Arbeidsrecht actueel

Voor sociale zekerheid en pensioenen volgt de PO-Raad de totstandkoming van landelijke wet- en regelgeving, informeert zij haar leden over veranderingen en oefent daar waar nodig invloed uit in het belang van haar leden. Voor speciale groepen op de arbeidsmarkt voert de PO-Raad overleg met onder andere UWV Werkbedrijf en Loyalis Maarwerk Administraties. Daarnaast neemt de PO-Raad deel aan de landelijke overleggen: Verbond van Sectorwerkgevers Overheid (VSO) en de stuurgroep sluitende aanpak Wia.

 

Voor sociale zekerheid en pensioenen volgt de PO-Raad de totstandkoming van landelijke wet- en regelgeving, informeert zij haar leden over veranderingen en oefent daar waar nodig invloed uit in het belang van haar leden. Voor speciale groepen op de arbeidsmarkt voert de PO-Raad overleg met onder andere UWV Werkbedrijf en Loyalis Maarwerk Administraties. Daarnaast neemt de PO-Raad deel aan de landelijke overleggen: Verbond van Sectorwerkgevers Overheid (VSO) en de stuurgroep sluitende aanpak Wia.

 

Wajongers in het primair onderwijs

Schoolbesturen in het primair onderwijs willen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen door Wajongers, na een geslaagde proefplaatsing, in dienst te nemen. De huidige cao biedt geen mogelijkheden om rekening te houden met de bijzondere positie van Wajongers. Voorstel is om in de cao een voorziening op te nemen die het mogelijk maakt om Wajongers in dienst te nemen tegen het wettelijk minimumloon.

Om werkgevers beter in staat te stellen Wajongers aan te nemen heeft de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) in samenwerking met CrossOver en UWV een Wajong Wijzer ontwikkeld. De Wajong Wijzer biedt werkgevers concrete informatie over hoe je een Wajonger met succes in dienst kunt nemen en houden.

Sluitende aanpak

De Sluitende aanpak is ontwikkeld om te voorkomen dat mensen langdurig afhankelijk worden van een Wia-uitkering. Uitgangspunt is om zo snel mogelijk na te gaan of iemand nog inzetbaar is in de eigen organisatie of daarbuiten. De Sluitende aanpak biedt een drietal praktische instrumenten waarmee u gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid kunt opheffen en re-integratie kunt bevorderen: pre advies, aanvullend intensief trajectplan en loonkostensubsidie. De afspraken in het kader van de Sluitende aanpak zijn in de cao vastgelegd.

Meer informatie over de Sluitende aanpak en subsidies vindt u op de website van het Participatiefonds.

Laatste nieuws

  • Het kabinet heeft besloten het quotum voor de banenafspraak te activeren voor de sector overheid en onderwijs. Dat blijkt uit een brief die op vrijdag 9 september jl. naar de Eerste en Tweede Kamer is gestuurd.

  • De ontwikkel- en testfase van het lerarenregister moeten het komend schooljaar zorgen dat de gefaseerde invoering in schooljaar 2018-2019 van start kan gaan. Dat hebben de bewindslieden van OCW vlak voor de zomervakantie gemeld.

  • De invoering van een wettelijk quotum voor de banenafspraak leidt juist niet tot extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Het Verbond Sectorwerkgevers Overheid vraagt aan een nieuw kabinet om een aantal knelpunten weg te nemen, zodat de banenafspraak beter realiseerbaar is.

Agenda

Net aangekondigd

Meer agenda-items

Veelgestelde vragen

  • Kan ik nog een bindingscontract aangaan voor schooljaar 2017/2018?

    In artikel 3.7 lid 2 van de CAO PO is opgenomen dat een bindingscontract niet aangegaan kan worden na 30 september 2017. Als u nog een bindingscontract aan wilt gaan voor dit schooljaar, dan kan dat door dit voor het verstrekken van deze datum te doen. Een bindingscontract kan worden aangegaan voor maximaal een jaar. Een bindingscontract mag dus doorlopen tot een datum na 30 september 2017, maar mag na deze datum niet meer worden aangegaan.

  • Waarom is de datum voor RDDF-plaatsing in het bijzonder onderwijs 1 februari en in het openbaar onderwijs 1 augustus?

    Er is gezocht om (op macro-niveau) de invoering van de transitievergoeding via cao-regelingen te compenseren dan wel budgettair neutraal te houden. Voor alleen het bijzonder onderwijs kwam de transitievergoeding er immers gewoon bij. De compensatie is gevonden in het enigszins versoberen van de WOPO voor het bijzonder onderwijs en in het verkorten van de periode tot ontslag om bedrijfseconomische redenen. De mogelijkheid tot ontslag werd een half jaar naar voren geschoven (naar 1 februari). Partijen wilden het jaar in het RDDF handhaven en daarom dus ook RDDF-plaatsing per 1 februari.

    Voor het openbaar onderwijs is er niets gewijzigd omdat de transitievergoeding immers ook niet voor het openbaar onderwijs geldt.

  • Is de eenmalige uitkering die werknemers in april krijgen naar rato? En zo ja, is dit dan alleen naar rato van de werktijdfactor (wtf) of is de duur van het dienstverband ook van invloed hierop?

    De uitkering is naar rato, maar kent wel een opbouwsystematiek over de maanden januari tot en met april. Er wordt € 125,00 naar rato per maand opgebouwd. Als de werknemer pas in februari in dienst is getreden, ontvangt hij dus € 375,00. Werkte de werknemer in de maanden januari en februari bijvoorbeeld 0,5 fte en vanaf maart 1,0 fte, dan bouwt hij over de maanden januari en februari € 62,50 per maand op en vanaf maart € 125,00. Hij krijgt dan in april € 375,00.