• Het ministerie van OCW heeft de tweede regeling bekostiging personeel gepubliceerd voor het schooljaar 2020-2021. Uit deze regeling blijkt dat de personele bekostiging in het primair onderwijs (incl. budget voor personeels- en arbeidsmarktbeleid) met 1,638% is  toegenomen ten opzichte van de definitieve regeling bekostiging personeel 2019-2020.

  • Het ministerie van OCW heeft de tweede regeling bekostiging personeel gepubliceerd voor het schooljaar 2020-2021. Uit deze regeling blijkt dat de personele bekostiging in het primair onderwijs (incl. budget voor personeels- en arbeidsmarktbeleid) met 1,638% is  toegenomen ten opzichte van de definitieve regeling bekostiging personeel 2019-2020. Leden van de PO-Raad kunnen hier meer lezen over... Lees verder

  • Uit de Voorjaarsnota blijkt dat de indexatie van de personele bekostiging voor 2020 iets hoger is dan het eerder afgegeven percentage op basis waarvan de cao is afgesloten. Het kabinet reserveert daarnaast extra geld om de bijgestelde leerlingenprognose te dekken. Het kabinet zegt echter maar een klein deel toe van het geld dat nodig lijkt voor de aanpak van het lerarentekort. De Voorjaarsnota 2020 is eind april naar de Tweede Kamer gestuurd.

  • Minister Arie Slob (Onderwijs) wil 100 miljoen euro investeren in het uitwerken en uitvoeren van de noodplannen van de G5 voor het tegengaan van het lerarentekort. Dat maakte hij bekend tijdens het Kamerdebat over leraren van afgelopen woensdag. Dit geld is nog niet beschikbaar, maar de minister geeft aan zich in te zetten om ‘ervoor te zorgen dat we die gelden zullen vinden’.

  • Het lerarentekort is in het hele land voelbaar. In Zeeland komt daar nog een aantal problemen bij: het is een krimpregio, er is slechts één pabo en er zijn veel kleine scholen, waardoor leraren vaak les geven aan meerdere groepen tegelijk en op meerdere niveaus. Het lerarentekort aanpakken vraagt dan ook om intensieve samenwerking tussen vele partijen: ,,Als we de krachten niet bundelen, zal het invullen van vacatures in Zeeland een onmogelijke opgave worden.”

  • Bij het onderwijzen van kinderen en jongeren in digitale geletterdheid is het cruciaal dat leraren, scholen en opleiders samen aan de slag gaan en van elkaar leren. Die samenwerking zal in het licht van ‘professioneel proberen’ moeten staan. Dat betoogt Anko van Hoepen in de essaybundel Anders Organiseren met ict. De bundel is samengesteld door Kennisnet en werd gepresenteerd tijdens OnderwijsInzicht op 17 januari.

  • Hoe kan anders organiseren helpen de kansengelijkheid voor leerlingen te vergroten? Of hoe kan het binnen jouw schoolbestuur een bijdrage leveren aan het verminderen van de werkdruk van leraren? Dien nu je innovatievraag anders organiseren in bij de PO-Raad en ontvang ondersteuning bij de beantwoording van je vraag.

  • Onderwerp
    06-12-2019

    De samenleving is sterk veranderd, maar het onderwijs is al tijden op dezelfde manier georganiseerd: één leraar voor één klas voor vijf dagen per week. Eigentijds onderwijs vraagt om continue verbetering, ook van de organisatie van het onderwijs. Zoals het onderwijs nu is ingericht biedt het onvoldoende mogelijkheden om antwoorden te geven op de uitdagingen die de samenleving van ons onderwijs vraagt. Anders organiseren kan scholen en schoolbesturen kansen bieden slim met deze uitdagingen om te gaan en de grenzen van wat mogelijk is op te zoeken. Lees verder

  • Schoolbesturen in het primair onderwijs ontvangen in december de uitbetaling van de € 150 miljoen voor arbeidsvoorwaarden. Het bedrag dat de schoolbesturen ontvangen is echter niet het definitieve bedrag. Begin 2020 vindt er een verrekening plaats, zodat de verdeling van dit extra geld voor alle onderwijssoorten in lijn wordt gebracht met de kosten die hiertegenover komen te staan.

  • De instroom in de ww vanuit het primair onderwijs is de afgelopen jaren sterk gedaald. Hoe kan het dan toch dat er een ww piek is in de zomerperiode? En waarom is er instroom in de ww terwijl het po kampt met een oplopend lerarentekort? Vragen die tijdens het debat over de Onderwijsbegroting in de Tweede Kamer ook aan bod kwamen. In dit artikel een aantal feiten en cijfers over werkloosheid in het primair onderwijs en de zogenaamde zomerpiek.

Pagina's