Scholen bereiden leerlingen voor op hun latere functioneren in de maatschappij, Daar hebben die niet alleen de basisvaardigheden taal en rekenen voor nodig, maar ook sociale vaardigheden. Hun emotionele ontwikkeling is belangrijk en kennis van burgerschap. Burgerschap is die kennis en vaardigheden die essentieel zijn om als zelfstandige burgers te kunnen leven. Het gaat dan bijvoorbeeld om kennis van democratie, politieke besluitvorming en mensenrechten en om het omgaan met maatschappelijke diversiteit.

Het ontwikkelen van burgerschapscompetenties van leerlingen is daarmee een kerntaak van het onderwijs. Dit draagt eraan bij dat zij hun eigen normen en waarden herkennen en daarmee een eigen identiteit kunnen vormen. Scholen zijn wettelijk verplicht aandacht te besteden aan actief burgerschap en sociale integratie. Dat hoeft niet in een apart vak. Burgerschap kan in andere vakken worden geïntegreerd. Iets waar de PO-Raad voorstander van is.

Gezamenlijke taak

De PO-Raad vindt het ook van belang dat scholen hun burgerschapsopdracht delen. In de eerste plaats met ouders, de belangrijkste pedagogische partners van de school, maar ook in bredere zin met het gezin, de wijk, verenigingen, de overheid en andere socialiserende instanties zoals de kinderopvang. Ook zij hebben een taak leerlingen burgerschapscompetenties bij te brengen

Meer weten?

Voor meer informatie over dit onderwerp kunnen leden van de PO-Raad contact opnemen met de Helpdesk of beleidsadviseur Mark Weekenborg. Voor meer inhoudelijke informatie over Burgerschap en ondersteuning bij het inbedden ervan in het eigen onderwijs, biedt de website van het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) uitkomst.

Trefwoorden