• Per vandaag neemt Anko van Hoepen het vicevoorzitterschap van de PO-Raad over van Simone Walvisch. In zijn eerste blog in deze functie kijkt Anko terug op zijn samenwerking met Simone en gaat hij in op de verbindende kracht van de PO-Raad.

  • Het negenkoppige Algemeen Bestuur van de PO-Raad bestaat uit leden van de PO-Raad en verbindt de vereniging zo met haar leden. In verschillende blogs op mijn.poraad.nl geven zij dit schooljaar hun kijk op actuele ontwikkelingen in de sector. In deze blog geeft Bert Tuk een inkijkje in de gesprekken die hij - met name met leerlingen - voert als hij zijn vaste ronde langs de scholen van CSG de Waard maakt.

  • “Het basisonderwijs is het fundament van het gehele onderwijsgebouw.” “Wil je kinderen kansen geven, moet je aan de basis beginnen.” Het zijn vaak gehoorde uitspraken van politici. Met de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2017 in zicht, komt het nu op daden aan. We hebben de verkiezingsprogramma’s van alle politieke partijen naast elkaar gelegd en zeker op het gebied van onderwijsinnovatie en ICT komt het primair onderwijs er bekaaid van af. Teleurstellend, vooral omdat er brede overeenstemming lijkt te bestaan over nut en noodzaak.

  • Het negenkoppige Algemeen Bestuur van de PO-Raad bestaat uit leden van de PO-Raad en verbindt de vereniging zo met haar leden. In verschillende blogs op mijn.poraad.nl geven zij hun kijk op actuele ontwikkelingen in de sector. In deze blog gaat kersvers AB-lid Thea Meijer, voorzitter College van Bestuur SPO Utrecht, in op de rol van onderwijs bij het creëren van een samenleving waarin álle jongeren zich thuis voelen.

  • Vanuit mijn rol als leerkracht van groep 7/8 maak ik vele beslissingen. Laat ik een kind wiebelen op zijn stoel als het betrokken is? Zal ik de middelbare school afraden om drie drukke leerlingen samen in één brugklas te plaatsen, of juist niet? Welke woorden kies ik om mijn schooladvies uit te leggen aan een leerling en zijn ouders? In onze onderwijscultuur is samenwerken een veelbesproken thema, maar daarmee niet vanzelfsprekend, constateert Tom Kroon. 

  • Kinderen werken met een tablet, anderen zijn een robot aan het programmeren. In de ene groep is iedereen in alle rust aan het werk, in de andere klas zijn kleuters flink aan het bouwen. Buiten op het plein is volop activiteit. Een rondje door een school, leerkrachten even zien, met kinderen praten, sfeer proeven. En dat mag je nog 'werken' noemen ook!

  • Slechts een op de drie nieuwkomers in Nederland heeft na tien jaar een betaalde baan van minimaal dertig uur in de week. Velen van hen zijn langdurig afhankelijk van een bijstandsuitkering. Dat leidt tot verkwisting van menselijk kapitaal, las ik in het onlangs verschenen rapport ‘Geen tijd te verliezen’ van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.

  • Afgelopen zondag was er een uitzending van tv-programma De Monitor waarin de werkdruk van basisschoolleraren centraal stond. Het is geen nieuw probleem, maar dat maakt het des te pijnlijker. Want iedereen vindt het ongelooflijk belangrijk dat leraren in de basisschool voldoende tijd hebben voor het lesgeven en hun leerlingen. Maar blijkbaar lukt het ons allemaal niet om echt iets aan dit probleem te doen.

  • Als er één land op aarde is dat het effect van onderwijs heeft aangetoond, is het Singapore. Na haar onafhankelijkheid in 1963 ontwikkelde het armoedige schiereiland zich in vijftig jaar tijd tot één van de meest welvarende landen ter wereld. Vorige week was ik er, op uitnodiging van staatssecretaris Sander Dekker te gast, samen met VO-raad voorzitter Paul Rosenmöller, de Onderwijscoöperatie, leraren en andere onderwijsprofessionals.

  • Na een herfstachtige dag ligt het speelplein naast de school waar ik werk bezaaid met bladeren en takken. Met name de takken nodigen kinderen uit tot spel en het opzoeken van grenzen. Dat varieert van speerwerpen tot Oosterse vechtkunsttaferelen. Afgelopen week was het raak: tijdens een dergelijk gevecht kregen twee kinderen het letterlijk met elkaar ‘aan de stok’. Kind overstuur, leerkrachten met elkaar in beraad.