Werkgeverszaken

Docent dit een jonge meid iets voortekent op een digitaal schoolbord

Hoe krijgen we voldoende en ook de beste mensen voor de klas? Dat is op dit moment de hamvraag als we het hebben over werkgeverszaken. Het complexe arbeidsmarktprobleem in het primair onderwijs is niet alleen een vraagstuk voor de politiek. De sector beschikt zelf over een aantal belangrijke knoppen om aan te draaien. Te beginnen bij het beroepsbeeld, dat bepalen we in de sector zélf. De sector moet verder zorgen voor uitdagend werk, goede arbeidsvoorwaarden en een interessant carrièreperspectief. Niet alleen voor leraren, maar ook voor directeuren en ondersteunend personeel. Werknemers voelen zich erkend en gesteund door passende arbeidsvoorwaarden en een goed hr-beleid waar ze zelf over meepraten. 

In de Strategische Agenda van de PO-Raad maken we afspraken om de sector primair onderwijs nog meer een aantrekkelijke werkomgeving te maken.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad behartigt de belangen van de schoolbesturen op het terrein van werkgeverszaken en informeert en adviseert de leden over ontwikkelingen op dit terrein. Werkgeverszaken betreft alle onderwerpen die te maken hebben met de relatie tussen werkgever en werknemer, zowel collectief (bijvoorbeeld via het afsluiten van een cao) als individueel (bijvoorbeeld ondersteuning van leden via de Helpdesk). In het menu onder deze tekst kunt u doorklikken naar meer informatie over de verschillende thema's: Aanpak lerarentekort, Arbeidsrecht actueel, CAO PO, HRM en Pensioen.

Expertgroepen

Via diverse expertgroepen wordt het bestuur en bureau van de PO-Raad gevoed door de leden. De arbeidsvoorwaardencommissie van de PO-Raad heeft tot taak om het bestuur te adviseren over het mandaat en de inzet van af te sluiten cao's. De expertgroep Professionele teams adviseert onder andere over professionaliseringsthema’s die spelen binnen de schoolorganisaties. Daarnaast organiseert de PO-Raad een aantal bijeenkomsten per jaar voor P&O-ers (Kennisgroep P&O). Doel van de bijeenkomsten is om stil te staan bij de ervaringen in de praktijk van de cao en het hr-beleid van schoolbesturen.

Laatste nieuws

  • Tijdens de persconferentie over het coronavirus van vrijdagavond 19 uur heeft het kabinet medegedeeld dat richtlijnen voor kinderen in de basisschoolleeftijd worden versoepeld. Het besluit is dat kinderen met klachten (verkoudheid, snotneus etc.) niet thuis hoeven te blijven van school en niet op het coronavirus getest hoeven te worden.

  • Vanaf maandag 21 september 2020 krijgt onderwijspersoneel in het primair en voorgezet onderwijs - na toestemming van de schoolleider – toegang tot de voorrangsprocedure voor het testen op Covid-19 bij de GGD. Het streven was om het testen met voorrang voor onderwijspersoneel al mogelijk te maken op vrijdag 18 september, helaas is dit niet gelukt, omdat het inregelen van de voorrangsprocedure bij de GGD wat langer geduurd dan verwacht. De voorrangsprocedure is uitsluitend bedoeld voor het voorkomen van uitval van onderwijstijd, zodat de continuïteit van het primair proces zo min mogelijk in gevaar komt. De schoolleider bepaalt wie er voor de voorrangsprocedure in aanmerking komt. De schoolbesturen ontvangen later vandaag meer informatie over de procedure met een afwegingskader, een standaard voorrangsverklaring en het speciale telefoonnummer.

Agenda

Net aangekondigd

Komende evenementen

Meer agenda-items

Toolbox Werkgevers- zaken en HRM

In deze toolbox vindt u hulpmiddelen die u kunnen helpen bij het goed organiseren van HRM en personeelsbeleid.

Cao primair onderwijs

Kennisgroep P&O

Arbeidsvoorwaarden- commissie

Aanpak lerarentekort

Wat is er nodig om het lerarentekort op te lossen?

Veelgestelde vragen

  • Waarom staan de begrippen start-, basis- en vakbekwaam niet meer in de huidige CAO PO?

    In de nieuwe cao hebben we de sector veel meer ruimte gegeven. Met een nieuwe medewerker wordt een arbeidsvoorwaardengesprek gevoerd. Hoe de inschaling bepaald wordt, is niet langer uitputtend geregeld. Een schoolbestuur gaat met de nieuwe medewerker in gesprek over de beschrijving van de functie (uit functiegebouw) en bijbehorende schaal, trede, werktijd en werktijdfactor.

    Verder voert een bestuur met iedere werknemer gesprekken in het kader van de gesprekkencyclus. Tijdens die gesprekken wordt onder andere het functioneren besproken. Bij leraren zal dat onder meer gaan aan de hand van de voor de beroepsgroep geldende bekwaamheidseisen, maar ook aan de hand van andere indicatoren die school (en medewerker) hebben afgesproken in het kader van groep/doorgroei/taken/verantwoordelijkheden/functie-uitoefening etc.

    Voor wat betreft start-, basis- en vakbekwaam, kunnen besturen deze nog hanteren als basis van hun beloningsbeleid voor de startende leraar, maar dat kan ook op andere manieren. Ook hier hebben besturen meer vrijheid gekregen.

  • Wanneer is een werknemer ziek?

    Een werknemer is ziek als er sprake is van (fysieke of psychische) klachten ten gevolge van ziekte, zwangerschap of bevalling waardoor de werknemer verhinderd is zijn eigen werkzaamheden te verrichten. Het gaat er dus om dat de werknemer ziek én arbeidsongeschikt is.

    Ter illustratie: Als een werknemer door privéomstandigheden dusdanige psychische stress ervaart waardoor hij zijn werkzaamheden niet kan verrichten, is er sprake van een correcte ziekmelding. Er is geen sprake van een correcte ziekmelding als de werknemer door de coronasituatie in quarantaine moet, zonder dat er sprake is van medische klachten. Bij twijfel adviseren wij de bedrijfsarts te consulteren.

  • Welke medewerkers kunnen gebruik maken van het BAPO overgangsrecht?

    Medewerkers die gebruik maakten van de BAPO op 30 september 2014 kunnen gebruik maken van het overgangsrecht. Sinds 1 oktober 2014 is de nieuwe regeling voor duurzame inzetbaarheid van kracht, dat voor alle medewerkers beschikbaar is.

    Medewerkers waren niet verplicht het overgangsrecht te gebruiken als zij BAPO-verlof genoten op 30 september 2014. Zij konden er op 1 oktober 2014 vanaf zien. Elk schooljaar kunnen medewerkers die er gebruik van maken hun verlof verminderen of stoppen. Als dit leidt tot verdringing dan weigert de werkgever de vermindering of zal het gebruik van de uren voor verlof stoppen. De toets op verdringing gold niet op 1 oktober 2014.

    Medewerkers die op 30 september 2014 hun BAPO-verlof niet geheel gebruikten, kunnen hun overgangsrecht wel geheel gaan gebruiken. Uitbreiding van het gebruik van uren voor verlof kon de eerste keer op 1 januari 2015 en kan daarna ieder jaar per schooljaar.