Passend onderwijs

Jongetje dat druk bezig is met kleien

Met passend onderwijs hebben besturen in het regulier en speciaal onderwijs gezamenlijk de verantwoordelijkheid gekregen om een leerling die ondersteuning nodig heeft een passende plek te bieden. Besturen hebben zorgplicht. Om aan die zorgplicht te voldoen, werken zij samen in een regionaal samenwerkingsverband passend onderwijs.

Passend onderwijs is een grote stelselwijziging die nu, maar ook de komende jaren veel inspanning vraagt van het onderwijs. Het doel is om de kwaliteit van de leerlingenzorg te verbeteren zodat meer leerlingen met gepaste ondersteuning binnen het regulier onderwijs kunnen blijven.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad zet zich in om de voorwaarden die nodig zijn voor passend onderwijs te optimaliseren. Daartoe overlegt de PO-Raad regelmatig met het ministerie van OCW en de andere sectorraden. Ook met de vakbonden en ouderorganisaties stemt de PO-Raad haar ondersteuningsactiviteiten af.

Rond de samenwerking tussen het onderwijs en de jeugdhulp spreekt de PO-Raad met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), met organisaties uit de (jeugd)zorg, Ouders & onderwijs en uiteraard met de betrokken ministeries van OCW en VWS. Daarbij behartigt de PO-Raad de belangen van de schoolbesturen, zowel voor het regulier als het speciaal onderwijs. Inzet is het verkrijgen van duidelijkheid over de personele gevolgen, de positie van de besturen en het maken van duidelijke afspraken over regelgeving en bekostiging. 

Ambities

De PO-Raad vindt dat iedere leerling de kans moet krijgen zijn of haar talent te ontwikkelen. Ook als het kind extra ondersteuning vraagt in verband met bijvoorbeeld een leerprobleem, een beperking of hoogbegaafdheid. Die ondersteuning moet snel beschikbaar zijn, zo dicht mogelijk bij huis, zonder bureaucratische toewijzingsprocedures en in afstemming met jeugdhulp. Het motto is: regulier waar dat kan en speciaal waar dat nodig is. 

Meer weten?

Voor meer informatie over passend onderwijs kun je contact opnemen met beleidsadviseur Venhar Sariaslan. Kijk voor ondersteuningsvragen ook op www.steunpuntpassendonderwijs-povo.nl. 

Alle inhoud binnen dit thema

Laatste nieuws

  • Minister Slob zal dit jaar nog afspraken maken met de samenwerkingsverbanden over het zo snel mogelijk inzetten van financiële reserves. Ook moet hij in overleg met het veld alvast een landelijke norm formuleren voor basisondersteuning op alle scholen, die in 2020 tegelijk met de evaluatie kan worden besproken in de Kamer. 

  • Het geduld in de Kamer met passend onderwijs raakt op, zo bleek gisteren tijdens het algemeen overleg naar aanleiding van de dertiende voortgangsrapportage passend onderwijs. Het speciaal onderwijs groeit, leraren zijn ontevreden en het aantal thuiszitters blijft hoog. Minister Slob (Onderwijs) ziet op dit moment echter niets in grote wijzigingen. Hij wil de evaluatie van 2020 afwachten.

  • Wil jij samen met partners uit zorg, jeugdhulp en kinderopvang als één van de eerste regio’s in Nederland aan de slag met de adviezen uit het rapport ‘Mét andere ogen’? De Coalitie Onderwijs-Zorg-Jeugd selecteert binnenkort tien jeugdhulpregio’s en gemeenten die als zogenoemde Inspiratieregio willen fungeren.

Standpunten

  • Passend onderwijs heeft tijd nodig

    Stort de sector nu niet opnieuw in grote juridische en bestuurlijke processen, maar geef de tijd om passend onderwijs - in het belang van kinderen -  te laten landen op de werkvloer.

  • Snelle oplossing voor financiering EMB-leerlingen

    De PO-Raad vindt dat er zo snel mogelijk een financiële oplossing moet komen voor de schoolgang van ernstig meervoudig beperkte (EMB) kinderen, zodat er een einde komt aan discussies hierover tussen speciaal onderwijs, ouders en samenwerkingsverbanden. 

  • Meer aandacht voor preventie

    Schoolbesturen en samenwerkingsverbanden moeten meer investeren in de vóórkant van passend onderwijs: zorgen voor voldoende ondersteuning in de reguliere scholen om passend onderwijs hier mogelijk te maken. Hierover moeten scholen afspraken maken in het samenwerkingsverband. 

Agenda

Komende evenementen

Meer agenda-items

Steunpunt Passend Onderwijs

PO-Raad en VO-raad hebben een gezamenlijk steunpunt voor scholen, besturen en samenwerkingsverbanden.

Toolbox Passend onderwijs

Hier vind je modellen en richtlijnen voor het vormgeven van Passend onderwijs.

Achtergrond afbeelding toolbox bestaande uit radarwielen

Samenwerken met jeugdhulp

Goede voorbeelden van scholen die niet alleen vindplaats, maar ook werkplaats zijn voor jeugdhulp.

Publicaties

Diverse handreikingen en brochures over passend onderwijs. 

Dashboard passend onderwijs

Geeft samenwerkingsverbanden inzicht in eigen trends en resultaten.

Achtergrond afbeelding toolbox bestaande uit radarwielen

Veelgestelde vragen

  • In het beleid van het samenwerkingsverband is opgenomen dat men geen aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring in behandeling neemt als de ouders niet met die aanvraag instemmen. Is dat een correcte handelswijze?

    Deze vraag kwam aan de orde in een zaak voor de Geschillencommissie passend onderwijs op 20 mei jl. De conclusie van de commissie was dat het beleid van het samenwerkingsverband om alleen een toelaatbaarheidsverklaring in behandeling te nemen als ouders daarmee instemmen, in strijd is met de wet. De school had zich te veel laten leiden door het standpunt van de ouders. Daarbij is passend onderwijs voor hun kind op de achtergrond geraakt. De volledige uitspraak vindt u hier.  

  • Ouders van een leerling willen het dossier van hun kind inzien en daar een kopie van hebben. Zijn we verplicht om dat te doen?

    Artikel 15 AVG geeft ouders en/of leerlingen van 16 jaar of ouder het recht om te vragen welke gegevens een organisatie van hen heeft en ze mogen vragen deze gegevens in te zien (inzagerecht). Zij hebben ook recht op een kopie van het leerlingendossier, tenzij daarbij afbreuk wordt gedaan aan de rechten en vrijheden van anderen. Als de ouders of leerlingen om bijkomende kopieën vragen, kan de school op basis van de administratieve kosten een redelijke vergoeding rekenen.

    Zie voor meer informatie over het leerlingendossier: onderwijsgeschillen.nl/thema/leerlingdossier.

  • Wat is invlechting/ontvlechting en waarom is dit nodig?

    Speciaal onderwijs en regulier onderwijs zijn voor de wet nog twee gescheiden werelden. Dat is niet in lijn met de gedachte van passend onderwijs. In het bestuursakkoord van 2014 hebben de PO-Raad en de VO-raad daarom afgesproken de invlechting van het speciaal onderwijs (so) en voortgezet speciaal onderwijs (vso) in het regulier onderwijs te gaan voorbereiden. Aanleiding hiervoor is dat de inhoudelijke verschillen tussen het (v)so en het regulier onderwijs steeds kleiner zijn geworden en de verschillen tussen so en vso groter. In Passend onderwijs werken alle scholen voor leerlingen in de basisschoolleeftijd samen in een samenwerkingsverband po en alle scholen voor leerlingen in de middelbareschoolleeftijd in een samenwerkingsverband vo. Invlechting van het (v)so is dus een logische stap.

    In de afgelopen jaren is al veel werk verzet om de mogelijkheden van de invlechting te verkennen. Daarbij werkten de PO-Raad, de VO-raad, LECSO en OCW nauw samen. In vervolg hierop onderzoeken deze partners samen met enkele scholen en samenwerkingsverbanden hoe de samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs verder kan worden gestimuleerd en welke belemmeringen daarvoor opgelost moeten worden.

    Belangen beter vertegenwoordigen

    Het uitgangspunt is dat de ontvlechting een kwaliteitsimpuls is voor het (v)so, doordat de randvoorwaarden beter worden. Leerlingen en ouders zouden zo min mogelijk moeten merken van de organisatorische kant van de invlechting. Hun belangen kunnen straks daarentegen beter vertegenwoordigd worden en er ontstaan meer kansen voor ‘normaal wat normaal kan, speciaal wat speciaal moet’.

    Wat doet de PO-Raad?

    Op basis van eerder vastgestelde knelpunten onderzoeken diverse commissies in welke vorm de invlechting het beste plaats kan vinden. Een voorbereidingswerkgroep bereidt voor, een beleidsgroep met veldvertegenwoordigers toetst en een stuurgroep ‘(v)so in de transities’ besluit. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap begeleidt deze activiteiten.