• Bestuurlijke visitatie is een mooi instrument voor schoolbesturen om stappen te zetten in hun professionalisering. Daarom organiseert de PO-Raad een informatiebijeenkomst over bestuurlijke...

  • De PO-Raad en VO-raad hebben de handen ineen geslagen en starten begin 2020 een gecombineerd po/vo-visitatietraject. Besturen met zowel po- als vo-scholen hebben een bijzondere bestuurlijke opgave, met specifieke kansen en uitdagingen. Deelname aan dit pilottraject collegiale bestuurlijke visitatie biedt een unieke kans om hierover in gesprek te gaan met collega’s die ook werkzaam zijn binnen... Lees verder

  • Hoe verhoudt de bestuurlijke visitatie zich tot het toezichtkader?

    Uit ervaring weten we dat de zelfevaluatie van meerwaarde kan zijn ter voorbereiding op een Inspectiebezoek. Maar de zelfevaluatie of het traject biedt geen garantie voor de beoordeling van de Inspectie. Uiteindelijk is datgene wat het bestuur in de zelfevaluatie investeert en de reflectie daarin op het eigen handelen ook bepalend voor wat het bestuur uit de visitatie kan halen. Ook is een bestuurlijk visitatietraject niet bedoeld om aan een herstelopdracht van de Inspectie te voldoen. Het kan echter wel helpen om te checken of je als bestuur op de goede weg bent.

  • Hoe ziet de dag van de visitatie er uit van het bestuurlijk visitatietraject?

    In onderstaand schema ziet u hoe de dag van de visitatie er standaard uit ziet:

  • Wie zitten er in de visitatiecommissie van de bestuurlijke visitatie?

    De visitatiecommissie bestaat uit tenminste twee collega-bestuurders uit het primair onderwijs en een onafhankelijk voorzitter. De voorzitter is niet actief in de PO-sector, maar heeft bestuurlijke ervaring in een andere sector. De bestuurders uit de commissie worden zo gekozen dat zij niet in dezelfde regio werken of op een andere manier werkrelaties hebben met het te visiteren bestuur. De commissie wordt ondersteund door een secretaris. Deze secretaris draagt zorg voor een goed verloop van de dag en schrijft het visitatierapport. De visitatiecommissie wordt ter goedkeuring voorgedragen aan het schoolbestuur.

  • Hoe ziet het traject van bestuurlijke visitatie eruit?

    Het schoolbestuur gaat als eerste aan de slag met de zelfevaluatie. De PO-Raad stelt een visitatiecommissie samen, bestaande uit een onafhankelijke voorzitter en drie commissieleden afkomstig uit andere schoolbesturen in het primair onderwijs. Deze wordt ondersteund door een secretaris. Het schoolbestuur deelt haar zelfevaluatie tenminste drie weken van te voren met de commissie, zodat deze zich kan voorbereiden.

    Op de dag van de visitatie gaat de commissie het gesprek aan met het bestuur, intern toezicht, staf, schoolleiders en soms ook met leraren of de kinderopvangorganisatie waar de school mee samenwerkt. Na twee weken ontvangt het gevisiteerde schoolbestuur het rapport van de commissie. Het visitatierapport bestaat uit een samenvatting van de zelfevaluatie, vragen van de commissie en een conclusie en aanbevelingen voor het bestuur om in de toekomst aan te werken. Een voorbeeld van een visitatierapport kunt u hier vinden.

  • Als een van de uitgangspunten van je bestuur ‘leren van en met elkaar is’ dan is het deelnemen aan bestuurlijke visitatie bijna een vanzelfsprekendheid. Hennie van Schilt van schoolbestuur Accent heeft het afgelopen schooljaar een bestuurlijk visitatie traject gelopen. Daarbij heeft ze deelgenomen aan een van de Lerende netwerken die de PO-Raad ter voorbereiding organiseert.

  • Odette Meskers is schoolbestuurder bij Allure, een stichting die verantwoordelijk is voor 15 openbare basisscholen in West-Friesland. ,,Ik ben net gestart als bestuurder. Het bestuurlijk visitatietraject zag ik als een mooie nulmeting’, vertelt Meskers.

  • Bestuurlijke visitatie is een mooie manier om als schoolbestuur te reflecteren op onderwijskwaliteit. Daarom organiseert de PO-Raad informatiebijeenkomsten over bestuurlijke visitatie in Enschede,...