• Hoe kun je extra personeel inzetten voor het uitvoeren van jouw NPO-schoolplannen zonder na afloop met onverwachte kosten te zitten? De PO-Raad ontwikkelde een rekentool die je inzicht geeft in de werkgeverslasten tijdens de NPO-periode en de kosten van transitievergoedingen en mogelijke werkloosheidskosten na afloop.  

  • Om het risico op een corona-besmetting voor kwetsbare gezinsleden te voorkomen, houden ouders hun kind thuis van school. Maar het is voor het kind heel belangrijk dat onderwijs doorgang kan vinden, en dat vinden deze ouders ook. Wat doe je als school? Richtlijnen daarvoor vind je in het Handelingskader thuisblijvers corona. 

  • Waar lopen scholen en schoolbesturen momenteel tegenaan als het gaat om de richtlijnen in het primair onderwijs? Wat vinden medewerkers in het onderwijs van de zelftesten en hoe zien ze de toekomst? De PO-Raad ging in gesprek met Ryszard Kruszel van Stichting Movare, een schoolbestuur met 46 scholen in Zuid-Limburg.

  • De leervertraging die leerlingen tijdens de scholensluitingen opliepen, hebben zij deels weer ingelopen. Dat constateren onderzoekers van zowel Stichting Cito als het NCO vandaag. Dat ‘inlopen’ geldt vooral voor Rekenen en Spelling. De resultaten zijn een groot compliment aan het onderwijs, maar de vlag kan niet uit: De onderzoeken zeggen niks over andere vakken of de sociaalemotionele ontwikkeling van leerlingen en gaan bovendien over gemiddelden: de verschillen tussen leerlingen zijn vergroot. 

  • In de Staat van het Onderwijs 2021 roept de Onderwijsinspectie op tot een renovatie van het onderwijs: het niveau van de basisvaardigheden moet omhoog. ‘Terug naar de situatie van voor de crisis’ is onvoldoende. De sector primair onderwijs onderschrijft dit en ziet professionalisering als sleutel. Structurele middelen zijn een voorwaarde. 

  • Vanaf half april kunnen scholen een levering van zelftesten verwachten. De zelftesten in het reguliere basisonderwijs en speciaal (basis-) onderwijs zijn bedoeld voor gebruik door het onderwijspersoneel. In het voortgezet- en voortgezet speciaal onderwijs worden zelftesten ingezet voor het preventief testen van onderwijspersoneel en risicogericht testen van leerlingen. Het gebruik van zelftesten is altijd vrijwillig. OCW heeft deze week informatie hierover gestuurd naar scholen en schoolbesturen.

  • Nog voordat er sprake was van een Nationaal programma onderwijs na corona, zette de PO-Raad in januari het Impactteam Corona en Onderwijskwaliteit op. Wat dat Impactteam nu doet en wat ze hopen te bereiken vertellen wetenschapper Lotte Henrichs en bestuurder Karen Peters. ,,Zelf plannen maken en in professionalisering investeren, daar geloof ik in. Met de blik op de lange termijn.”

  • Het OMT heeft op vrijdag 5 februari laat op de avond een nieuw advies uitgebracht over het test- en thuisblijfadvies voor kinderen van 0-12 jaar (t/m groep 8). Dit advies is inmiddels verwerkt in de protocollen van de PO-Raad die je vindt op lesopafstand.

  • De basisscholen mogen weer open per 8 februari aanstaande. Dat heeft het demissionair kabinet besloten na het Catshuisoverleg op 31 januari 2021. Het kabinet volgt daarmee de adviezen van het OMT op dat adviseerde om basisonderwijs, exclusief BSO, weer open te stellen. De PO-Raad is blij dat kinderen binnenkort weer naar school kunnen, maar er zijn ook nog veel vragen over hoe heropening veilig, verantwoord en uitvoerbaar kan.  

  • De impact van corona op ons onderwijs en onze leerlingen houdt iedereen terecht bezig. De sector buigt zich over vraagstukken zoals continuïteit, maar ook over impact op de kwaliteit en de mate waarin verschillen tussen leerlingen mogelijk groter worden. Voor de PO-Raad staat voorop dat het onderwijs enorme inzet en inventiviteit toont in hoe we omgaan met wat op ons afkomt. En daar mogen we trots op zijn. Als PO-Raad vinden we dat we genuanceerd en onderbouwd moeten kijken naar wat de impact van corona op onderwijs is en wat nodig is op de middellange en lange termijn.

Pagina's