Werkgeverszaken

Docent dit een jonge meid iets voortekent op een digitaal schoolbord

Hoe krijgen we voldoende en ook de beste mensen voor de klas? Dat is op dit moment de hamvraag als we het hebben over werkgeverszaken. Het complexe arbeidsmarktprobleem in het primair onderwijs is niet alleen een vraagstuk voor de politiek. De sector beschikt zelf over een aantal belangrijke knoppen om aan te draaien. Te beginnen bij het beroepsbeeld, dat bepalen we in de sector zélf. De sector moet verder zorgen voor uitdagend werk, goede arbeidsvoorwaarden en een interessant carrièreperspectief. Niet alleen voor leraren, maar ook voor schoolleiders en ondersteunend personeel. Werknemers voelen zich erkend en gesteund door passende arbeidsvoorwaarden en een goed hr-beleid waar ze zelf over meepraten. 

In de Strategische Agenda van de PO-Raad maken we afspraken om de sector primair onderwijs nog meer een aantrekkelijke werkomgeving te maken.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad behartigt de belangen van de schoolbesturen op het terrein van werkgeverszaken en informeert en adviseert de leden over ontwikkelingen op dit terrein. Werkgeverszaken betreft alle onderwerpen die te maken hebben met de relatie tussen werkgever en werknemer, zowel collectief (bijvoorbeeld via het afsluiten van een cao) als individueel (bijvoorbeeld ondersteuning van leden via de Helpdesk). In het menu onder deze tekst kunt u doorklikken naar meer informatie over de verschillende thema's: Aanpak lerarentekort, Arbeidsrecht actueel, CAO PO, HRM en Pensioen.

Expertgroepen

Via diverse expertgroepen wordt het bestuur en bureau van de PO-Raad gevoed door de leden. De arbeidsvoorwaardencommissie van de PO-Raad heeft tot taak om het bestuur te adviseren over het mandaat en de inzet van af te sluiten cao's. De expertgroep Professionele teams adviseert onder andere over professionaliseringsthema’s die spelen binnen de schoolorganisaties. Daarnaast organiseert de PO-Raad een aantal bijeenkomsten per jaar voor P&O-ers (Kennisgroep P&O). Doel van de bijeenkomsten is om stil te staan bij de ervaringen in de praktijk van de cao en het hr-beleid van schoolbesturen.

Alle inhoud binnen dit thema

Laatste nieuws

Agenda

Komende evenementen

  • di
    08
    okt

    Kennisgroep P&O 2019

    12:30 - 16:00
    Utrecht
    Georganiseerd door: 
    PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bovenschoolse staf
  • ma
    04
    nov

    Kennisgroep Financiën

    12:30 - 16:30
    Eindhoven
    Georganiseerd door: 
    PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf
  • wo
    06
    nov

    Kennisgroep Financiën

    12:30 - 16:30
    Zwolle
    Georganiseerd door: 
    PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf
  • wo
    13
    nov

    Kennisgroep Financiën

    12:30 - 16:30
    Utrecht
    Georganiseerd door: 
    PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf
  • di
    03
    dec

    Kennisgroep P&O 2019

    12:30 - 16:00
    Utrecht
    Georganiseerd door: 
    PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bovenschoolse staf
Meer agenda-items

Toolbox Werkgevers- zaken en HRM

In deze toolbox vindt u hulpmiddelen die u kunnen helpen bij het goed organiseren van HRM en personeelsbeleid.

Cao primair onderwijs

Kennisgroep P&O

Arbeidsvoorwaarden- commissie

Aanpak lerarentekort

Wat is er nodig om het lerarentekort op te lossen?

Veelgestelde vragen

  • Welke mogelijkheid geeft de cao po om verlof te verlenen voor niet-christelijke feestdagen?

    In de cao po is hiervoor geen bepaling opgenomen. In het po kan de werkgever in eigen beleid opnemen dat een werknemer op een niet-christelijke feestdag vakantieverlof kan opnemen of een werkgever kan verlof verlenen op grond van art. 8.8 cao po. Dit laatste is niet verplicht (de cao noemt dit namelijk niet), maar er zijn werkgevers die op grond van art. 8.8 cao po verlof verlenen op andere, niet-christelijke feestdagen.

    In de cao vo staat overigens wél de mogelijkheid om twee dagen verlof te krijgen bij een religieuze feestdag zoals het Offerfeest of Suikerfeest. 

  • Heeft een werknemer recht op een Ziektewet-uitkering indien hij zelf ontslag neemt tijdens ziekte?

    Het staat een werknemer vrij zelf ontslag te nemen tijdens ziekte. De werknemer komt waarschijnlijk niet in aanmerking voor een Ziektewet-uitkering omdat de werknemer een benadelingshandeling pleegt door zelf ontslag te nemen tijdens ziekte. Het UWV kan hier meer informatie over verstrekken.

    De werkgever heeft een onderzoeksplicht indien een werknemer ontslag neemt. De werkgever moet er zeker van zijn dat de werknemer ontslag wil nemen en dat hij zijn gedrag overziet, bijvoorbeeld dat hij hoogst waarschijnlijk geen recht heeft op ZW of WW-uitkering. Hoe ver de onderzoeksplicht strekt, is afhankleijk van de casus. Als de werknemer bijvoorbeeld ontslag neemt omdat hij een nieuwe baan heeft, ligt het voor de hand dat de werkgever enkel aangeeft dat het ontslag in goede orde ontvangen is en dat de werknemer uit dienst gaat. De werkgever kan dan hooguit melden dat hij op zoek gaat naar een nieuwe werknemer en dat de werknemer er rekening mee moet houden dat hij zelf ontslag neemt en dus geen recht heeft op een WW-uitkering indien hij toch niet de nieuwe baan gaat vervullen.

    Er is geen standaard zin die een werkgever kan opnemen in correspondentie met de werknemer waaruit blijkt dat aan de onderzoeksplicht is voldaan. Zeker als een werknemer ziek is en ontslag neemt, is het van belang dat de werkgever onderzoekt of de werknemer daadwerkelijk ontslag wil nemen. De werkgever doet er ook verstandig aan de werknemer te wijzen op juridische bijstand, omdat ontslagname tijdens ziekte niet zonder gevolgen is en het belangrijk is dat de werknemer zijn rechten en plichten toetst/laat toetsen.

  • Wat is de consequentie voor de ketenregeling als de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020 wordt ingevoerd?

    Er is geen overgangsrecht voor de huidige ketenregeling in het openbaar onderwijs afgesproken. Op 1 januari 2020 wordt een aanstelling in het openbaar onderwijs automatisch een arbeidsovereenkomst. Ook aanstellingen voor deze datum worden gezien als arbeidsovereenkomsten. De ketenregeling zoals die nu geldt voor het bijzonder onderwijs gaat dan ook gelden voor het openbaar onderwijs. Dit betekent dat de keten niet wordt onderbroken met een periode van 3 maanden, maar dat de keten pas wordt onderbroken bij 6 maanden.

    In dit artikel vind je een uitgebreidere uiteenzetting over de gevolgen van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren.