• De Algemene Rekenkamer vindt dat scholen én gemeenten hun vastgoeddata beter op orde moeten brengen. Dan kunnen bestuurders betere beslissingen nemen en kan het schoolgebouw meer dan 'een zesje' worden, aldus collegelid Kees Vendrik in Schoolfacilities

  • Zowel het Parool als het NRC Handelsblad schonk afgelopen donderdag aandacht aan het rapport van de Algemene Rekenkamer (ARK) over onderwijshuisvesting. Daaruit komt naar voren dat leraren hun schoolgebouw gemiddeld beoordelen met het cijfer 5,7. Een groot knelpunt in onderwijshuisvesting is de vraag wie verantwoordelijk is voor renovatie. Nieuwbouw is bij de gemeente belegd, onderhoud bij de schoolbesturen. 

  • De Algemene Rekenkamer heeft op 4 juni het rapport Onderwijsmonitor gepresenteerd. Met dit rapport – en het speciaal hiervoor ontwikkelde dashboard – wil  het Hoge College van Staat het zicht op de mate waarin extra onderwijsgeld doelmatig wordt besteed, vergroten. Dit heeft zij gedaan naar aanleiding van het verzoek van de Tweede Kamer eerder dit jaar. De PO-Raad ziet dat de Algemene Rekenkamer belangrijke stappen zet met dit rapport, maar zet haar vraagtekens bij de opgenomen indicatoren.