• De Tweede Kamer wil dat de regering bij de curriculumherziening de ‘eerste en hoogste prioriteit geeft aan de basiskennis- en vaardigheden Nederlands, rekenen/wiskunde, Engels en burgerschap’. Een meerderheid stemde in met een motie van D66 en CDA die dit moet regelen. Daarnaast wil de Kamer dat de Onderwijsraad onderzoek doet naar de afgenomen leesvaardigheid van leerlingen in het funderend onderwijs.  

  • Minister Arie Slob (onderwijs) wil nog deze zomer een tijdelijke wetenschappelijke curriculumcommissie instellen om het vervolgtraject van Curriculum.nu in goede banen te leiden. Dit meldt hij in een brief aan de Tweede Kamer. Curriculumexperts en leerplanontwikkelaars worden verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe kerndoelen voor het po en de onderbouw vo. 

  • De Tweede Kamer is – opvallend genoeg ook binnen de coalitie - verdeeld over het vervolg van Curriculum.nu. In het algemeen overleg over Curriculum.nu kwam naar voren dat meerdere partijen twijfelen aan de bouwstenen die de verschillende ontwikkelteams maakten. Ook betwist een aantal partijen het standpunt van minister Arie Slob (onderwijs) dat er voldoende draagvlak is voor de curriculumherziening.

  • Afgelopen twee maanden hebben ruim honderddertig mensen een van de webinars gevolgd waarin de bouwstenen voor nieuwe kerndoelen zijn toegelicht. Voor alle negen leergebieden zijn webinars georganiseerd, deze zijn nu online terug te kijken.

  • Het kabinet is tevreden over de voorstellen van leraren en schoolleiders voor een nieuw curriculum voor het primair en voortgezet onderwijs, zo laat minister Arie Slob (Onderwijs) weten in een brief die hij maandag aan de Tweede Kamer stuurde. Volgens de bewindsman hebben zij hiermee een goede basis gelegd voor de daadwerkelijke kerndoelen en eindtermen die de komende tijd moeten worden uitgewerkt.

  • De Inspectie van het Onderwijs voert op verzoek van minister Arie Slob (Onderwijs) een thematisch onderzoek uit naar burgerschapsonderwijs. Ze wil onderzoeken hoe scholen invulling geven aan hun burgerschapsopdracht en in hoeverre dit strookt met democratische basiswaarden als gelijkwaardigheid, verdraagzaamheid (bijvoorbeeld op het gebied van seksuele diversiteit), autonomie en het afwijzen van discriminatie.

  • In het afgelopen anderhalf jaar hebben 125 leraren en 18 schoolleiders voor negen leergebieden voorstellen opgesteld voor de integrale curriculumherziening van het basis- en voortgezet onderwijs....

  • Laat voorstellen van de leraren en schoolleiders de basis vormen voor het herziene curriculum en veranker Digitale geletterdheid en Burgerschap in het curriculum. Dit zijn enkele van de adviezen van de Coördinatiegroep van Curriculum.nu bij de overhandiging van de voorstellen voor de basis van de herziening van de kerndoelen en eindtermen. De herziening moet ervoor zorgen dat de landelijk vastgelegde onderwijsdoelen leerlingen nog beter voorbereiden op hun persoonlijke, maatschappelijke en werkende leven.

  • Digitale geletterdheid wordt steeds belangrijker, ook voor leerlingen in het PO. Veel scholen besteden hier al aandacht aan. Toch schatten leraren de digitale geletterdheid van hun leerlingen laag in, blijkt uit de Monitor Digitale Geletterdheid van het Platform voor de InformatieSamenleving.

  • Op donderdag 10 oktober presenteren de leraren en schoolleiders van curriculum.nu hun bouwstenen voor nieuwe kerndoelen in het primair en voortgezet onderwijs. Zij overhandigen hun voorstellen aan...

Pagina's