Cao primair onderwijs

Op dit moment geldt de Verlengde CAO PO 2019-2020. De afspraken uit deze cao voor het primair onderwijs gelden officieel tot en met 31 december 2021. 

Op korte termijn vind je hier de volledige tekst van deze cao.

Een goede cao voor het primair onderwijs maakt het mede mogelijk dat leraren, schoolleiders en onderwijsondersteuners hun werk goed kunnen doen en dat leerlingen daardoor goed onderwijs krijgen.

In de cao maakt de PO-Raad als werkgeversorganisatie met de werknemersorganisaties afspraken over arbeidsvoorwaarden. De PO-Raad behartigt daarbij de belangen van de schoolbesturen aan de cao-tafel. Bij deze onderhandelingen is oog voor de uitvoerbaarheid van de afspraken voor het schoolbestuur en voor de kwaliteit van het onderwijs voor leerlingen. Uitgangspunt is dat schoolbesturen in positie worden gebracht om integraal verantwoordelijkheid te dragen voor het werkgeverschap. Zelf afwegingen maken over organisatie inrichting en de arbeidsvoorwaarden daarbij. Vrijheid om te kunnen besturen. Daarom is de inzet van de PO-Raad juist op minder regelen minder vastleggen minder details meer keuze en beslisruimte. Waar ook ruimte is voor schoolbesturen om dit te laten regelen of vrijheid te geven op schoolniveau. Naast het afsluiten van de cao biedt de PO-Raad ondersteuning aan de schoolbesturen bij het uitvoeren van de CAO. 

Eerdere cao

Op zoek naar de tekst van een 'oude' cao:

Kop-cao

Het geld voor de arbeidsmarktmiddelen voor het primair onderwijs en voor de vakbondsfaciliteiten (Govak-middelen) zijn vanaf 2018 toegevoegd aan de lumpsum. Schoolbesturen zijn verplicht om dit geld af te dragen. Deze verplichting is vastgelegd in een zogenaamde kop-cao. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de verplichting die ontstond bij decentralisatie van de onderhandelingen over de primaire arbeidsvoorwaarden in 2014.

Voorheen betaalde het ministerie van OCW een subsidie aan de vakbonden en aan het arbeidsmarktplatform. In het kader van de decentralisatie van onderhandelingen over de primaire arbeidsvoorwaarden is in 2014 vastgelegd dat deze subsidie eveneens gedecentraliseerd zou worden. Het primair onderwijs volgt daarbij andere sectoren waarin dit al langer op deze manier is geregeld. Het gaat in totaal om 7,2 miljoen euro.

In het decentralisatie-convenant van 2014 (waarin de decentralisatie van de primaire arbeidsvoorwaarden is geregeld) is vastgelegd dat de verplichting van schoolbesturen om deze middelen af te dragen wordt opgenomen in de cao. Met het afsluiten van een kop-cao is aan die verplichting voldaan. Een kop-cao bevat afspraken voor langere tijd. De afspraken die nu zijn gemaakt, gelden in ieder geval tot 1 januari 2023.

Uitvoering bovenwettelijke regelingen

Sinds 1 januari 2019 zijn schoolbesturen zelf verantwoordelijk voor het opdrachtgeverschap van de uitvoering van de bovenwettelijke regelingen in het primair onderwijs, zoals de WOPO en de ZAPO. Ze ontvangen daarvoor een vergoeding in de lumpsum. De PO-Raad heeft een raamcontract met WWplus afgesloten om schoolbesturen te blijven ondersteunen bij de uitvoering van de regelingen.

Voor meer informatie over de uitvoering van de regelingen en het raamcontract, kun je contact opnemen met de Helpdesk van de PO-Raad (voor leden van de PO-Raad).

Onderhandelingen nieuwe cao

Als eerste stap in het onderhandelproces voor een nieuwe cao wordt met de Arbeidsvoorwaardencommissie gesproken over speerpunten en prioriteiten voor nieuwe onderhandelingen. Deze speerpunten en prioriteiten worden getoest bij een groter deel van de achterban van de PO-Raad. Vervolgens maakt de onderhandleingsdelegatie de hooflijnen van de inzet voor de onderhandelingen concreet in de vorm van een conceptmandaat en een conceptinzetbrief. Het bestuur van de PO-Raad geeft, op basis van advies van de Arbeidsvoorwaardencommissie, een onderhandelingsmandaat aan de onderhandelingsdelegatie. De onderhandelingsdelegatie van de PO-Raad onderhandelt namens de schoolbesturen met vakbonden over de cao voor het primair onderwijs. 

De cao-onderhandelingen tussen de PO-Raad en de vakbonden staan onder leiding van een onafhankelijke voorzitter van de cao-tafel. Uitkomst van de cao-onderhandelingen is een onderhandelaarsakkoord waarin de afspraken staan voor de nieuwe cao.  De Arbeidsvoorwaardencommissie bekijkt of het onderhandelaarsakkoord past binnen het mandaat en adviseert het bestuur van de PO-Raad hierover. Het bestuur besluit of ze het akkoord voorlegt aan de leden van de PO-Raad en communiceert hierover met de aangesloten schoolbesturen. 

Bij de ledenraadpleging wordt ieder lid van de PO-Raad in gelegenheid gesteld om (electronisch) te stemmen over het onderhandelaarsakkoord. Als zowel de leden van de PO-Raad als de achterban van de werknemersorganisaties voor het onderhandelaarsakkoord stemmen, wordt het akkoord definitief. Daarna gaan de partijen praten over de definitieve teksten van de cao. Deze worden zo snel mogelijk vastgesteld en bekendgemaakt.

Lees ook het volledige proces van onderhandelingen over de cao.

De cao is bindend voor leden van de PO-Raad en bij algemeen verbindend verklaren, wordt deze ook geldend voor niet-leden die wel tot de sector primair onderwijs behoren. De huidige cao is niet algemeen verbindend verklaard.

Primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden

Vanaf januari 2014 onderhandelt de PO-Raad met de bonden over zowel de primaire- als secundaire arbeidsvoorwaarden. Tot die tijd werd over de primaire arbeidsvoorwaarden nog door het ministerie van OCW met de bonden onderhandeld, sinds de decentralisatie kan aan één cao-tafel over het totale pakket arbeidsvoorwaarden onderhandeld worden. Hierdoor kan er een beter op elkaar afgestemd arbeidsvoorwaardenpakket samengesteld worden. 

Vragen?

Voor meer informatie over de CAO PO kun je contact opnemen met de Helpdesk van de PO-Raad (voor leden van de PO-Raad). In de Toolbox HRM zijn tools te vinden die helpen bij het implementeren van de CAO.

Bestanden bij dit onderwerp

Laatste nieuws

Agenda

Net aangekondigd

  • do
    10
    dec

    BurgerschapsBorrels

    15:30 - 16:30
    Georganiseerd door: 
    i.s.m. PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf, Leraren, Schoolleiders, Overig
  • do
    14
    jan

    BurgerschapsBorrels

    15:30 - 16:30
    Georganiseerd door: 
    i.s.m. PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf, Leraren, Schoolleiders, Overig
  • do
    11
    feb

    BurgerschapsBorrels

    15:30 - 16:30
    Georganiseerd door: 
    i.s.m. PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf, Leraren, Schoolleiders, Overig
  • do
    11
    mrt

    BurgerschapsBorrels

    15:30 - 16:30
    Georganiseerd door: 
    i.s.m. PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf, Leraren, Schoolleiders, Overig
  • do
    08
    apr

    BurgerschapsBorrels

    15:30 - 16:30
    Georganiseerd door: 
    i.s.m. PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf, Leraren, Schoolleiders, Overig
  • do
    10
    jun

    BurgerschapsBorrels

    15:30 - 16:30
    Georganiseerd door: 
    i.s.m. PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf, Leraren, Schoolleiders, Overig
  • do
    09
    sep

    BurgerschapsBorrels

    15:30 - 16:30
    Georganiseerd door: 
    i.s.m. PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf, Leraren, Schoolleiders, Overig
  • do
    14
    okt

    BurgerschapsBorrels

    15:30 - 16:30
    Georganiseerd door: 
    i.s.m. PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf, Leraren, Schoolleiders, Overig
Meer agenda-items

Functiereeks leraar primair onderwijs

In de CAO PO 2018-2019 zijn de lerarenfuncties voor het primair onderwijs opnieuw beschreven.

Veelgestelde vragen

  • Valt lunchtijd bij een continuerooster onder onderwijstijd?

    Het is aan de school om te bepalen of zij de leerlingen wil verplichten in de pauze op school te blijven (schooltijd) en of men de pauze mee wil laten tellen als onderwijstijd. Conform de regelgeving rond de medezeggenschap (WMS artikel 13, eerste lid, onder h van de WMS) kan dit alleen met instemming van het deel van de medezeggenschapsraad dat uit en door de ouders of de leerlingen is gekozen. Dat deel van de MR heeft instemmingsrecht als het gaat om de vaststelling van de onderwijstijd.

    Als de pauze is aangewezen als (verplicht) onderdeel van een continurooster hanteert de inspectie een aantal uitgangspunten voor de beoordeling van de vraag of lunchtijd gerekend kan worden tot onderwijstijd:

    • De onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd dienen in overeenstemming te zijn met de wettelijke opdrachten voor het onderwijs (art. 9 van de WPO).
    • De onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd dienen in overeenstemming te zijn met de eigen opdrachten voor het onderwijs die de school zich stelt zijn uitgewerkt in een onderwijsprogramma en staan beschreven in het schoolplan van de school (artikel 12, tweede lid van de WPO).
    • In de schoolgids is informatie opgenomen over de wijze waarop de verplichte onderwijstijd wordt benut (artikel 13, eerste lid, onder d van de Wpo). Het door de ouders of de leerlingen gekozen deel van de MR moet van tevoren hebben ingestemd met het aanmerken van lunchtijd als onderwijstijd (artikel 13, eerste lid, onder h van de WMS) en met de vaststelling van de schoolgids (artikel 13, eerste lid, onder g van de WMS). Bovendien moeten de ouders worden geraadpleegd voorafgaand aan het nemen van een besluit over het vaststellen van de onderwijstijd (WMS, Art. 15 lid 3). Zie:  Lunchtijd en onderwijstijd | Onderwijstijd | Inspectie van het onderwijs (onderwijsinspectie.nl)
  • Is het wettelijk toegestaan om in het taakbeleid af te spreken dat in een schooljaar te weinig gewerkte uren worden meegenomen naar een volgend schooljaar, om die uren alsnog toe te bedelen en zo de 'minuren' te compenseren?

    De normjaartaak kent geen wettelijke grondslag, maar is vastgelegd in de cao po. Voor de normjaartaak geldt dat de omvang en invulling daarvan per schooljaar wordt afgesproken. De werkgever moet er dus op toezien dat de normjaartaak van de werknemer volledig in het schooljaar wordt ingezet. Een systeem van plus- en minuren past niet in deze handelwijze en wordt dan ook niet ondersteund door cao-partijen.

  • Waarom staan de begrippen start-, basis- en vakbekwaam niet meer in de huidige CAO PO?

    In de nieuwe cao hebben we de sector veel meer ruimte gegeven. Met een nieuwe medewerker wordt een arbeidsvoorwaardengesprek gevoerd. Hoe de inschaling bepaald wordt, is niet langer uitputtend geregeld. Een schoolbestuur gaat met de nieuwe medewerker in gesprek over de beschrijving van de functie (uit functiegebouw) en bijbehorende schaal, trede, werktijd en werktijdfactor.

    Verder voert een bestuur met iedere werknemer gesprekken in het kader van de gesprekkencyclus. Tijdens die gesprekken wordt onder andere het functioneren besproken. Bij leraren zal dat onder meer gaan aan de hand van de voor de beroepsgroep geldende bekwaamheidseisen, maar ook aan de hand van andere indicatoren die school (en medewerker) hebben afgesproken in het kader van groep/doorgroei/taken/verantwoordelijkheden/functie-uitoefening etc.

    Voor wat betreft start-, basis- en vakbekwaam, kunnen besturen deze nog hanteren als basis van hun beloningsbeleid voor de startende leraar, maar dat kan ook op andere manieren. Ook hier hebben besturen meer vrijheid gekregen.