• De PO-Raad verkent de mogelijkheid van het opzetten van een benchmark. Doel van de benchmark op bestuursniveau is het onderlinge leren te stimuleren, handvatten te bieden voor gesprekken over besteding van onderwijsgeld en daarnaast een feitelijk onderbouwd sectorbeeld te schetsen. De vraag is nu hoe deze benchmark er uit kan zien en wat er dan voor nodig is. Hiervoor nodigt de PO-Raad schoolbestuurders uit mee te denken via regiotafels en een vragenlijst.

  • De PO-Raad vindt dat verantwoording in het primair onderwijs beter kan én moet, maar denkt dat de brief van ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob (Onderwijs) geen recht doet aan de complexiteit van de bekostiging in de sector. De ministers schrijven in een brief aan de Tweede Kamer dat ze het belang van de lumpsum inzien, maar dat ‘de balans tussen autonomie en verantwoording niet goed is.’ Ze komen daarom met een reeks maatregelen, waaronder wettelijke verankering, om de verantwoording te versterken. De PO-Raad gaat graag met de minister in gesprek over de voorgestelde maatregelen.