• Het arbeidsrecht is de afgelopen jaren volop in verandering. De regels wijzigen voortdurend en de komst van nieuwe wetgeving maakt dat kennis snel veroudert. Denk bijvoorbeeld aan de invoering van...

  • In het private arbeidsrecht is er een zogenaamde aanzegplicht. Een werkgever moet de werknemer schriftelijk op de hoogte stellen of hij de tijdelijke arbeidsovereenkomst wil voortzetten. Dit moet minimaal één maand voordat de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt. Deze aanzegplicht geldt vanaf 1 januari ook voor het openbaar onderwijs.

  • Wet Arbeidsmarkt in balans is op 28 mei aangenomen in de Eerste Kamer. Hierdoor verandert de ketenregeling voor tijdelijke contracten. Daarnaast worden door deze wet de verschillen tussen flexibele contracten en vaste contracten kleiner. Het grootste deel van de maatregelen gaat vanaf 1 januari 2020 in.

  • De arbeidsmarkt voor leraren is de afgelopen jaren in een rap tempo veranderd. Was het enkele jaren geleden nog moeilijk voor (startende) leraren om een baan in de sector te bemachtigen, de komende jaren neemt het tekort aan leraren snel toe.

  • Lerarentekorten oplossen met een financiële bonus? Alle kinderen een voorschools programma? Welke rol moet de gemeente spelen bij de aansluiting van het onderwijs op de regionale arbeidsmarkt? Wat...

  • Een tijdje geleden kreeg ik een brief van Eva, een studente die de deeltijdpabo deed. Ze had een universitaire master gehaald in een sociale wetenschap en daarna pas bedacht dat ze wilde lesgeven in het basisonderwijs. Ze schreef zich in voor een driejarige (!) deeltijdopleiding, waarbij niet gekeken werd naar haar vooropleiding. Hoe kan een lerarenopleiding leraren opleiden die straks adaptief onderwijs moeten geven, terwijl de opleiding zelf geen rekening houdt met verschillen?

  • Het Arbeidsmarktplatform PO heeft veel gestelde vragen en antwoorden over het project 'Vierslagleren' op een rij gezet. Op de webpagina van het platform vindt u antwoord op vragen als: Hoe kan ik de lerarenbeurs in het teken van het Vierslagleren aanvragen? En, moeten de startende en ervaren leraar in dezelfde klas lesgeven en dezelfde master volgen?

  • Schoolleiders staan aan de basis van de slagkracht van leraren, de innovatie en ontwikkeling van de organisatie en uiteindelijk de kwaliteit van het onderwijs voor leerlingen. Om deze belangrijke rol met verve te vervullen, moet je sterk en vernieuwend zijn. Maar hoe ontwikkel je je tot zo’n type schoolleider? En hoe werk je aan vernieuwing van binnenuit en stimuleer je de schoolorganisatie om te innoveren? Daarvoor heeft het Arbeidsmarktplatform PO samen met Kennisland een programma ontwikkeld.

  • Het leerlingenprognosemodel www.scenariomodelpo.nl is geactualiseerd. Hiermee zijn actuele prognoses over leerlingen en bevolking beschikbaar. Eveneens maakt het scenariomodel prognoses over personele en materiële bekostiging van scholen en besturen in het basisonderwijs direct inzichtelijk. Het Scenariomodel is een initiatief van het Arbeidsmarktplatform PO

  • Het aandeel reguliere banen voor pas afgestudeerde Pabo-studenten neemt af terwijl het aandeel vervangingsbanen in alle regio’s voor deze groep leraren toeneemt. Bijna 80 procent van de studenten vindt daarnaast binnen een half jaar na het afstuderen een (tijdelijke) onderwijsbaan. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Loopbaan Pabo- afgestudeerden in groei- en krimpregio’s’ van het Arbeidsmarktplatform PO, van de PO-Raad en de werknemersorganisaties.

Pagina's