Arbeidsrecht actueel

Voor sociale zekerheid en pensioenen volgt de PO-Raad de totstandkoming van landelijke wet- en regelgeving, informeert zij haar leden over veranderingen en oefent daar waar nodig invloed uit in het belang van haar leden. 

Op deze pagina vind u informatie over:

Normalisering rechtspositie ambtenaren

Medewerkers op openbare en bijzondere scholen krijgen dezelfde rechtspositie. Leraren en andere medewerkers van openbare scholen vallen daardoor straks niet langer onder het ambtenarenrecht maar eveneens onder het arbeidsrecht op grond van het Burgerlijk Wetboek. De verwachting is dat het nog zeker tot 2020 duurt voordat dit daadwerkelijk van kracht is.

Op dit moment gelden voor medewerkers in het openbaar en bijzonder onderwijs verschillende regelingen. Zo hebben zij te maken met andere ontslagregels en een andere rechtsgang. De Eerste en Tweede Kamer hebben in 2016 ingestemd met het wetsvoorstel Normalisering rechtspositie ambtenaren. Daarmee verdwijnen op termijn de verschillen. De Wet werk en zekerheid (Wwz), inclusief ketenregeling en transitievergoeding, gaat dan ook gelden voor het openbaar onderwijs. Ook de CAO PO moet aangepast worden. In de cao zijn nu afzonderlijke bepalingen opgenomen voor het openbaar onderwijs ten aanzien van aanstelling, ontslag en vervangingsbeleid.

Voor de normalisering van de rechtspositie van ambtenaren moeten diverse wetten en regelingen worden gewijzigd. De verwachting is dat het nog zeker tot 2020 duurt voordat alle regels van kracht zijn.

Hier vindt u een aantal vragen en antwoorden over de normalisering van de rechtspositie van ambtenaren. Voor meer informatie over de normalisering kunt u contact opnemen met de Helpdesk (alleen voor leden van de PO-Raad).

Ketenregeling

In de CAO PO 2018-2019 is de ketenregeling voor het bijzonder onderwijs aangepast en verruimd. De gronden voor een tijdelijke arbeidsovereenkomst zijn uit de cao gehaald en er is een uitzondering op de ketenregeling in de cao opgenomen voor vervanging bij ziekte van een leraar. In dit factsheet staat hoe de nieuwe ketenregeling precies werkt.

Transitievergoeding

Als een dienstverband op of na 1 juli 2015 op initiatief van de werkgever wordt beëindigd of niet wordt voortgezet en twee jaar of langer heeft geduurd, dient in principe een vergoeding te worden betaald. De hoogte van die vergoeding is afhankelijk van de duur van de arbeidsovereenkomst en het salaris van de medewerker. De vuistregel is dat de transitievergoeding 1/3e maandsalaris per dienstjaar bij het schoolbestuur bedraagt.

Lees hier meer over de transitievergoeding en het overgangsrecht.

Extra banen voor mensen met arbeidsbeperking

Een beter perspectief op een reguliere baan voor mensen met een arbeidsbeperking en zoveel mogelijk mensen die meedoen in de samenleving. Dat is het doel van de Participatiewet die in januari 2015 in werking trad. De PO-Raad verbindt zich graag aan dit doel. Dit betekent namelijk dat meer leerlingen die van het voortgezet speciaal onderwijs komen een plek op de arbeidsmarkt kunnen krijgen. Daarnaast voldoet het primair onderwijs daarmee aan haar maatschappelijke plicht. Het vraagt echter wel veel van schoolbesturen in de sector.

Lees hier meer informatie over de banenafspraak. Kijk ook naar de inspirerende voorbeelden.

Project Baanbrekers 

Het project Baanbrekers biedt praktische ondersteuning voor schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs bij het realiseren van nieuwe banen voor mensen met een arbeidsbeperking.

Schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs geven aan dat zij het doel van de banenafspraak om mensen met een arbeidsbeperking aan de slag te helpen onderschrijven. Tegelijkertijd geven de schoolbesturen ook aan veel moeite te hebben om banen te creëren voor de doelgroep als gevolg van een combinatie van sectorspecifieke én algemene knelpunten. Daarom is gekozen voor een strategie waarbij er vooral aandacht is voor het oplossen van de praktische knelpunten van het deelnemende schoolbestuur.

De PO-Raad en VO-raad spannen zich in om schoolbesturen via het project Baanbrekers extra te ondersteunen. Het doel is om meer mensen met een arbeidsbeperking een kans te bieden op een baan in het onderwijs. In totaal kunnen er in twee jaar 72 schoolbesturen actief deelnemen aan het project. Een schoolbestuur kan zich hier aanmelden.

Lees hier meer over het project Baanbrekers.

Alle inhoud binnen dit onderwerp

Laatste nieuws

  • Zo’n 15 procent van de leraren in het primair onderwijs staat (enigszins) positief tegenover het verhogen van hun aanstellingsomvang. Tegelijkertijd wil ongeveer 30 procent van de leraren in de toekomst minder werken. Daarmee lijkt het verhogen van de deeltijdfactor geen haalbare oplossing voor het lerarentekort. 

  • In het private arbeidsrecht is er een zogenaamde aanzegplicht. Een werkgever moet de werknemer schriftelijk op de hoogte stellen of hij de tijdelijke arbeidsovereenkomst wil voortzetten. Dit moet minimaal één maand voordat de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt. Deze aanzegplicht geldt vanaf 1 januari ook voor het openbaar onderwijs.

  • ,,We hebben in Nederland 2,1 miljoen mensen met een arbeidsbeperking. We kennen allemaal wel iemand die tot die doelgroep behoort. Die kunnen we niet langs de kant laten staan.'' Staatssecretaris Tamara van Ark vertelt tijdens de startbijeenkomst van het project Baanbrekers wat haar motivatie is om zich sterk te maken voor de banenafspraak. Met het project Baanbrekers bieden de VO-raad en PO-Raad scholen extra ondersteuning om meer mensen met een arbeidsbeperking aan een baan in het onderwijs te helpen.

Agenda

Komende evenementen

Meer agenda-items

Veelgestelde vragen

  • Hebben partners van moeders vanaf 1 januari 2019 recht op vijf dagen kraamverlof na de geboorte van het kind?

    Vanaf 1 januari 2019 krijgen partners van de moeder recht op vijf dagen kraamverlof. Zij mogen dit opnemen in de vier weken na de geboorte van het kind. In art. 8.7 lid 1 sub l CAO PO staat dat de werknemer recht heeft op twee dagen kraamverlof. Indien er in een cao andere afspraken staan dan in de wet, gelden deze nog tot uiterlijk 1 juli 2019. Klopt het dat werknemers in het primair onderwijs tot 1 juli 2019 recht hebben op twee dagen kraamverlof? Of hebben zij vanaf 1 januari 2019 recht op vijf dagen kraamverlof?

    Werknemers in het primair onderwijs hebben vanaf 1 januari 2019 recht op vijf dagen kraamverlof. Bij de totstandkoming van de CAO PO hebben de sociale partners nooit de intentie gehad om af te wijken van de wettelijke regels omtrent het kraamverlof. De sociale partners in het primair onderwijs blijven ook na de invoering van de Wet WIEG de wet volgen.

  • Is de werkgever verplicht om een mei-brief te versturen? Voldoet hij hiermee aan de aanzegplicht en opzegtermijn?

    Nee, een mei-brief is niet verplicht. Hieronder leggen wij uit wat het verschil is tussen opzeggen en aanzeggen.

    Bijzonder onderwijs

    • Aanzegplicht

    Het bijzonder onderwijs valt onder het Burgerlijk Wetboek. In art. 7:668 lid 1 BW staat dat een werkgever de werknemer schriftelijk uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt, moet laten weten of hij de arbeidsovereenkomst voortzet en, bij voortzetting, onder welke voorwaarden hij de arbeidsovereenkomst wil voortzetten. Dit is de wettelijke aanzegplicht. Verzuimt de werkgever dit te doen of doet hij het te laat, dan is hij een boete verschuldigd. Als een werkgever te laat is, loopt de arbeidsovereenkomst nog steeds van rechtswege af. De aanzegplicht geldt niet bij arbeidsovereenkomsten die zijn aangegaan voor een periode korter dan zes maanden.

    Let op: indien er sprake is van een tijdelijk contract met uitzicht op vast, art. 3.3 cao PO, dan geldt dat er op grond van de cao PO een aanzegplicht geldt van twee maanden in plaats van één maand, zie art. 3.8 lid 3 cao PO. Ook heeft het niet voldoen aan deze cao-aanzegplicht wél arbeidsrechtelijke gevolgen. Deze staan vermeld in art. 3.8 lid 4 cao PO. Voor de overige contracten geldt een aanzegplicht van één maand, ook indien het vervangingscontracten zijn en deze zes maanden of langer hebben geduurd.

    • Opzegtermijn

    Een opzegtermijn is iets anders dan de wettelijke aanzegplicht. Een opzegtermijn geldt alleen indien een contract voor bepaalde tijd tussentijds wordt beëindigd of indien een contract voor onbepaalde tijd wordt beëindigd. In de art. 3.10 t/m 3.13 cao PO staan de gronden voor opzegging. In art. 3.14 staat de opzegtermijn.

    Openbaar onderwijs

    • Aanzegplicht

    In het openbaar onderwijs geldt geen wettelijke aanzegplicht. Tijdelijke contracten lopen van rechtswege af, werkgever hoeft van te voren niet te melden of hij het contract gaat verlengen of niet. Uiteraard is het wel netjes om dit te doen, maar er staat geen sanctie op indien het niet wordt gedaan.

    Let op: indien er een aanstelling is aangegaan bij wijze van proef met uitzicht op vast, dan dient een werkgever ten minste twee maanden voor afloop van de aanstelling te laten weten wat hij met de aanstelling doet. Dit moet op grond van art. 4.7 lid 2 cao PO. Voor andere tijdelijke aanstellingen geldt dat zij van rechtswege aflopen.

    • Opzegtermijn

    In het openbaar onderwijs gelden geen specifieke opzegtermijnen. Wel zijn er in art. 4.11 cao PO termijnen genoemd die aangehouden dienen te worden. De werkgever en werknemer moeten naar de grond van ontslag kijken (art. 4.8 cao PO) en afhankelijk van die grond geldt er een termijn voor ontslag.

  • Wat moet elk schoolbestuur doen met betrekking tot de vervallen compensatie nabestaandenpensioen?

    Per 1 mei 2018 vervalt het recht op compensatie voor de uitkering op basis van de Algemene nabestaandenwet (ANW) in de pensioenregeling bij het ABP. Schoolbesturen kunnen afspraken maken met een verzekeraar over alternatieven, maar zijn dat niet verplicht. 

    Leden van de PO-Raad met een account voor mijn.poraad.nl kunnen meer informatie voor hun werknemers (zie bericht) en voor hun eigen mogelijkheden (zie bericht) vinden op mijn.poraad.nl. Meer informatie is ook te vinden op de website van ABP.