• Tijdens de eerste dialoogbijeenkomst over de 'Toekomst van ons onderwijs' op maandag 10 februari gaan betrokkenen met elkaar in discussie over de kansengelijkheid in het onderwijs. De komende weken worden er in verschillende steden dialoogbijeenkomsten georganiseerd met diverse prominente gasten. Op 13 februari komt Mariëtte Hamer naar Rotterdam om mee te praten over een sterke vroege start voor leerlingen.

  • Wegens ontwikkelingen rondom het coronavirus is de dialoogbijeenkomst van 23 maart geannuleerd.

    Praat ook mee over de toekomst van ons onderwijs en kom naar een van de discussiebijeenkomsten. 

  • Niet al in groep acht maar pas rond hun vijftiende kiezen leerlingen of ze een academische of beroepsgerichte kant op willen. Ook kunnen alle kinderen zich spelend met elkaar ontwikkelen, ongeacht wie hun ouders zijn of wat die doen. Dat zijn enkele ideeën die een brede coalitie van vertegenwoordigers van leerlingen, studenten, docenten, onderwijsondersteuners, schoolleiders, onderwijsbesturen en kinderopvangorganisaties, waaronder de PO-Raad, vanmiddag presenteerden in het discussiestuk Toekomst van ons onderwijs.

  • Steeds meer scholen werken met opvang en jeugdhulp samen in een integraal kindcentrum (IKC). Hun aantal steeg van vijftien procent in 2016 naar een kwart dit jaar, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Het Kinderopvangfonds. Hun aantal zou sneller groeien als belemmerende wetten en regels eindelijk worden weggenomen, stelt ook de PO-Raad.

  • Onderzoek wat het kost als kinderopvang en onderwijs vergaand kunnen samenwerken én kijk wat dit oplevert. Trek regels en bijbehorend toezicht daarnaast gelijk. Hiervoor pleiten de PO-Raad, Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang, Sociaal Werk Nederland en Vereniging van Nederlandse Gemeenten in een positionpaper. Donderdag spreekt de Tweede Kamer hierover in een rondetafelgesprek.

  • De SP vraagt minister Slob (Onderwijs) om een reactie op een rapport van het Centraal Planbureau (CPB), waarin interventies als kleinere klassen, een universele basisvoorziening voor alle peuters en extra lessen voor risicogroepen als effectief middel tegen leerachterstanden worden bestempeld. Het huidige beleid van het kabinet lijkt strijdig met deze uitkomsten.

  • Is kinderopvang een arbeidsmarktinstrument of is het een middel om kinderen goed van start te kunnen laten gaan op de basisschool? Die belangrijke vraag stond ter discussie tijdens het algemeen overleg kinderopvang in de Tweede Kamer, dat plaatsvond aan de vooravond van de Week van het Jonge Kind.

  • De opvang van peuters moet anders worden aangepakt. Er moet één basisvoorziening komen voor alle kinderen van 2,5 tot 4 jaar, schrijft een landelijke coalitie van gemeenten, scholen, kinderopvangorganisaties en welzijn vandaag in dagblad Trouw

  • In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen gingen politici uit Roermond met vertegenwoordigers uit het onderwijs in debat over het lerarentekort en gelijke kansen. Rinda den Besten, voorzitter van de PO-Raad, was erbij. ,,De gemeente is een belangrijke speler als het gaat om voorzieningen voor peuters, kansengelijkheid en huisvesting.''

  • Een goede start voor álle kinderen in Nederland. Dat is wat de PO-Raad, gemeenten en kindorganisaties willen. Samen hebben zij een plan ontwikkeld om kansengelijkheid voor alle peuters in Nederland te realiseren. In een brief aan de Tweede Kamer pleiten zij voor een integrale peutervoorziening waarbij alle kinderen tussen twee en vier jaar gebruik kunnen maken van zestien uur voorschools aanbod. 

Pagina's