• De leden van de PO-Raad zijn uitgenodigd voor de informatiebijeenkomsten over het onderhandelaarsakkoord. 

  • Het werkverdelingsbeleid gaat uit van gesprekken op bestuursniveau, schoolniveau en werknemersniveau. Moet deze volgorde in de praktijk ook worden aangehouden?

    Juridisch gezien wel. De PGMR moet instemmen met het bestuursformatieplan en de meerjarenbegroting. Daarna pas kan de PMR instemmen met het werkverdelingsplan op schoolniveau en wordt met elke werknemer afspraken gemaakt over de inzet in het volgende schooljaar. Verder kan het proces zo worden ingericht zoals het op het eigen bestuur of op de eigen school handig is. Gesprekken over de werkverdeling kunnen in het team worden gestart voor het bestuursformatieplan definitief is. Gesprekken met individuele medewerkers kunnen al worden gevoerd voordat het teamgesprek wordt gevoerd. Hierin mag elk bestuur en elke school een eigen weg vinden en kan een natuurlijk proces worden gevolgd.

    PO-Raad en vakbonden hebben een infographic laten maken over het voeren van de gesprekken over de werkverdeling in de school. Schoolbesturen en scholen kunnen het schematische overzicht gebruiken bij de invulling van de afspraken uit de cao.

  • PO-Raad en vakbonden hebben een infographic laten maken over het voeren van de gesprekken over de werkverdeling in de school. Schoolbesturen en scholen kunnen het schematische overzicht gebruiken bij de invulling van de afspraken uit de cao.

  • In de vorige cao gold voor een leraar in het SO automatisch salarisschaal LB. Hoe zit dit in de CAO PO 2018-2019?

    Klopt het dat een medewerker die op een school in het speciaal onderwijs werkt niet meer automatisch in schaal L11 terecht komt. Is schaal L10 ook een optie?

    Voor alle leraren geldt dat per 1 september 2018 de nieuwe functiebeschrijvingen worden vastgesteld en dat op grond van artikel 5.1, lid 4 CAO PO leraren LA in L10, leraren LB in L11 en leraren LC in L12 worden ingeschaald. Deze overschaling vindt automatisch plaats. Er is geen verschil meer tussen leraren in het reguliere basisonderwijs en die in het SBO/SO. Alle leraren moeten minimaal in schaal L10 worden ingeschaald.