Arbeidsrecht actueel

Vanaf 1 januari 2020 is de nieuwe cao voor het primair onderwijs van kracht (CAO PO 2019-2020). De nieuwe cao heeft mogelijk invloed op de informatie op deze pagina. De informatie wordt zo snel mogelijk aangepast.

Voor sociale zekerheid en pensioenen volgt de PO-Raad de totstandkoming van landelijke wet- en regelgeving, informeert zij haar leden over veranderingen en oefent daar waar nodig invloed uit in het belang van haar leden. 

Op deze pagina vind u informatie over:

Normalisering rechtspositie ambtenaren

Op 1 januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking getreden. Deze wet had belangrijke gevolgen voor het openbaar onderwijs. Vanaf dat moment is het arbeidsrecht ook van toepassing op werknemers in het openbaar onderwijs. Uitgangspunt is dat voor werknemers in het openbaar onderwijs dezelfde arbeidsvoorwaarden en cao-bepalingen gelden als voor werknemers in het bijzonder onderwijs.

Ketenregeling

In de CAO PO 2018-2019 is de ketenregeling voor het bijzonder onderwijs aangepast en verruimd. De gronden voor een tijdelijke arbeidsovereenkomst zijn uit de cao gehaald en er is een uitzondering op de ketenregeling in de cao opgenomen voor vervanging bij ziekte van een leraar. In dit factsheet staat hoe de ketenregeling precies werkt.

Transitievergoeding

Op basis van de afspraken in het akkoord voor een nieuwe cao komen er veranderingen in de transitievergoeding voor het primair onderwijs. Deze pagina wordt zo snel mogelijk aangepast.

Extra banen voor mensen met arbeidsbeperking

Een beter perspectief op een reguliere baan voor mensen met een arbeidsbeperking en zoveel mogelijk mensen die meedoen in de samenleving. Dat is het doel van de Participatiewet die in januari 2015 in werking trad. De PO-Raad verbindt zich graag aan dit doel. Dit betekent namelijk dat meer leerlingen die van het voortgezet speciaal onderwijs komen een plek op de arbeidsmarkt kunnen krijgen. Daarnaast voldoet het primair onderwijs daarmee aan haar maatschappelijke plicht. Het vraagt echter wel veel van schoolbesturen in de sector.

Lees hier meer informatie over de banenafspraak. Kijk ook naar de inspirerende voorbeelden.

Project Baanbrekers 

Het project Baanbrekers biedt praktische ondersteuning voor schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs bij het realiseren van nieuwe banen voor mensen met een arbeidsbeperking.

Schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs geven aan dat zij het doel van de banenafspraak om mensen met een arbeidsbeperking aan de slag te helpen onderschrijven. Tegelijkertijd geven de schoolbesturen ook aan veel moeite te hebben om banen te creëren voor de doelgroep als gevolg van een combinatie van sectorspecifieke én algemene knelpunten. Daarom is gekozen voor een strategie waarbij er vooral aandacht is voor het oplossen van de praktische knelpunten van het deelnemende schoolbestuur.

De PO-Raad en VO-raad spannen zich in om schoolbesturen via het project Baanbrekers extra te ondersteunen. Het doel is om meer mensen met een arbeidsbeperking een kans te bieden op een baan in het onderwijs. In totaal kunnen er in twee jaar 72 schoolbesturen actief deelnemen aan het project. Een schoolbestuur kan zich hier aanmelden.

Lees hier meer over het project Baanbrekers.

Alle inhoud binnen dit onderwerp

Laatste nieuws

  • In verband met de beschikbaar gestelde middelen via het Nationaal Programma Onderwijs kunnen schoolbesturen de komende tijd extra personeel inschakelen. Bij veel besturen leeft de vraag hoe zij de inzet van personeel kunnen vormgeven en waar ze op moeten letten in het kader van geldende wetgeving en de cao. In deze handreiking zet de PO-Raad de belangrijkste aandachtspunten op een rij.

  • De website arbocataloguspo.nl is vernieuwd! De nieuwe site is eigentijds, eenvoudiger en een stuk toegankelijker. Zo kun je makkelijk feedback geven, jouw eigen praktijkervaring delen of met de...

  • Door een uitspraak van de Hoge Raad wordt het verzorgen van openbaar onderwijs door onderwijsinstellingen niet langer als overheidshandelen gezien. Hierdoor valt het openbaar onderwijs binnen het bereik van de btw. Het openbaar onderwijs kan echter gebruikmaken van de onderwijsvrijstelling voor btw.

Agenda

Net aangekondigd

Meer agenda-items

Veelgestelde vragen

  • Is de periode van loondoorbetaling bij ziekte voor werknemers die na hun AOW doorwerken sinds 1 april 2021 zes in plaats van dertien weken?

    Nee. De periode van 13 weken is gebaseerd op het overgangsrecht. Er ligt een ontwerpbesluit beëindigen overgangsrecht Wet Werken na de AOW klaar, dat per 1 april jl. inwerking zou treden, maar de inwerkingtreding is uitgesteld.  Het overgangsrecht, behorend bij de Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd, regelt dat voor een aantal wettelijke bepalingen een termijn van 13 weken geldt, in plaats van de wettelijk bepaalde 6 weken in artikel zoals bepaald in artikel 7:670 lid 1 onder a BW. Indien het overgangsrecht eindigt, gaat de termijn van 6 weken gelden.

    Het gaat om de volgende wijzigingen:

    • Het verkorten van de periode van loondoorbetaling bij ziekte van 13 naar 6 weken (artikel 4 lid 2 ZAPO);
    • De duur van het opzegverbod bij ziekte en de duur van de re-integratieplicht bij ontslag bij ziekte, worden ook teruggebracht van 13 naar 6 weken (artikel 20 lid 2 ZAPO);
    • Het recht op ZW-uitkering voor AOW-gerechtigden in een fictieve dienstbetrekking of waarvan de arbeidsovereenkomst eindigt op of vlak na de eerste dag van ongeschiktheid.

    De voorgestelde invoeringsdatum voor beëindiging van het overgangsrecht was 1 april 2021. Deze datum bleek echter voor het UWV niet haalbaar.  

    UWV verzoekt het bestaande overgangsregime in de wet zodanig aan te passen dat eerbiedigende werking aan de orde is. Met eerbiedigende werking wordt bedoeld dat het oude recht (maximum 13 weken) van toepassing blijft op de AOW-gerechtigde werknemer die al ziek is vóór de ingangsdatum van het voorstel. Het nieuwe recht (maximum 6 weken) is van toepassing op de AOW-gerechtigde werknemer met een eerste ziektedag op of na de invoeringsdatum van het voorstel.

    Zie ook: Intrekken conceptbesluit werken na de AOW

  • Wanneer is een werknemer ziek?

    Een werknemer is ziek als er sprake is van (fysieke of psychische) klachten ten gevolge van ziekte, zwangerschap of bevalling waardoor de werknemer verhinderd is zijn eigen werkzaamheden te verrichten. Het gaat er dus om dat de werknemer ziek én arbeidsongeschikt is.

    Ter illustratie: Als een werknemer door privéomstandigheden dusdanige psychische stress ervaart waardoor hij zijn werkzaamheden niet kan verrichten, is er sprake van een correcte ziekmelding. Er is geen sprake van een correcte ziekmelding als de werknemer door de coronasituatie in quarantaine moet, zonder dat er sprake is van medische klachten. Bij twijfel adviseren wij de bedrijfsarts te consulteren.

  • Hebben partners van moeders vanaf 1 januari 2019 recht op vijf dagen kraamverlof na de geboorte van het kind?

    Vanaf 1 januari 2019 krijgen partners van de moeder recht op vijf dagen kraamverlof. Zij mogen dit opnemen in de vier weken na de geboorte van het kind. In art. 8.7 lid 1 sub l CAO PO staat dat de werknemer recht heeft op twee dagen kraamverlof. Indien er in een cao andere afspraken staan dan in de wet, gelden deze nog tot uiterlijk 1 juli 2019. Klopt het dat werknemers in het primair onderwijs tot 1 juli 2019 recht hebben op twee dagen kraamverlof? Of hebben zij vanaf 1 januari 2019 recht op vijf dagen kraamverlof?

    Werknemers in het primair onderwijs hebben vanaf 1 januari 2019 recht op vijf dagen kraamverlof. Bij de totstandkoming van de CAO PO hebben de sociale partners nooit de intentie gehad om af te wijken van de wettelijke regels omtrent het kraamverlof. De sociale partners in het primair onderwijs blijven ook na de invoering van de Wet WIEG de wet volgen.