Arbeidsrecht actueel

Voor sociale zekerheid en pensioenen volgt de PO-Raad de totstandkoming van landelijke wet- en regelgeving, informeert zij haar leden over veranderingen en oefent daar waar nodig invloed uit in het belang van haar leden. Voor speciale groepen op de arbeidsmarkt voert de PO-Raad overleg met onder andere UWV Werkbedrijf en Loyalis Maarwerk Administraties. Daarnaast neemt de PO-Raad deel aan de landelijke overleggen: Verbond van Sectorwerkgevers Overheid (VSO) en de stuurgroep sluitende aanpak Wia.

 

Voor sociale zekerheid en pensioenen volgt de PO-Raad de totstandkoming van landelijke wet- en regelgeving, informeert zij haar leden over veranderingen en oefent daar waar nodig invloed uit in het belang van haar leden. Voor speciale groepen op de arbeidsmarkt voert de PO-Raad overleg met onder andere UWV Werkbedrijf en Loyalis Maarwerk Administraties. Daarnaast neemt de PO-Raad deel aan de landelijke overleggen: Verbond van Sectorwerkgevers Overheid (VSO) en de stuurgroep sluitende aanpak Wia.

 

Wajongers in het primair onderwijs

Schoolbesturen in het primair onderwijs willen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen door Wajongers, na een geslaagde proefplaatsing, in dienst te nemen. De huidige cao biedt geen mogelijkheden om rekening te houden met de bijzondere positie van Wajongers. Voorstel is om in de cao een voorziening op te nemen die het mogelijk maakt om Wajongers in dienst te nemen tegen het wettelijk minimumloon.

Om werkgevers beter in staat te stellen Wajongers aan te nemen heeft de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) in samenwerking met CrossOver en UWV een Wajong Wijzer ontwikkeld. De Wajong Wijzer biedt werkgevers concrete informatie over hoe je een Wajonger met succes in dienst kunt nemen en houden.

Sluitende aanpak

De Sluitende aanpak is ontwikkeld om te voorkomen dat mensen langdurig afhankelijk worden van een Wia-uitkering. Uitgangspunt is om zo snel mogelijk na te gaan of iemand nog inzetbaar is in de eigen organisatie of daarbuiten. De Sluitende aanpak biedt een drietal praktische instrumenten waarmee u gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid kunt opheffen en re-integratie kunt bevorderen: pre advies, aanvullend intensief trajectplan en loonkostensubsidie. De afspraken in het kader van de Sluitende aanpak zijn in de cao vastgelegd.

Meer informatie over de Sluitende aanpak en subsidies vindt u op de website van het Participatiefonds.

Laatste nieuws

  • Jordi werkt als assistent-conciërge op basisschool De Zandberg in Breda. Hij is vanuit het voortgezet speciaal onderwijs op de school terecht gekomen in het kader van de Banenafspraak. Schoolleider Hans Staps vertelt over de toegevoegde waarde van Jordi: "Het team wordt er erg vrolijk van." En Jordi zelf geeft tips voor andere scholen: "Geef iemand een kans op een stageplek en kijk hoe het gaat." Een goed en inspirerend voorbeeld uit het primair onderwijs van de invulling van de Banenafspraak.

  • De nieuwe staatssecretaris van Sociale Zaken, Tamara van Ark, sprak op een regionale bijeenkomst van het project 'Ingeschakeld' over de deelname van jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs aan de arbeidsmarkt. 

  • Scholen hebben de afgelopen week noodgrepen moeten doen om zieke leraren op te vangen, meldt het Algemeen Dagblad. In zo'n duizend klassen ontstonden problemen, zo bleek uit reacties op een oproep van PO in Actie. De PO-Raad roept de regering op voor het primair onderwijs zo snel mogelijk een uitzondering te maken op de ketenregeling van de Wet werk en zekerheid (Wwz).

Veelgestelde vragen

  • Heeft de verlaging van het inkomen als gevolg van de staking invloed op de ABP premies?

    Verlaging van het inkomen als gevolg van de staking heeft geen effect op de pensioenopbouw. Deze is gebaseerd op het inkomen op 1 januari. Bij het bepalen van dat inkomen is geen rekening gehouden met eventuele kortingen in verband met staking(en).

  • Kan ik nog een bindingscontract aangaan voor schooljaar 2017/2018?

    In artikel 3.7 lid 2 van de CAO PO is opgenomen dat een bindingscontract niet aangegaan kan worden na 30 september 2017. Als u nog een bindingscontract aan wilt gaan voor dit schooljaar, dan kan dat door dit voor het verstrekken van deze datum te doen. Een bindingscontract kan worden aangegaan voor maximaal een jaar. Een bindingscontract mag dus doorlopen tot een datum na 30 september 2017, maar mag na deze datum niet meer worden aangegaan.

  • Waarom is de datum voor RDDF-plaatsing in het bijzonder onderwijs 1 februari en in het openbaar onderwijs 1 augustus?

    Er is gezocht om (op macro-niveau) de invoering van de transitievergoeding via cao-regelingen te compenseren dan wel budgettair neutraal te houden. Voor alleen het bijzonder onderwijs kwam de transitievergoeding er immers gewoon bij. De compensatie is gevonden in het enigszins versoberen van de WOPO voor het bijzonder onderwijs en in het verkorten van de periode tot ontslag om bedrijfseconomische redenen. De mogelijkheid tot ontslag werd een half jaar naar voren geschoven (naar 1 februari). Partijen wilden het jaar in het RDDF handhaven en daarom dus ook RDDF-plaatsing per 1 februari.

    Voor het openbaar onderwijs is er niets gewijzigd omdat de transitievergoeding immers ook niet voor het openbaar onderwijs geldt.