Passend onderwijs

Jongetje dat druk bezig is met kleien

Met passend onderwijs hebben besturen in het regulier en speciaal onderwijs gezamenlijk de verantwoordelijkheid gekregen om een leerling die ondersteuning nodig heeft een passende plek te bieden. Besturen hebben zorgplicht. Om aan die zorgplicht te voldoen, werken zij samen in een regionaal samenwerkingsverband passend onderwijs.

Met passend onderwijs hebben besturen in het regulier en speciaal onderwijs gezamenlijk de verantwoordelijkheid gekregen om een leerling die ondersteuning nodig heeft een passende plek te bieden. Besturen hebben zorgplicht. Om aan die zorgplicht te voldoen, werken zij samen in een regionaal samenwerkingsverband passend onderwijs.

Passend onderwijs is een grote stelselwijziging die nu, maar ook de komende jaren veel inspanning vraagt van het onderwijs. Het doel is om de kwaliteit van de leerlingenzorg te verbeteren zodat meer leerlingen met gepaste ondersteuning binnen het regulier onderwijs kunnen blijven.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad zet zich in om de voorwaarden die nodig zijn voor passend onderwijs te optimaliseren. Daartoe overlegt de PO-Raad regelmatig met het ministerie van OCW en de andere sectorraden. Ook met de vakbonden en ouderorganisaties stemt de PO-Raad haar ondersteuningsactiviteiten af.

Rond de samenwerking tussen het onderwijs en de jeugdhulp spreekt de PO-Raad met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), met organisaties uit de (jeugd)zorg, Ouders & onderwijs en uiteraard met de betrokken ministeries van OCW en VWS. Daarbij behartigt de PO-Raad de belangen van de schoolbesturen, zowel voor het regulier als het speciaal onderwijs. Inzet is het verkrijgen van duidelijkheid over de personele gevolgen, de positie van de besturen en het maken van duidelijke afspraken over regelgeving en bekostiging. 

Ambities

De PO-Raad vindt dat iedere leerling de kans moet krijgen zijn of haar talent te ontwikkelen. Ook als het kind extra ondersteuning vraagt in verband met bijvoorbeeld een leerprobleem, een beperking of hoogbegaafdheid. Die ondersteuning moet snel beschikbaar zijn, zo dicht mogelijk bij huis, zonder bureaucratische toewijzingsprocedures en in afstemming met jeugdhulp. Het motto is: regulier waar dat kan en speciaal waar dat nodig is. 

Meer weten?

Voor meer informatie over passend onderwijs kunt u contact opnemen met beleidsadviseur Venhar Sariaslan. Ondersteuningsvragen kunt u stellen via ondersteuningpassendonderwijs@poraad.nl. Op de site www.passendonderwijs.nl vindt u veel informatie en goede voorbeelden. 

Alle inhoud binnen dit thema

Laatste nieuws

Agenda

Net aangekondigd

Meer agenda-items

Conferentie 'Samen leren leven'

Op 5 en 6 oktober organiseerden de swv's po en vo de conferentie 'Samen Leren Leven' in Lunteren.

Toolbox Passend onderwijs

Hier vindt u modellen en richtlijnen voor het vormgeven van Passend onderwijs.

Achtergrond afbeelding toolbox bestaande uit radarwielen

Goede voorbeelden Passend onderwijs


Voorbeelden van hoe scholen en samenwerkingsverbanden Passend onderwijs organiseren, vindt u hier.

Netwerk Passend onderwijs

Publicaties

Hier vindt u handreikingen en brochures over passend onderwijs. 

Dashboard passend onderwijs

Geeft samenwerkingsverbanden inzicht in eigen trends en resultaten.

Achtergrond afbeelding toolbox bestaande uit radarwielen

Veelgestelde vragen

  • Hoe moet ik een leerling registreren in het DUO Verzuimregister die bij ons ingeschreven staat, maar thuiszit in afwachting van een passende onderwijsplek?

    Als leerlingen moeten wachten op passend onderwijs en in die tijd verzuimen, dan is dat ongeoorloofd verzuim (behalve als de leerling ziek is en ook ziek gemeld staat, dat is geoorloofd verzuim). Als het langer dan 4 weken aaneengesloten is, is sprake van langdurig relatief verzuim. Oftewel: niet melden bij overig verzuim, maar bij wettelijk verzuim 16 uur en na 4 weken aaneengesloten bij Langdurig Relatief Verzuim.

    Bron: Veelgestelde vragen op duo.nl

  • Wie zitten er in een samenwerkingsverband?

    Alle scholen voor regulier en speciaal onderwijs (met uitzondering van cluster 1 en 2 voor visueel en auditief/communicatief beperkten) maken deel uit van een regionaal samenwerkingsverband. In totaal zijn er bij de invoering van passend onderwijs 152 samenwerkingsverbanden opgericht: 77 in het primair onderwijs (po) en 75 in het voortgezet onderwijs (vo). Het samenwerkingsverband ontvangt vrijwel al het geld voor de lichte en zware ondersteuning in het onderwijs in die regio. In hun ondersteuningsplan hebben de samenwerkingsverbanden vastgelegd hoe ze het geld voor extra ondersteuning inzetten.

    In het primair onderwijs bestaat een samenwerkingsverband passend onderwijs uit alle reguliere basisscholen, scholen voor speciaal basisonderwijs (sbo) en de scholen voor speciaal onderwijs (so) van de clusters 3 (zeer moeilijk lerend en/of langdurig ziek) en 4 (gedragsproblemen en/of psychiatrie) binnen een door de overheid bepaald gebied.

    In de samenwerkingsverbanden maken besturen voor het regulier en speciaal onderwijs onder andere afspraken over:

    • de basisondersteuning die reguliere scholen kunnen bieden;
    • welke leerlingen geplaatst kunnen worden in het speciaal (basis) onderwijs;
    • de verdeling van de ondersteuningsmiddelen.   

    Voor de leerling is het belangrijk dat samenwerkingsverbanden een dekkend voorzieningenaanbod in de regio realiseren, zodat elk kind in de vertrouwde omgeving passend onderwijs kan volgen.

  • Vervalt bij het aflopen van het tripartiete akkoord personele gevolgen passend onderwijs het verplichte oogo?

    Nee, het tripartiete akkoord is omgezet in wet- en regelgeving. De laatste fase (verplicht oogo over resterend personeel) is geregeld in artikel 28 van de AMvB passend onderwijs (zie hieronder). Dat artikel vervalt niet per 1 augustus 2017 en blijft dus van kracht.

    Artikel 28. Overleg over niet herplaatst personeel

    1. Het samenwerkingsverband is gehouden om, wanneer een bevoegd gezag of een personeelsorganisatie daarom verzoekt, met dat bevoegd gezag en de personeelsorganisaties een op overeenstemming gericht overleg te voeren over het personeel dat in het derde schooljaar waarin artikel 77a van de wet is vervallen, nog niet zal zijn herplaatst en dat niet als gevolg van natuurlijk verloop zal zijn uitgestroomd op of voor 1 augustus 2016.

    2. Een bevoegd gezag als bedoeld in het eerste lid is, het bevoegd gezag van een school als bedoeld in de Wet op de expertisecentra, een centrale dienst of een school die het budget ten behoeve van aanvullende zorg voor leerlingen in het samenwerkingsverband ontving, bedoeld in artikel 77, vierde lid, van de wet, waarbij het personeel in het schooljaar 2014–2015 in dienst is.

    3. Het personeel, bedoeld in het eerste lid, is het personeel dat op 1 mei 2012 als ambulant begeleider in dienst was bij een school als bedoeld in de Wet op de expertisecentra, een regionaal expertisecentrum als bedoeld in de Wet op de expertisecentra of een centrale dienst.

    4. Het eerste, tweede en derde lid zijn van overeenkomstige toepassing ten aanzien van personeel, niet zijnde ambulant begeleiders, dat op 1 mei 2012 is dienst was bij een samenwerkingsverband als bedoeld in de wet, een school die het budget ten behoeve van aanvullende zorg voor leerlingen in het samenwerkingsverband ontving, bedoeld in artikel 77, vierde lid, van de wet of een regionaal expertisecentrum als bedoeld in de Wet op de expertisecentra en dat in het eerste schooljaar waarin artikel 77a van de wet is vervallen, niet zal zijn herplaatst.

    Staatsblad 2014 95 16