besturen leerlingen een brede basis mee te geven door hen op sectorniveau te informeren over maatschappelijke ontwikkelingen en hen te ondersteunen bij het verder verbeteren van hun onderwijs. Hoe scholen hun onderwijs inrichten en welke lesmethodes ze gebruiken, is aan de scholen en hun besturen zelf. Er is vrijheid van onderwijs, voor geen enkel vak is voorgeschreven hoeveel uren leerlingen er les in moeten krijgen. De PO-Raad koestert die vrijheid en pleit er in Den Haag voor scholen en hun besturen zelf verantwoordelijk te laten blijven voor de invulling van hun onderwijs.

Tegelijkertijd denkt de PO-Raad actief mee over landelijke vraagstukken zoals het toekomstbestendig maken van het onderwijs en de rol die de Inspectie van het Onderwijs zou moeten hebben. Scholen die zwak zijn of zwak dreigen te worden, helpt ze weer goed te worden. Daarmee stelt ze schoolbesturen in staat de verantwoordelijkheid te nemen voor goed onderwijs en zorgt ze er mede voor dat alle leerlingen goed en steeds beter onderwijs krijgen.

Ambities

Onderwijs kan altijd verbeteren en de PO-Raad zet zich in om dit mede mogelijk te maken. Ambitie van de PO-Raad is dat alle leerlingen het beste onderwijs krijgen om als volwaardig burger mee te kunnen doen in de maatschappij. Daarvoor is nodig dat er geen zwakke scholen zijn, dat ook scholen die het goed doen ernaar streven zich te blijven verbeteren en dat het hele primair onderwijs meegaat met zijn tijd. Technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om het onderwijs te vernieuwen en leerlingen steeds meer op maat les te geven zodat het steeds meer aansluit bij hun behoeften en talenten. De PO-Raad wil dat ieder kind maximaal wordt uitgedaagd zodat alle talenten zich kunnen ontplooien.

Meer weten?

Wilt u meer weten over dit thema, neem dan contact op met onze Helpdesk, of met onze beleidsadviseurs Mark Weekenborg (Onderwijskwaliteit, Inspectie van het Onderwijs), Bernard Teunis (Cultuur- en muziekonderwijs) of Nienke Deelstra ((Zeer) zwakke scholen). Meer informatie over de ambities van de PO-Raad is te vinden in haar Strategische Beleidsagenda.

Kijk voor meer informatie over innovatief onderwijs ook eens bij het thema ICT in het Onderwijs.

Laatste nieuws

  • Sinds gisteren zijn de voorlopige resultaten van uw leerlingen op de eindtoets 2016/2017 beschikbaar in Vensters. Het gaat om de eindtoetsresultaten die u vóór 30 mei 20.00 uur heeft uitgewisseld met BRON. U kunt de gegevens controleren op juistheid en er een toelichting op geven. Zijn de gegevens juist en is uw toelichting compleet, dan publiceert u ze direct op scholenopdekaart.nl.

  • Scholen en hun besturen die hebben proefgedraaid met het nieuwe inspectietoezicht, zijn hierover positief. Dat blijkt uit een eerste voortgangsrapportage. Wel waken PO-Raad en de Inspectie van het Onderwijs ervoor dat de bureaucratie en daarmee de werkdruk door de nieuwe manier van werken, toeneemt.

  • De kennis van basisschoolleerlingen op het gebied van biologie, natuurkunde en techniek is ten opzichte van 2010 gelijk gebleven. Dit blijkt uit Peil.Natuur en Techniek, het peilingsonderzoek dat in schooljaar 2015/2016 onder verantwoordelijkheid van de inspectie is uitgevoerd naar de kerndoelen op dit terrein. De inspectie heeft het onderzoek op 31 mei gepresenteerd.

Agenda

Net aangekondigd

Komende bijeenkomsten

Meer agenda-items

Vensters

Download uw eindtoetsrapportage(s) en vertel uw verhaal bij de cijfers op Scholen op de kaart. 

Netwerk Onderwijsinhoud en - opbrengsten

Publicaties over onderwijsinhoud en -opbrengsten

Hier vindt u handreikingen en brochures over het thema Onderwijsinhoud en -opbrengsten.

Kennisgroep Kwaliteitszorg

Netwerk Inspectietoezicht

Veelgestelde vragen

  • Wat moet ik met 21e eeuwse vaardigheden in het onderwijs?

    21e eeuwse vaardigheden worden gezien als de competenties die leerlingen nodig hebben in de maatschappij van de toekomst. Het nieuwe model, begin 2016 gepresenteerd door Kennisnet en SLO, bestaat uit 11 vaardigheden: creatief denken, probleem oplossen, kritisch denken, zelfregulering, sociale en culturele vaardigheden, samenwerken, communiceren, computational thinking, informatievaardigheden, ict-basisvaardigheden en mediawijsheid. Deze laatste vier vallen onder digitale geletterdheid.

    De huidige situatie

    Om leerlingen goed voor te bereiden op de 21e eeuwse samenleving is het belangrijk deze competenties een plek te geven in het onderwijs. Maar uit onderzoek blijkt dat losse lessen over computers en het gebruik van digitale media niet of nauwelijks bijdragen aan digitale geletterdheid. En 21e eeuwse vaardigheden komen nog weinig doelgericht en structureel aan de orde op scholen. Daarnaast is er weinig aandacht voor de vaardigheden in landelijke leerplankaders en komen ze weinig voor in reguliere methodes, blijkt uit het rapport '21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs' van SLO.

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

  • Mag een vo-school de ene leerling met kader/tl advies op kaderniveau plaatsen en de andere op tl-niveau?

    Ja, dit mag. Hier is sprake van het onderscheid tussen toelating en plaatsing.
    Een leerling met een kader/tl advies is toelaatbaar tot beide schoolsoorten. De vo-school kan het onderwijskundig rapport gebruiken om te komen tot plaatsing. En die plaatsing is in beide brugklassen conform het schooladvies. In een brief van de staatssecretaris spreekt hij over ‘hoge plaatsing’. Het zou wenselijk zijn om leerlingen op het hoogste niveau te plaatsen, maar dat is niet verplicht. De school zou naast het schooladvies ook een plaatsingsadvies kunnen meegeven (dit heeft geen juridische waarde).

  • Voor 1 februari 2016 moeten scholen zich hebben aangemeld voor een eindtoets. Hoe zit het ook alweer met het aanmelden voor de verplichte eindtoets?

    In het huidige schooljaar is het voor alle scholen in het reguliere basisonderwijs verplicht om bij alle leerlingen in leerjaar 8 een eindtoets af te nemen (uitgezonderd leerlingen die vallen onder de ontheffingsgronden). Dit schooljaar zijn er drie eindtoetsen waaruit een basisschool kan kiezen. De eindtoets wordt gratis aan scholen beschikbaar gesteld.

    Uiterlijk 31 januari 2016 moet iedere school zijn aangemeld voor één van de volgende eindtoetsen:  

    • Centrale Eindtoets van het College voor Toetsen en Examens (CvTE), zie: www.centraleeindtoetspo.nl
    • IEP Eindtoets van Bureau ICE, zie: www.toets.nl/iepeindtoets
    • ROUTE 8 De eindtoets van A-VISION, zie: www.route8.nl.

    Aandachtspunten keuze eindtoets

    Iedere school kiest voor één toetsaanbieder, zodat alle leerlingen (op alle locaties van de school) dezelfde toets maken. Scholen die onder hetzelfde bestuur vallen, hoeven niet allemaal voor dezelfde eindtoets te kiezen. De keuze voor een eindtoets kan echter ook een bestuursbeslissing zijn. Als een locatie staat geregistreerd als zogenoemde 'i-locatie' (apart object van toezicht voor de inspectie), kan de locatie wel een eigen eindtoets kiezen.

    Schooladvies

    In de komende periode zullen alle leerlingen uit groep 8 een schooladvies ontvangen. Basisscholen geven alle schoolverlaters vóór 1 maart een (schriftelijk vastgelegd) schooladvies en voeren dit voor 15 maart in BRON in.  

    Vorig jaar ontvingen scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden van de PO-Raad een handreiking over het schooladvies. In deze folder staat een samenvatting van de aanbevelingen voor scholen in het primair onderwijs bij het opstellen van een schooladvies over het best passend vervolg in het voortgezet onderwijs. Meer informatie over de aanbevelingen is te vinden op een gezamenlijke website van PO-Raad en VO-raad.