Werkgeverszaken

Docent dit een jonge meid iets voortekent op een digitaal schoolbord

Hoe krijgen we voldoende en ook de beste mensen voor de klas? Dat is op dit moment de hamvraag als we het hebben over werkgeverszaken. Het complexe arbeidsmarktprobleem in het primair onderwijs is niet alleen een vraagstuk voor de politiek. De sector beschikt zelf over een aantal belangrijke knoppen om aan te draaien. Te beginnen bij het beroepsbeeld, dat bepalen we in de sector zélf. De sector moet verder zorgen voor uitdagend werk, goede arbeidsvoorwaarden en een interessant carrièreperspectief. Niet alleen voor leraren, maar ook voor directeuren en ondersteunend personeel. Werknemers voelen zich erkend en gesteund door passende arbeidsvoorwaarden en een goed hr-beleid waar ze zelf over meepraten. 

In de Strategische Agenda van de PO-Raad maken we afspraken om de sector primair onderwijs nog meer een aantrekkelijke werkomgeving te maken.

Wat doet de PO-Raad?

De PO-Raad behartigt de belangen van de schoolbesturen op het terrein van werkgeverszaken en informeert en adviseert de leden over ontwikkelingen op dit terrein. Werkgeverszaken betreft alle onderwerpen die te maken hebben met de relatie tussen werkgever en werknemer, zowel collectief (bijvoorbeeld via het afsluiten van een cao) als individueel (bijvoorbeeld ondersteuning van leden via de Helpdesk). In het menu onder deze tekst kunt u doorklikken naar meer informatie over de verschillende thema's: Aanpak lerarentekort, Arbeidsrecht actueel, CAO PO, HRM en Pensioen.

Expertgroepen

Via diverse expertgroepen wordt het bestuur en bureau van de PO-Raad gevoed door de leden. De arbeidsvoorwaardencommissie van de PO-Raad heeft tot taak om het bestuur te adviseren over het mandaat en de inzet van af te sluiten cao's. De expertgroep Professionele teams adviseert onder andere over professionaliseringsthema’s die spelen binnen de schoolorganisaties. Daarnaast organiseert de PO-Raad een aantal bijeenkomsten per jaar voor P&O-ers (Kennisgroep P&O). Doel van de bijeenkomsten is om stil te staan bij de ervaringen in de praktijk van de cao en het hr-beleid van schoolbesturen.

Laatste nieuws

Agenda

Komende evenementen

Meer agenda-items

Toolbox Werkgevers- zaken en HRM

In deze toolbox vindt u hulpmiddelen die u kunnen helpen bij het goed organiseren van HRM en personeelsbeleid.

Cao primair onderwijs

Kennisgroep P&O

Arbeidsvoorwaarden- commissie

Veelgestelde vragen

  • Waar kan ik meer informatie vinden over goede arbeidsomstandigheden in het primair onderwijs?

    Voor meer informatie over goede en veilige arbeidsomstandigheden, de Arbocatalogus, of Arbomeester, kunt u terecht op de website van de Arbeidscatalogus PO en de website van het Vervangingsfonds

     

  • Een schoolbestuur heeft een boete ontvangen van de Inspectie SZW, omdat een arbeidsongeval niet gemeld was bij die organisatie. Wat is de regelgeving hieromtrent?

    Werkgevers zijn verplicht een arbeidsongeval te melden bij de Inspectie SZW. Voor scholen geldt ook dat de meldingsplicht bestaat als een leerling een ongeval overkomt. De boetes op het niet tijdig melden zijn sinds 2013 verhoogd en kan maximaal oplopen tot € 50.000!

    Wanneer is een school meldingsplichtig?

    Een meldingsplichtig arbeidsongeval is een arbeidsongeval waarbij het slachtoffer aan de gevolgen overlijdt, blijvend letsel oploopt of in een ziekenhuis moet worden opgenomen.

    • Een arbeidsongeval is een ongeval dat plaatsvindt bij of als gevolg van werkzaamheden. Dat kan zijn in een bedrijf of instelling, op een (bouw)locatie, op het land of boerenerf, bij het werken aan de weg, bruggen, viaducten, op of in het water, enzovoorts. Kortom, overal waar werknemers aan het werk kunnen zijn. NB. (Verkeers)ongevallen die tijdens woon-werkverkeer plaatsvinden worden niet als arbeidsongevallen aangemerkt.
    • Onder ‘blijvend letsel’ wordt onder andere verstaan: amputatie, blindheid, of chronische lichamelijke of psychische/traumatische klachten.
    • Onder ‘ziekenhuisopname’ wordt verstaan dat een slachtoffer in een ziekenhuis wordt opgenomen. Ook een dagopname valt hieronder. Poliklinische behandeling wordt dus niet als ziekenhuisopname beschouwd.

    Zie voor meer informatie over dit onderwerp de website van SZW:

  • Heeft een vrouwelijke werknemer recht op compensatie als de zomervakantie samenvalt met haar zwangerschaps- en/of bevallingsverlof?

    De introductie van de 40-urige werkweek heeft gevolgen voor de manier waarop wordt omgegaan met verlof uit de Wet arbeid en zorg (zwangerschaps- en bevallingsverlof, ouderschapsverlof). Deze verlofvormen kunnen wettelijk niet samenvallen met vakantieverlof. Dat betekent dat als deze verlofvormen samenvallen met gepland vakantieverlof, het vakantieverlof op een later moment – in overleg met de werkgever – alsnog kan worden genoten. De compensatieregeling zoals beschreven in artikel 8.2 lid 6 en 8B.1 lid 3 van de CAO PO vervalt hiermee.