Aanpak lerarentekort

Het primair onderwijs stevent af op grote kwantitatieve en kwalitatieve tekorten aan leraren. De PO-Raad dringt aan op extra investeringen in het primair onderwijs, zodat het leraarsvak aantrekkelijker wordt voor huidige én potentiële leraren.

Feiten lerarentekort

Het primair onderwijs dreigt in 2022 een tekort te hebben van 4.100 voltijds leraren en schoolleiders. Dit tekort kan oplopen tot 11.000 voltijdsbanen in 2027.

Ongeveer een kwart van de leraren in het primair onderwijs is ouder dan 55 jaar en nadert het pensioen. De instroom van pabostudenten is de afgelopen jaren gedaald en die trend zet naar verwachting door. 

Een aantal regio's heeft al last van een tekort aan beschikbare invallers. De voorspelling is dat vrijwel alle regio’s de komende jaren te maken krijgen met groeiende lerarentekorten in het basis- en speciaal onderwijs.

De inzet van de PO-Raad op het terugdringen van het lerarentekort is niet alleen gericht op de korte termijn maar draagt bij aan de lange-termijn doelstellingen. De PO-Raad pleit voor een strategische insteek gericht op de instroom, doorstroom en uitstroom van de medewerkers.

Trefwoorden

Laatste nieuws

  • Het wordt goedkoper om een lesbevoegdheid te halen. Op de valreep van het zomerreces stemde een kritische Eerste Kamer in met het kabinetsplan om het collegegeld de eerste twee studiejaren van een lerarenopleiding te halveren. Het Kabinet wil hiermee het lerarentekort helpen oplossen. Diverse partijen, waaronder de PO-Raad, zijn eveneens kritisch over de maatregel.

  • Alle regio's krijgen tussen nu en 2023 te maken met een lerarentekort, ook de zogenaamde krimpregio’s waar het aantal leerlingen daalt. Dat blijkt uit achttien regionale arbeidsmarktanalyses van het Arbeidsmarktplatform PO. Scholen kunnen in de analyses zien hoe groot het personele tekort de komende jaren in hun regio is en hoeveel studenten er starten met de pabo. Zo kan iedere regio haar eigen maatregelen nemen.

  • De Onderwijsraad adviseert het ministerie van Onderwijs een landelijke taskforce in te stellen voor het lerarentekort. De tot nu toe getroffen maatregelen om de tekorten terug te dringen hebben onvoldoende effect. Hierdoor komt de continuïteit en de kwaliteit van het onderwijs ernstig in het geding. De PO-Raad deelt de conclusie van de Onderwijsraad en wil graag betrokken worden bij de opdrachtformulering van de taskforce.