• Hoe voorzien we het onderwijsveld van maatschappelijk relevante informatie? Vanuit zijn functie adviseur OCW Taxonomie bij de Dienst Uitvoering Onderwijs is dat voor Hans Plomp de centrale vraag in zijn dagelijks werk: “Met als taak om het onderwijs te ondersteunen bij de wettelijke verplichting van verantwoorden, vraagt DUO al gegevens van schoolbesturen op het gebied van financiën en bedrijfsvoering op. Daar zijn personeelsgegevens bij gekomen en daarmee dragen we bij aan de Benchmark PO&VO voor het thema overhead.”

  • De Benchmark PO&VO, die vanaf 1 februari 2021 openbaar is, wordt eind 2021 uitgebreid met onder meer het thema overhead. John Kruijer, van de Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland (SVOK), heeft ervaring met een benchmark voor overhead en is er heel stellig over: Overhead is nodig voor goed onderwijs.

  • Met de openbaarmaking op 1 februari 2021 is de Benchmark PO&VO ook publiekelijk een feit. Ondertussen wordt achter de schermen hard doorgewerkt aan de verdere ontwikkeling, zoals met het uitbreiden met het thema overhead.

  • Inzicht krijgen in het bestuur in het funderend onderwijs? Vanaf 1 februari 2021 is de Benchmark PO&VO openbaar. Met dit nieuwe online informatie-instrument hebben schoolbesturen de unieke mogelijkheid om op basis van betrouwbare data hun gegevens naast die van vergelijkbare besturen te leggen. Zo krijgen ze een goed beeld van hoe ze ervoor staan.

  • Na de presentatie van de eerste Benchmark PO&VO, tijdens onze ALV van 19 november, ging Harry van de Kant als één van de eersten aan de slag met de benchmark. Als bestuurder van Panta Rhei, een middelgroot schoolbestuur in het primair onderwijs van – binnenkort – 17 scholen en zo’n 5.000 leerlingen, was hij vanaf het begin van de ontwikkeling van de benchmark benieuwd: ,,De Benchmark PO&VO vult een lacune: je hebt nu de mogelijkheid om je schoolbestuur te vergelijken met vergelijkbare schoolbesturen.”

  • In de Benchmark PO&VO kunnen schoolbesturen hun eigen gegevens naast die van vergelijkbare besturen leggen: gegevens over medewerkers, inzet van middelen en onderwijsopbrengsten. We vroegen drie bestuurders wat ze van de Benchmark vinden.

  • Vergelijken, leren en verbeteren. De Benchmark PO&VO, waarmee schoolbesturen in het funderend onderwijs samen werken aan een sterke sector, werd tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de PO-Raad gepresenteerd. Het was een drukbezochte digitale ALV waarbij uiteraard actualiteiten rondom corona ter sprake kwamen. Verder stemde de ALV in met een nieuwe Code Goed Bestuur voor het primair onderwijs en gingen leden met elkaar in gesprek over het beroep van de leraar.

  • Op donderdag 19 november is het dan zover: de presentatie van de eerste Benchmark PO&VO tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de PO-Raad. Schoolbesturen in het primair onderwijs nemen dan als eersten kennis van hun eigen benchmark voor het primair en voortgezet onderwijs: een uniek informatieproduct op schoolbestuursniveau waarvan de ontwikkeling een jaar geleden startte tijdens de ALV van eind 2019.

  • Dit schooljaar was een aaneenschakeling van turbulente periodes, zegt Rinda den Besten terugblikkend. De sector worstelde met ingewikkelde kwesties en zette ‘stoere stappen’. Wát er ook speelde, zag Anko van Hoepen, het draaide áltijd om onderwijskwaliteit. En dat blijft ook de rode draad in het komende schooljaar, voorzien ze. Den Besten: ,,Het komend jaar staat in het teken van de verkiezingen en de grote vragen.”

  • Eind 2019 stemden leden van de PO-Raad en de VO-raad in met de ontwikkeling van een Benchmark PO en VO. Bestuurders, controllers en stafmedewerkers gaven in grote getalen gehoor aan de oproep om mee te denken over de inrichting. We spraken met drie deelnemers na de werksessies over de verdere ontwikkeling van de benchmark: het wordt veel meer dan een pakket aan cijfers...

Pagina's