Passend onderwijs

Jongetje dat druk bezig is met kleien

Met passend onderwijs hebben besturen in het regulier en speciaal onderwijs gezamenlijk de verantwoordelijkheid gekregen om een leerling die ondersteuning nodig heeft een passende plek te bieden. Besturen hebben zorgplicht. Om aan die zorgplicht te voldoen, werken zij samen in een regionaal samenwerkingsverband passend onderwijs.

Passend onderwijs is een grote stelselwijziging die nu, maar ook de komende jaren veel inspanning vraagt van het onderwijs. Het doel is om de kwaliteit van de leerlingenzorg te verbeteren zodat meer leerlingen met gepaste ondersteuning binnen het regulier onderwijs kunnen blijven.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad zet zich in om de voorwaarden die nodig zijn voor passend onderwijs te optimaliseren. Daartoe overlegt de PO-Raad regelmatig met het ministerie van OCW en de andere sectorraden. Ook met de vakbonden en ouderorganisaties stemt de PO-Raad haar ondersteuningsactiviteiten af.

Rond de samenwerking tussen het onderwijs en de jeugdhulp spreekt de PO-Raad met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), met organisaties uit de (jeugd)zorg en uiteraard met de betrokken ministeries van OCW en VWS. Daarbij behartigt de PO-Raad de belangen van de schoolbesturen, zowel voor het regulier als het speciaal onderwijs. Inzet is het verkrijgen van duidelijkheid over de personele gevolgen, de positie van de besturen en het maken van duidelijke afspraken over regelgeving en bekostiging. 

Ambities

De PO-Raad vindt dat iedere leerling de kans moet krijgen zijn of haar talent te ontwikkelen. Ook als het kind extra ondersteuning vraagt in verband met bijvoorbeeld een leerprobleem, een beperking of een hoge intelligentie. Die ondersteuning moet snel beschikbaar zijn, liefst thuisnabij, zonder bureaucratische toewijzingsprocedures en in afstemming met jeugdhulp. Het motto is: regulier waar dat kan en speciaal waar dat nodig is. 

Meer weten?

Voor meer informatie over passend onderwijs kunt u contact opnemen met beleidsadviseur Corine van Helvoirt. Ook op de site www.passendonderwijs.nl vindt u veel informatie en goede voorbeelden. 

Laatste nieuws

Agenda

Komende bijeenkomsten

Meer agenda-items

Toolbox Passend onderwijs

Hier vindt u het instrumentarium voor het organiseren van Passend onderwijs.

Achtergrond afbeelding toolbox bestaande uit radarwielen

Goede voorbeelden Passend onderwijs


Voorbeelden van hoe scholen en samenwerkingsverbanden Passend onderwijs organiseren, vind u hier.

Netwerk Passend onderwijs

Publicaties over Passend onderwijs

Hier vindt u handreikingen en brochures over Passend onderwijs. Daartoe behoren ook publicaties over speciaal onderwijs.

Presentaties Tweedaagse Passend onderwijs 2015

Hier kunt u de presentaties van de lezingen en workshops downloaden.

Achtergrond afbeelding toolbox bestaande uit radarwielen

Conferentie 'Verbanden verbinden'

Op 22 maart 2016 organiseerden de swv's po en vo een gezamenlijke conferentie in Lunteren.

Veelgestelde vragen

  • Vervalt bij het aflopen van het tripartiete akkoord personele gevolgen passend onderwijs het verplichte oogo?

    Nee, het tripartiete akkoord is omgezet in wet- en regelgeving. De laatste fase (verplicht oogo over resterend personeel) is geregeld in artikel 28 van de AMvB passend onderwijs (zie hieronder). Dat artikel vervalt niet per 1 augustus 2017 en blijft dus van kracht.

    Artikel 28. Overleg over niet herplaatst personeel

    1. Het samenwerkingsverband is gehouden om, wanneer een bevoegd gezag of een personeelsorganisatie daarom verzoekt, met dat bevoegd gezag en de personeelsorganisaties een op overeenstemming gericht overleg te voeren over het personeel dat in het derde schooljaar waarin artikel 77a van de wet is vervallen, nog niet zal zijn herplaatst en dat niet als gevolg van natuurlijk verloop zal zijn uitgestroomd op of voor 1 augustus 2016.

    2. Een bevoegd gezag als bedoeld in het eerste lid is, het bevoegd gezag van een school als bedoeld in de Wet op de expertisecentra, een centrale dienst of een school die het budget ten behoeve van aanvullende zorg voor leerlingen in het samenwerkingsverband ontving, bedoeld in artikel 77, vierde lid, van de wet, waarbij het personeel in het schooljaar 2014–2015 in dienst is.

    3. Het personeel, bedoeld in het eerste lid, is het personeel dat op 1 mei 2012 als ambulant begeleider in dienst was bij een school als bedoeld in de Wet op de expertisecentra, een regionaal expertisecentrum als bedoeld in de Wet op de expertisecentra of een centrale dienst.

    4. Het eerste, tweede en derde lid zijn van overeenkomstige toepassing ten aanzien van personeel, niet zijnde ambulant begeleiders, dat op 1 mei 2012 is dienst was bij een samenwerkingsverband als bedoeld in de wet, een school die het budget ten behoeve van aanvullende zorg voor leerlingen in het samenwerkingsverband ontving, bedoeld in artikel 77, vierde lid, van de wet of een regionaal expertisecentrum als bedoeld in de Wet op de expertisecentra en dat in het eerste schooljaar waarin artikel 77a van de wet is vervallen, niet zal zijn herplaatst.

    Staatsblad 2014 95 16

  • Wat kan een school doen als er situaties ontstaan waarbij leerlingen een gevaar vormen voor zichzelf of hun omgeving?

    Er is geen wettelijk kader voor fysiek beperkend handelen en het opleggen van vrijheidsbeperkende maatregelen in het onderwijs. Daarom is het nodig dat iedere school duidelijke afspraken maakt over het handelen van professionals.

    Lees meer hierover in de richtlijn die hiervoor, in opdracht van LECSO samen met scholen, het NJi en Stichting School en veiligheid is gemaakt. Ook de Inspectie en juristen hebben hun medewerking verleend.

  • Klopt het dat samenwerkingsverbanden passend onderwijs geen burgerservicenummers mogen opslaan?

    Het is helaas juist dat samenwerkingsverbanden geen Persoons Gebonden Nummer (BSN/Onderwijsnummer) van leerlingen mag opslaan. Dit is in de wet passend onderwijs niet geregeld. Voor het gebruik van het PGN is een expliciete wettelijke grondslag nodig. In de memorie van toelichting van de wet “Integratie lwoo en pro in passend onderwijs” wordt aangegeven dat het gebruik van het BSN door een swv niet is toegestaan:

    “Alleen de school mag gebruik maken van het Burger Service Nummer (BSN), daarom is bij passend onderwijs besloten om samenwerkingsverbanden geen gebruik te laten maken van het BSN. [...] Net als bij het beoordelen van de zware ondersteuning in passend onderwijs zullen samenwerkingsverbanden geen gebruik maken van het BSN bij het beoordelen of een leerling is aangewezen op het lwoo of toelaatbaar is tot het pro.” (TK 33106 p. 25)

    De PO-Raad is met OCW in overleg om het gebruik van het PGN in de contacten tussen scholen en swvn alsnog te regelen. Dat vraagt een wetswijziging en dat neemt de nodige tijd in beslag.