Arbeidsrecht actueel

Voor sociale zekerheid en pensioenen volgt de PO-Raad de totstandkoming van landelijke wet- en regelgeving, informeert zij haar leden over veranderingen en oefent daar waar nodig invloed uit in het belang van haar leden. Voor speciale groepen op de arbeidsmarkt voert de PO-Raad overleg met onder andere UWV Werkbedrijf en Loyalis Maarwerk Administraties. Daarnaast neemt de PO-Raad deel aan de landelijke overleggen: Verbond van Sectorwerkgevers Overheid (VSO) en de stuurgroep sluitende aanpak Wia.

 

Wajongers in het primair onderwijs

Schoolbesturen in het primair onderwijs willen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen door Wajongers, na een geslaagde proefplaatsing, in dienst te nemen. De huidige cao biedt geen mogelijkheden om rekening te houden met de bijzondere positie van Wajongers. Voorstel is om in de cao een voorziening op te nemen die het mogelijk maakt om Wajongers in dienst te nemen tegen het wettelijk minimumloon.

Om werkgevers beter in staat te stellen Wajongers aan te nemen heeft de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) in samenwerking met CrossOver en UWV een Wajong Wijzer ontwikkeld. De Wajong Wijzer biedt werkgevers concrete informatie over hoe je een Wajonger met succes in dienst kunt nemen en houden.

Sluitende aanpak

De Sluitende aanpak is ontwikkeld om te voorkomen dat mensen langdurig afhankelijk worden van een Wia-uitkering. Uitgangspunt is om zo snel mogelijk na te gaan of iemand nog inzetbaar is in de eigen organisatie of daarbuiten. De Sluitende aanpak biedt een drietal praktische instrumenten waarmee u gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid kunt opheffen en re-integratie kunt bevorderen: pre advies, aanvullend intensief trajectplan en loonkostensubsidie. De afspraken in het kader van de Sluitende aanpak zijn in de cao vastgelegd.

Meer informatie over de Sluitende aanpak en subsidies vindt u op de website van het Participatiefonds.

Laatste nieuws

  • Staatssecretaris Van Ark heeft toegezegd dat ze haar plannen met loondispensatie gaat aanpassen. Verschillende organisaties in het onderwijs hadden hier op aangedrongen: ,,Door werknemers met een beperking minder te willen belonen, maakt het kabinet van kansengelijkheid een wassen neus en doet het alle inspanningen van het onderwijs teniet.'' 

  • De uitzondering op de ketenregeling voor het primair onderwijs is opgenomen in het Wetsvoorstel arbeidsmarkt in balans. Tot 7 mei kan iedereen reageren op dit wetsvoorstel via de internetconsultatie. De PO-Raad sluit in haar reactie aan op de gezamenlijke reactie van de Zelfstandige Publieke Werkgevers (ZPW). Leden van de PO-Raad kunnen deze tekst ook gebruiken voor een reactie.

Veelgestelde vragen

  • Is de werkgever verplicht om een mei-brief te versturen? Voldoet hij hiermee aan de aanzegplicht en opzegtermijn?

    Nee, een mei-brief is niet verplicht. Hieronder leggen wij uit wat het verschil is tussen opzeggen en aanzeggen.

    Bijzonder onderwijs

    • Aanzegplicht

    Het bijzonder onderwijs valt onder het Burgerlijk Wetboek. In art. 7:668 lid 1 BW staat dat een werkgever de werknemer schriftelijk uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt, moet laten weten of hij de arbeidsovereenkomst voortzet en, bij voortzetting, onder welke voorwaarden hij de arbeidsovereenkomst wil voortzetten. Dit is de wettelijke aanzegplicht. Verzuimt de werkgever dit te doen of doet hij het te laat, dan is hij een boete verschuldigd. Als een werkgever te laat is, loopt de arbeidsovereenkomst nog steeds van rechtswege af. De aanzegplicht geldt niet bij arbeidsovereenkomsten die zijn aangegaan voor een periode korter dan zes maanden.

    Let op: indien er sprake is van een tijdelijk contract met uitzicht op vast, art. 3.3 cao PO, dan geldt dat er op grond van de cao PO een aanzegplicht geldt van twee maanden in plaats van één maand, zie art. 3.8 lid 3 cao PO. Ook heeft het niet voldoen aan deze cao-aanzegplicht wél arbeidsrechtelijke gevolgen. Deze staan vermeld in art. 3.8 lid 4 cao PO. Voor de overige contracten geldt een aanzegplicht van één maand, ook indien het vervangingscontracten zijn en deze zes maanden of langer hebben geduurd.

    • Opzegtermijn

    Een opzegtermijn is iets anders dan de wettelijke aanzegplicht. Een opzegtermijn geldt alleen indien een contract voor bepaalde tijd tussentijds wordt beëindigd of indien een contract voor onbepaalde tijd wordt beëindigd. In de art. 3.10 t/m 3.13 cao PO staan de gronden voor opzegging. In art. 3.14 staat de opzegtermijn.

    Openbaar onderwijs

    • Aanzegplicht

    In het openbaar onderwijs geldt geen wettelijke aanzegplicht. Tijdelijke contracten lopen van rechtswege af, werkgever hoeft van te voren niet te melden of hij het contract gaat verlengen of niet. Uiteraard is het wel netjes om dit te doen, maar er staat geen sanctie op indien het niet wordt gedaan.

    Let op: indien er een aanstelling is aangegaan bij wijze van proef met uitzicht op vast, dan dient een werkgever ten minste twee maanden voor afloop van de aanstelling te laten weten wat hij met de aanstelling doet. Dit moet op grond van art. 4.7 lid 2 cao PO. Voor andere tijdelijke aanstellingen geldt dat zij van rechtswege aflopen.

    • Opzegtermijn

    In het openbaar onderwijs gelden geen specifieke opzegtermijnen. Wel zijn er in art. 4.11 cao PO termijnen genoemd die aangehouden dienen te worden. De werkgever en werknemer moeten naar de grond van ontslag kijken (art. 4.8 cao PO) en afhankelijk van die grond geldt er een termijn voor ontslag.

  • Wat moet elk schoolbestuur doen met betrekking tot de vervallen compensatie nabestaandenpensioen?

    Per 1 mei 2018 vervalt het recht op compensatie voor de uitkering op basis van de Algemene nabestaandenwet (ANW) in de pensioenregeling bij het ABP. Schoolbesturen kunnen afspraken maken met een verzekeraar over alternatieven, maar zijn dat niet verplicht. 

    Leden van de PO-Raad met een account voor mijn.poraad.nl kunnen meer informatie voor hun werknemers (zie bericht) en voor hun eigen mogelijkheden (zie bericht) vinden op mijn.poraad.nl. Meer informatie is ook te vinden op de website van ABP.

  • Heeft de verlaging van het inkomen als gevolg van de staking invloed op de ABP premies?

    Verlaging van het inkomen als gevolg van de staking heeft geen effect op de pensioenopbouw. Deze is gebaseerd op het inkomen op 1 januari. Bij het bepalen van dat inkomen is geen rekening gehouden met eventuele kortingen in verband met staking(en).