Werkgeverszaken

Docent dit een jonge meid iets voortekent op een digitaal schoolbord

Hoe krijgen we voldoende en ook de beste mensen voor de klas? Dat is op dit moment de hamvraag als we het hebben over werkgeverszaken. Het complexe arbeidsmarktprobleem in het primair onderwijs is niet alleen een vraagstuk voor de politiek. De sector beschikt zelf over een aantal belangrijke knoppen om aan te draaien. Te beginnen bij het beroepsbeeld, dat bepalen we in de sector zélf. De sector moet verder zorgen voor uitdagend werk, goede arbeidsvoorwaarden en een interessant carrièreperspectief. Niet alleen voor leraren, maar ook voor schoolleiders en ondersteunend personeel. Werknemers voelen zich erkend en gesteund door passende arbeidsvoorwaarden en een goed hr-beleid waar ze zelf over meepraten. 

In de Strategische Agenda van de PO-Raad maken we afspraken om de sector primair onderwijs nog meer een aantrekkelijke werkomgeving te maken.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad behartigt de belangen van de schoolbesturen op het terrein van werkgeverszaken en informeert en adviseert de leden over ontwikkelingen op dit terrein. Werkgeverszaken betreft alle onderwerpen die te maken hebben met de relatie tussen werkgever en werknemer, zowel collectief (bijvoorbeeld via het afsluiten van een cao) als individueel (bijvoorbeeld ondersteuning van leden via de Helpdesk). In het menu onder deze tekst kunt u doorklikken naar meer informatie over de verschillende thema's: Aanpak lerarentekort, Arbeidsrecht actueel, CAO PO, HRM en Pensioen.

Expertgroepen

Via diverse expertgroepen wordt het bestuur en bureau van de PO-Raad gevoed door de leden. De arbeidsvoorwaardencommissie van de PO-Raad heeft tot taak om het bestuur te adviseren over het mandaat en de inzet van af te sluiten cao's. De expertgroep Professionele teams adviseert onder andere over professionaliseringsthema’s die spelen binnen de schoolorganisaties. Daarnaast organiseert de PO-Raad een aantal bijeenkomsten per jaar voor P&O-ers (Kennisgroep P&O). Doel van de bijeenkomsten is om stil te staan bij de ervaringen in de praktijk van de cao en het hr-beleid van schoolbesturen.

Alle inhoud binnen dit thema

Laatste nieuws

Agenda

Komende evenementen

Meer agenda-items

Toolbox Werkgevers- zaken en HRM

In deze toolbox vindt u hulpmiddelen die u kunnen helpen bij het goed organiseren van HRM en personeelsbeleid.

Cao primair onderwijs

Kennisgroep P&O

Arbeidsvoorwaarden- commissie

Aanpak lerarentekort

Wat is er nodig om het lerarentekort op te lossen?

Veelgestelde vragen

  • Is het toegestaan om kandidaten met een MBO-diploma sociaal pedagogisch werk of een HBO-diploma sociaal pedagogische hulpverlening aan te nemen voor de functie van onderwijsassistent?

    Voor onderwijsassistenten gelden geen wettelijke bevoegdheidseisen. Dit betekent dat u een kandidaat met een MBO-diploma sociaal pedagogisch werk of een HBO-diploma sociaal pedagogische dienstverlening kunt aannemen, indien de kandidaat aan de door het schoolbestuur gestelde functie-eisen voldoet. 

  • Mogen de werkdrukmiddelen (of een deel daarvan) opgespaard worden om in een ander schooljaar te kunnen uitgeven?

    Het is mogelijk om de middelen niet geheel op te maken en mee te nemen naar een volgend jaar. De middelen dienen wel duidelijk verantwoord te worden en het moet duidelijk worden waarom de middelen niet geheel zijn verbruikt/ervoor gekozen is om de middelen deels mee te nemen naar een volgend jaar. De middelen kunnen dan in het komende schooljaar ingezet worden voor werkdruk (niet voor andere zaken). Het team bepaalt vervolgens weer wat er met de middelen wordt gedaan. Inmiddels staat de besteding van de werkdrukmiddelen opgenomen als onderdeel van het werkverdelingsplan, zie art. 2.2 lid 7 cao PO in het nieuwe hoofdstuk 2 per 1 augustus 2019.

  • Moeten schoolbestuurders en stafmedewerkers in het bezit zijn van een Verklaring Omtrent Gedrag?

    Dit is niet verplicht. Veel schoolbesturen hebben echter zelf in hun beleid opgenomen dat zij dit vereisen.