• Dit schooljaar was een aaneenschakeling van turbulente periodes, zegt Rinda den Besten terugblikkend. De sector worstelde met ingewikkelde kwesties en zette ‘stoere stappen’. Wát er ook speelde, zag Anko van Hoepen, het draaide áltijd om onderwijskwaliteit. En dat blijft ook de rode draad in het komende schooljaar, voorzien ze. Den Besten: ,,Het komend jaar staat in het teken van de verkiezingen en de grote vragen.”

  • Eind 2019 stemden leden van de PO-Raad en de VO-raad in met de ontwikkeling van een Benchmark PO en VO. Bestuurders, controllers en stafmedewerkers gaven in grote getalen gehoor aan de oproep om mee te denken over de inrichting. We spraken met drie deelnemers na de werksessies over de verdere ontwikkeling van de benchmark: het wordt veel meer dan een pakket aan cijfers...

  • Wil je meewerken aan de ontwikkeling van de po/vo benchmark? De PO-Raad en VO-raad zoeken bestuurders, controllers en stafmedewerkers die willen bijdragen aan de inrichting van de benchmark. Een waardevolle benchmark komt alleen tot stand als de sector zelf aan het stuur zit en gaat over de invulling.  

  • Leden van de PO-Raad en VO-raad hebben tijdens de ALV ingestemd met de ontwikkeling van een po/vo benchmark. Wil je meewerken aan de ontwikkeling van de po/vo benchmark? De PO-Raad en VO-raad zoeken bestuurders, controllers en stafmedewerkers die willen bijdragen aan de inrichting van de benchmark. Een waardevolle benchmark komt alleen tot stand als de sector zelf aan het stuur zit en gaat over de invulling.  

  • Onderwerp
    07-01-2020

    Meer inzicht in onderwijskwaliteit of de financiële positie van schoolbesturen? De po/vo benchmark vergelijkt prestaties en inzet van middelen in het funderend onderwijs.

  • Wil je meewerken aan de ontwikkeling van de po/vo benchmark? De PO-Raad en VO-raad zoeken bestuurders, controllers en stafmedewerkers die willen bijdragen aan de inrichting van de benchmark. Een waardevolle benchmark komt alleen tot stand als de sector zelf aan het stuur zit en gaat over de invulling.  

  • Wanneer worden de eerste resultaten van de benchmark verwacht?

    In het najaar van 2020 publiceert de po/vo Benchmark haar eerste sectorrapportage. In de jaren daarna worden steeds meer indicatoren toegevoegd tot er in 2024 een waardevolle benchmark voor het funderend onderwijs staat.

  • Is het mogelijk om tot vergelijkbare informatie te komen?

    Het kost tijd om als sector tot eenduidige definities te komen voor begrippen als bijvoorbeeld ‘overhead’ of ‘ziekteverzuim’. We kiezen bij de ontwikkeling van de benchmark dan ook voor een groeimodel. De benchmark is geen wondermiddel. Het is een instrument waarmee je je organisatie kunt vergelijken en waarmee je als bestuur of sector iets kunt vertellen over jezelf. De cijfers spreken dus nooit voor zichzelf, maar krijgen waarde in een verhaal en zijn aanleiding voor een gesprek met collega’s en andere stakeholders.

    Het MBO kent al een benchmark, daar zien we dat ‘benchlearning’ veel kan opleveren (bestuurders uit het MBO aan het woord over benchmaking en benchlearning) Als organisaties sturen op een aantal indicatoren die zij belangrijk vinden, krijgen die intern, bijvoorbeeld bij de medezeggenschap, ook  meer aandacht. Gesprekken met andere besturen naar aanleiding van de benchmark geven ook een enorme impuls. Daarnaast kan de benchmark een rol gaan spelen bij collegiale bestuurlijke visitaties. Een benchmark kan complementair werken aan deze visitatie, en een visitatie kan een goede start zijn voor het organiseren van benchlearning.

  • Hoeveel werk brengt het vullen van de benchmark met zich mee?

    De sector verzamelt al veel informatie. We kunnen veel reeds beschikbare data over bijvoorbeeld de formatie, financiële- en onderwijsgegevens, uit bestaande informatiestromen (bijv. bij DUO) halen en onderdeel maken van de benchmark. Wij geven er altijd de voorkeur aan om bestaande data te gebruiken en indien nodig te verbeteren. Als dat niet kan, komt een aanvullende uitvraag in beeld. Dit kan betekenen dat medewerkers die werken in de prestatievelden onderwijs, financiën en huisvesting jaarlijks een aantal uren aan de benchmark besteden. Dat zullen wij zo veel mogelijk beperken.

  • Hoe verhouden de benchmark en Vensters zich tot elkaar?

    Vensters biedt de mogelijkheid om te vergelijken op het niveau van de schoolvestiging (Scholen op de kaart) en managementrapportages (Management Venster). Vensters biedt echter geen volwaardig benchmarkinstrument, omdat het niet mogelijk is om eigen vergelijkingsgroepen samen te stellen, niet alle prestatiegebieden worden afgedekt en bovendien beperkt informatie bevat op het niveau van het bestuur.

Pagina's